Dually grimma?!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare chrisse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 781
C

chrisse

Läste i hästmagazinet eller var det var att när dom lastade svåra hästar (där reportaget var taget ifrån nån hästnisse) så använde dom en dually-grimma som trycket kommer över nosen istället för i nacken om hästen gör motstånd.

En sån skulle jag behöva då min häst får smått panik när han får tryck över nacken och reser sig. (i samband med transport / skoning.

Själv tyckte jag grimman såg liite felkonstruerad ut med tanke på att det ska ju lätta på trycket när hästen lugnar sig och då har jag en mycket bättre lösning än den grimman men jag skulle vilja se mer av den och ev. se bilder på den. det var bara en liten bild i tidningen och ingen info.

Någon som vet? Jag har försökt söka på google.com utan resultat.

mvh

stallmagazinet kanske den heter?

men jag tyckte grimman var lite konstigt gjord och inte skulle kunna lätta på nosen så fort som det behövs.

Kan liknas vid ett strypkoppel på hundar. Sätter man det åt ena hållet så lättar det inte när de slutar drar. Därför ska man såklart sätta det åt "andra hållet" och jag tyckte den här grimman "satt åt fel håll" så att säga... Förstår du? hehe

Men jag skulle ändå vilja läsa om just bara grimman för jag kan ju ha helt fel. Jag såg bara en liten bild på den..

Sv: Dually grimma?!!

Monty-roberts har gjort dually-grimman. Har själv använt den på min häst, och i sambans med natural horsemanship är det MYCKET bra. Den går ut på tryck och eftergiftsmetoden, och den trycker där det inte riskerar att skada hästen. t.ex en grimma runt nosen riskerar att bryta näsbenet.

Haha, vilken gammal tråd... användarnamnet känner jag dock igen, det är mitt gamla ;)

Jag har nu en duallygrimma sedan ett år tillbaka och den har hjälpt mig mycket med just lastträningen. Idag går hästen in själv när jag står utanför. För ett år sedan behövdes tre man och linor för att få på hästen ;)

Men det gäller att man kollar dvd-instruktionsfilmen man får till grimman så man inte bara sätter på den och "kör".. Lite finess krävs det.

Dock finns det många åsikter om den här grimman och om M Roberts. Dessa hör inte till den här tråden eller forumet. Sök på hästhantering om det är intressant.
Jag lägger mig inte i diskussionen utan säger som jag alltid gör "jag är hästmänniska och plockar det jag gillar ur varje diciplin, varken mer eller mindre"

Glad påsk! :bump:

Kul att den fungerar. Har en häst som bara kastar sig så fort hon kommer upp i transporten så jag funderar på att prova den på henne.

trycket hamnar runt nosen istället för över nacken.

hästens naturliga reaktion vid tryck på nacke blir att ta upp huvudet och med den handlingen kommer att kasta sig bakåt eller också ev. stegra....

Men drar det åt kring snoken på hästen så går det inte för dom att ta upp huvudet... eller jo, visst går det men det krävs betydligt mer kraftansträngning av hästen.

Det du kan prova är att linda grimskaft runt nosen, genom en vanlig grimma och prova lasta och se vilken reaktion du får av hästen.

Obs att man ska ge efter på trycket direkt hästen tänker rätt.

men ja, sök under hästhantering så får du nog upp massa trådar :)

Själva lastningen är i och för sig inga problem utan det är när man ska lasta ut. Hon börjar gunga lite smått när man stannat och sedan när hon märker man håller på å tar ner lämmen börjar hon. Vet ej vad som hänt för hon har varit sådan så länge jag haft henne.

nja, då vet jag inte om en dually hjälper... snarare att ni låter henne slänga sig ut, ha en longerlina som ni låter löpa så hon känner att hon INTE sitter fast.

Sedan går ni lugnt in med henne i transporten igen, backar ut, går in, backar ut... Det tror jag hjälper bättre i just den situationen.

En dually kan nog till och med skada om hästen bara har en sak i huvudet; ut!

det funkar inte, har provat. det hjälper ända tills man stänger och sedan när man öppnar är man tillbaka på ruta 1.

Det är nog ändå bara att träna vidare, att gå in med hästen igen varje gång ni åkt och den kastar sig ut...

För om hästen verkligen vill ut så kommer den ut, oavsett. Håller du då i den i en dually som snör till runt nosen (eller vilken grimma/träns somhelst som gör att det tar stopp för hästen) så får du ett obehag kopplat till transport och urlastning och kan nog ofta förvärra allting...

Själva lastningen är i och för sig inga problem utan det är när man ska lasta ut. Hon börjar gunga lite smått när man stannat och sedan när hon märker man håller på å tar ner lämmen börjar hon. Vet ej vad som hänt för hon har varit sådan så länge jag haft henne.

det kan du glömma, dvs en grimma av ngn som helst form som lösning till det problemet. Ingen människa kan hålla emot en häst som vill kasta sig/slänga sig bakåt. För varje gång du håller emot och hästen ändå kastar sig, understryker du det beteendet.
Det finns massor med trådar om lastning under hästhanterings forumet - använd sökfunktionen så hittar du massor med råd och tips på hur man tränar en sån häst som din. Men som sagt, ge upp tanken på att försöka bromsa den med handkraft via en grimma!

* lånar en liten knapp *

Hur är storlekarna på dessa grimmor?
Blir Medium/Cob för stort för min arab tro?

Jag har för mig att färgerna avgör vilken storlek grimman är, jag har en svart och den motsvarar stl "full". Den är normal i storlek. Dom är ju väldigt ställbara nos/nos/nacke så jag tror min skulle passa en cob också, dock ej en X-full.

Jag skulle säga storleken är "normal mot mindre" ;)

Dually Grimma Large BLÅ
OBSERVERA ATT DENNA GRIMMA ÄR MYCKET STOR - Har Ni X-full går det bra annars välj Medium Svart!

Dually Grimma Medium SVART

Dually Grimma Small RÖD

står det på montys hemsida, jag har den svarta då min häst har normalt full i grimmor. Den passar även det lilla fullblodsstoet i stallet som har cob

Liknande trådar

Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 636
Senast: Legolaz
·
D
Hästhantering Jag har bestämt mig för att köpa en dually-grimma till mitt ett och ett halvt åriga kallblod. Hon är väldigt bestämd och för tillfället...
Svar
14
· Visningar
2 532
Senast: Seabaz
·
Avel Nu är hon borta... Men den korta tid hon fanns hos mig stal hon mitt hjärta. Och hon tog en bit med sig i sitt sista andetag! Det... 2
Svar
33
· Visningar
4 516
Senast: Maybach
·
Träning Har en 3,5 årig vallack som inte gillar när grimman trycker mot nacken. Jag har bara ägt honom sedan slutet på juli och jag vet inte... 2
Svar
33
· Visningar
2 966
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka