Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

pinky

Trådstartare
I år är det tydligen tänkt att vi ska ge dubbel dos Banminth innan betet för att ta bandmasken. (Oro finns för bandmask i stallet, trots att inga ägg påvisades förra året. Fast vi tog iofs vanliga samlingsprover och letade inte speciellt efter bandmask, så vi vet ju inte säkert ändå...)

Då får vi ju bort spolmasken också på "köpet", så frågan är: Är det någon vits att ta ett träckprov och skicka in ändå? Det är en viss fråga om pengar för vissa i stallet, därför frågar jag...

Jag är själv lite nyfiken på vad min nyinköpta tvååring har för maskstatus, så jag funderar på att lämna in ett prov från henne i vilket fall.:D
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Jo, jag tänker nog göra det på min häst, frågan är bara om de andra i stallet skulle kunna slippa undan, det blir ju billigare så...

När vi nu ändå kommer att ta bort alla maskar kan det ju vara ointressant att veta vilka som fanns där från början? Eller kan man resonera så? :confused:

Förra året avmaskade vi inte alls, förutom mot styngflugan på hösten.
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Är ni oroliga för bandmasken så är det väl ändå läge att kolla upp det. Finns det i ert stall behöver ni lägga upp en plan för att bekämpa den. Att bara ge dubbel dos pyrantel en gång per år hjälper inte långt då.

Blodprov finns som kollar bandmasken, 200 kr + veterinärens kostnad. Träckprov kan man också ta, men är inte lika säkert. Tar alla träckprov och även bandmask undersökning så lär någon av hästarna i alla fall visa på bandmask om det finns i stallet, och då ska alla avmaskas.

Visar blodprovet negativt på alla kan ni ju vara lugna, då finns det inte på er gård, och ni kan ta det lugnt tills det kommer en ny häst. Då är det läge att ta prov på den.
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Och om bandmask är konstaterat så ska man använda ett prazikvantel preparat, dvs Equimax (prazikvantel/ivermectin) eller droncit). Prazikvantel tar alla stadier bandmask, inte bara vuxna mask som Banminth. B (dubbeldos) tar inte ens alla vuxna bandmask - bara runt 80%.
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Det sista inom avmaskning jag lärt mig är att man INTE ska avmaska med dubbel dos banminth mot bandmask om man inte vet eller har stark orsak att misstänka att det finns...
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Fattar jag rätt- om man tar blodprov på en häst och den har bandmask, då har alla det, mer eller mindre? Men ett negativt blodprov säger väl inget om resten av stallets invånare? Ett samlingsträckprov från 10 hästar är det bättre än "slumpvisa" blodprov? Ur bandmasksynpunkt?
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Jag skulle hellre göra ett "samlingsblodprov" (Zebung kan säkert berätta mer om det) om det är just bandmasken man är ute efter. Om en häst i stallet har det så ska alla avmaskas. Den sprids med ett gräskvalster och är svår att få bort.

Ska höra lite om samlingsträckprov för bandmask, återkommer!
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Man ska ta 4-5 blodprov från besättningen, vilka som helst. Med tanken på att 65% av svenska hästar har bandmask räkar det med 4-5 st. Om en har en hög värde är det dags att avmask mot bandmask för samtliga. Det är inte roligt eller enkelt att bli av mad bandmask men man kan lätte bördan....

Yossarian skrev:
Fattar jag rätt- om man tar blodprov på en häst och den har bandmask, då har alla det, mer eller mindre? Men ett negativt blodprov säger väl inget om resten av stallets invånare? Ett samlingsträckprov från 10 hästar är det bättre än "slumpvisa" blodprov? Ur bandmasksynpunkt?
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Vet nån hur säkert träckprov är? Om det visar att det finns lite ägg från mask, ska man avmaska då eller inte. Vi lämnade in träckprov förra hösten efterbetet och svaret vi fick var att det inte behövdes avmaskas. Vi fick ringa dit och fråga eftersom vi inte fick nått svar via mail, när det väl kom mailet så stod det att det fans ett viss antal maskägg i provet. Kan nån som vet lite mer om hur det funkar.
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Bandmask eller blodmask? Träckprovet är säkert när det gäller blodmask men inte bandmask.
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Hade ni avmaskat under sommaren, och hur lång tid sen senaste avmaskningen gjorde ni provet?

Ta ett nytt prov nu i vår, det är mest intressant vad hästarna kommer släppa ut på betet i smittväg. Upp till 100 EPG eller lite mer kan vara lugnt att inte avmaska alls. Dock får man se till helheten, antal hästar, tidigare smitta, hagstorlek osv.
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Man ska väl INTE avmaska med DUBBEL dos vad jag hört?

Har hört att det förstör tarmfloran på hästen!
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Överdosering
Pyrantelpamoat är svårlösligt i vatten och absorberas dåligt från tarmkanalen. De små mängder som absorberas (ca 10%) metaboliseras snabbt och metaboliterna har ingen toxisk potential. Inga rapporter om biverkningar från utförda försök med högre dosering än normalt föreligger.

Fass Djur om Banminth
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

GloriaOrion skrev:
Man ska väl INTE avmaska med DUBBEL dos vad jag hört?

Har hört att det förstör tarmfloran på hästen!

Om du inte tar dubbel dos (dubbel dos vad avser mängd att komma åt blodmask, enkel dos vad avser mängd att komma åt vuxna bandmaskar) så kommer du inte åt bandmasken.

Du kan överdosera 10ggr utan att det är några problem.

Nu har du "hört" det också ;)
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Okej, det måste ha varit ett annat maskmedel då.
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Måste man ta blodprov jämt för att kunna se bandmask?? Jag beställde extra bandmaskprov på träckprovet i höstas och fick svar om att det inte fanns några men det fanns blodmask. Så då avmaskade vi med medel som tar blodmask och struntade i bandmaskmedel. Det känns ju bara bra om man slipper maska mot vissa sorter.
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Biverkningar/Överdosering av olika maskmedel

Cydectin

Biverkningar
Slapp underläpp och svullen mule kan ses i sällsynta fall hos unga djur. Biverkningarna är övergående och försvinner spontant.

Överdosering
Övergående symptom på överdosering kan uppträda vid den dubbla föreskrivna dosen till föl och vid 3 ggr den förskrivna dosen till vuxna. Symtomen är letargi, inappetens, ataxi och slapp underläpp under 8 -24 timmar efter behandling. Symptomatisk behandling behövs vanligtvis inte och återhämtningen är i regel fullständig inom 24 - 72 timmar.
Specifik antidot finns ej.

Ivomec

Biverkningar
Hästar som är kraftigt infekterade med nackbandmaskens mikrofilarier (Onchocerca sp.) kan reagera med en övergående lokal svullnad och klåda efter behandling med IVOMEC VET. oral pasta. Sådana reaktioner förmodas uppstå då ett stort antal mikrofilarier avdödas. Symptomatisk behandling kan vara motiverad. Symptomen avklingar normalt inom ett par dygn.

ÖverdoseringÖvergående symptom på överdosering (lätt ataxi och/eller depression) har iakttagits vid 10 gånger rekommenderad dos i två på varandra följande dagar.

Noromectin

Biverkningar
Hos hästar kraftigt infekterade med Onchocerca microfilarier har svullnad och klåda uppträtt efter behandling. Detta kan antas vara relaterat till en snabb avdödning av ett stort antal microfilarier. Tillståndet avläker spontant inom några dagar men symptomatisk behandling kan vara av värde.

Överdosering
Milda övergående symptom i form av nedsatt pupill*reaktion och depression har iakttagits vid dosering överstigande 1,8 mg/kg kroppsvikt, motsvarande 9 gånger den rekommenderade dosen. Andra tecken på överdosering inkluderar mydriasis, ataxi, tremor, stupor, coma och död. De mindre allvarliga symptomen har vid uppträdandet varit av övergående art.
Ingen känd antidot finns men symptomatisk behandling kan vara av värde.

Bimectin

Biverkningar
Vissa hästar med kraftiga infektioner med Onchocerca mikrofilarier har efter behandling med ivermektin fått reaktioner i form av svullnad och klåda i framförallt huvud och bukregion. Reaktionen förmodas bero på att ett stort antal mikrofilarier avdödas. Symtomen försvinner inom ett par dagar men symtomatisk behandling kan vara motiverad.

Överdosering
Milda, övergående symtom (nedsatt pupillreflex samt depression) har observerats vid en högre dos på 1,8 mg/kg (9 gånger den rekommenderade dosen).
Andra symtom som observerats vid högre doser ivermektin inkluderar mydriasis, ataxi, tremor, stupor, koma och dödsfall. De mindre allvarliga symtomen har varit övergående. Ingen antidot har identifierats, men symtomatisk behandling kan vara fördelaktig.

Eraquell

Biverkningar
Enstaka hästar med kraftiga infektioner med Onchocerca mikrofilarier hat fått reaktioner i form av svullnad och klåda efter behandlingen. Reaktionen antas bero på att ett stort antal mikrofilarier dör samtidigt. Symtomen försvinner inom ett par dagar men symtombehandling kan vara tillrådlig.

Överdosering
Depression och långsam pupillrespons har observerats vid en högre dos på 1,8 mg/kg (9 gånger den rekommenderade dosen). Andra symtom som observerats vid högre doser inkluderar mydriasis, ataxi, tremor, stupor, koma och dödsfall. De mindre allvarliga symtomen har varit övergående. Ingen antidot har identifierats, men symtomatisk behandling kan vara motiverad.

Banminth

Överdosering
Pyrantelpamoat är svårlösligt i vatten och absorberas dåligt från tarmkanalen. De små mängder som absorberas (ca 10%) metaboliseras snabbt och metaboliterna har ingen toxisk potential. Inga rapporter om biverkningar från utförda försök med högre dosering än normalt föreligger.

Fyrantel

Se Banminth

Axilur

Överdosering
Fenbendazol har låg toxicitet.

Droncit

Biverkningar
Vid mycket kraftigt maskangrepp kan nedbrytningen av bandmask förorsaka lätt övergående kolik och lös avföring hos den behandlade hästen.

Prazikvantel absorberas snabbt och nästan fullständigt i magsäck och tunntarm efter oral administrering till häst.

Fass djur
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

En "kompis" häst hade inte blivit avmaskad på länge då hon köpte henne.Hon gav då hästen dubbla doser med maskmedel för att få bort masken.
Efter det så är hästen helt förstörd i magen.
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Fast det har säkert att göra med att det blir en stor mängd döda maskar därinne, inte maskmedlet i sig?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 060
Senast: oz_joj
·
C
Katthälsa Vet inte vad jag ska ta mig till. Närmar sig kanske bristningsgränsen för mig snart(mår inte bra psykiskt nämligen). Detta är min...
Svar
9
· Visningar
3 462
Senast: Cheeserica
·
Gravid - 1år Det här med foglossning är inget trevligt och jag vet inte om det är det jag har men misstänker det. Borde ringa min BM för att ev få...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 755
Senast: Brandgul
·
A
Hästvård Vet inte om denna ska postas under ridning, flytta iså fall. Obs, långt! Skulle verkligen uppskatta om ni orkar läsa igenom detta :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 000
Senast: EgoGirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp