Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Skulle tro det var stor mängd avdöda maskar samt vem vet om hästen nu hade så stor parasitbörda om den inte fått skador ? För skador kan dom få av parasiterna. Dumt att ge utan att veta ens hur mycket hästen hade. Hur menar du när du säger *föstörd* ? Villka symtom har hästen nu ?
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Som jag fatta så var det maskmedlet som var så starkt att det tog både död på maskarna och tarmfloran.
Ganska svårt att få i den mat, lägger inte på hullet och så.
Det blir ju ganska starkt om man tar dubbel dos!?
Varför finns det inställning på hur mycket hästen väger och ta rätt mängd därifrån eller menar du att man kan ge hästen hur mycket somhelst?
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Skulle det inte finnas doseringsanvisningar så skulle nog folk ge för lite, och då skyndar man på resistensutvecklingen. Att hästen inte lägger på hullet kan ha många orsaker. Nu vet jag inte vilka utredningar som gjorts på den hästen, men normalt brukar det handla om att man inte vet vad man stoppar i sin häst, dvs man saknar grovfoderanalys och en uträknad foderstat. För mycket mat (felbalans mellan de olika näringsämnena) kan även detta ha motsatt effekt än vad man ville, dvs få upp hästen i hull. En balans måste ju råda. Stress, tandproblem mm kan även detta ge dåligt hull. Man kan ge ganska mycket i överdosering, kolla info ovan, men så mycket ger ju knappast normalfolket.
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Equimax

Anthelmintikum effektivt mot rundmask, bandmask och styngflugelarvar hos häst som engångbehandling.

Indikationer
För behandling av blandade cestod- och nematod- eller artropodangrepp, på grund av matura och immatura rundmaskar, styngflugor och bandmaskar hos hästar:

Nematoder

Stora strongylider: Strongylus vulgaris (matura och arteriella larver), Strongylus edentatus (matura och L4-larvstadier i vävnaden), Strongylus equinus (matura), Triodontophorus spp. (matura)

Små strongylider: Cyathostomum: Cylicocyclus spp., Cylicostephanus spp., Cylicodontophorus spp., Gyalocephalus spp. (matura och icke-hämmade larver).

Spolmask: Parascaris equorum (matura och larver).

Springmask: Oxyris equi (larver).

Lilla magmasken: Trichostrongylus axei (matura)

Fölmask: Strongyloides westeri (matura).

Magmask: Habronema spp. (matura).

Trådmask: Onchocerca spp. mikrofilarier dvs kutana trådmaskar.

Lungmask: Dictyocaulus arnfieldi (matura och larver).

Cestoder (Bandmask)

Anoplocephala perfoliata, Anoplocephala magna, Paranoplocephala mamillana.

Styngflugor

Gasterophilus spp. (larver).

Läkemedelverkets bedömning:
'Produkten förenklar behandling av hästar som tidigare behövt behandling med två olika avmaskningsmedel vid samtidig infektion med rundmask, styngflugor och bandmask'
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

GloriaOrion skrev:
Som jag fatta så var det maskmedlet som var så starkt att det tog både död på maskarna och tarmfloran.
Ganska svårt att få i den mat, lägger inte på hullet och så.
Det blir ju ganska starkt om man tar dubbel dos!?
Varför finns det inställning på hur mycket hästen väger och ta rätt mängd därifrån eller menar du att man kan ge hästen hur mycket somhelst?
Inget medel är så starkt att det förstör tarmfloran. Dubbel dos för att komma åt bandmask tar enbart vuxna bandmaskar. Hade hästen så mycket att den blev dålig (av toxinerna de döda maskarna avger) så är det läge att ge prazikvantel som tar fler stadier av bandmasken. Tar den sig inte i vikt, så är det säkert massor av maskar kvar. En avmaskning mot bandmask hjälper inte långt om hästen har kraftig infektion.

Titta på instruktionerna så ser du hur mycket en spruta räcker till för en bandmaskbehandling, 300 kg. Alltså får man ge två sprutor till en stor häst. Enkel dos för att komma åt bandmasken, men räknar man hur mycket som behövs för att komma åt övriga maskar medlet hjälper mot så är det dubbelt.
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Enkel dos för att komma åt bandmasken, men räknar man hur mycket som behövs för att komma åt övriga maskar medlet hjälper mot så är det dubbelt.

:confused:
Så vill man bara ta bandmasken så räcker en enkel dos? Eller är jag trögfattad?:angel:
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

pinky skrev:
:confused:
Så vill man bara ta bandmasken så räcker en enkel dos? Eller är jag trögfattad?:angel:

Nej. För att komma åt bandmasken räcker sprutan till 300 kg. Det kallas dubbel dos för att det är dubbelt så mycket som behövs mot att bara bekämpa blodmasken. För blodmask räcker en spruta till 600 kg.
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Jamen då var det så som jag trodde!
Jag trodde jag hade tänkt fel i alla år...:eek:
 
Sv: Dubbel dos banminth - ta träckprov ändå?

Madick skrev:
Hade ni avmaskat under sommaren, och hur lång tid sen senaste avmaskningen gjorde ni provet?

Ta ett nytt prov nu i vår, det är mest intressant vad hästarna kommer släppa ut på betet i smittväg. Upp till 100 EPG eller lite mer kan vara lugnt att inte avmaska alls. Dock får man se till helheten, antal hästar, tidigare smitta, hagstorlek osv.


Vi hade avmaskat henne först med vamlig receptfri avmaskning före betet och mitt under betet med receptbelagd avmaskning, (hade inte haft henne så länge så vi vet inte hur noga hon var avmskad innan vi köpte henne) var på kliniken med henne pga att hon hade slutat äta kraftfoder och rasat i vikt på knappt en vecka.Kanske ska till lägga att det var inte pga mask hon var sjuk, det var pga nått med för mycket vita blodkroppar vilket är bra nu.
Har två hästar i samma hage den ena var det inget fel på. Normal storhage skulle jag tro. kommer inte ohåg vilken typ av mask och har letat igenom datorn efter dokumentet utan att hitta det har bett om att få låna pappret jag skrev ut åt den andra ägaren.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 070
Senast: oz_joj
·
C
Katthälsa Vet inte vad jag ska ta mig till. Närmar sig kanske bristningsgränsen för mig snart(mår inte bra psykiskt nämligen). Detta är min...
Svar
9
· Visningar
3 473
Senast: Cheeserica
·
Gravid - 1år Det här med foglossning är inget trevligt och jag vet inte om det är det jag har men misstänker det. Borde ringa min BM för att ev få...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 777
Senast: Brandgul
·
A
Hästvård Vet inte om denna ska postas under ridning, flytta iså fall. Obs, långt! Skulle verkligen uppskatta om ni orkar läsa igenom detta :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 007
Senast: EgoGirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp