Bukefalos 28 år!

Dubbelekipage!

Hermelin

Trådstartare
Måste bara berätta om en intressant upplevelse häromsistens. Jag besökte ett gäng tjänstehundar, där man bland annat hade skyddshundar. Det visade sig att de övade regelbundet med förare med två hundar. Vilket jag naturligtvis var tvungen att utmana...

Det är inte lätt att göra något våldsamt när man har en arg schäfer hängandes i armen. Om man har två arga schäfrar som tuggar på en kan jag säga att det inte är lätt att ens stå upp. Och jag kan säga att det känns när två schäferhanar hinner upp en. Förarna ville gärna sända tre hundar på mig i nästa moment men där svek mitt mod. Är det här vanligt internationellt att man övar med flera hundar? Är det någon som har sett det här förut?
 
Sv: Dubbelekipage!

PIRU, du har ju sett en massa skydd. Har inte du heller stött på det här innan?
 
Sv: Dubbelekipage!

Jo jag har sett det men bara lite grann när polisen har kört det tror det var nån insatsgrupp som körde det. En väktare eller så lär inte få med sig en annan hundförare på inbrott utan det blir en utan o då finns det ingen anledning o träna dubbel.

Sen är det en rejäl hund man har så behövs inte detta enligt mitt tycke. För den slår ut en person än då men kraft. Att man orkar nu är ju för man har skydd när en schäfer kommer med kraft och aggression så gör man inget ändå.

Så ser jag lite på det. Polisen vill att det ska vara lite häftigt sen ska hundarna kunna om man vill.
 
Sv: Dubbelekipage!

Sen satt jag och fundera lite över detta o skicka en hund mot en människa är ju ett stort våld. Jag tror att o skicka både två o tre hundar skulle i svenskt rättsväsen klassas som övervåld för det lär bli många djupa sår på personen som får på sig 3 hundar som ska konkurera om "bytet" o vinna. Så jag tror nästan att det är en omöjlighet o få genomföra det ens så därför tror jag inte så många tränar så här.

För det måste finnas vettigare sätt och få personen under kontroll än o sända 2-3hundar. Att man som ex sänder en hund sen snabbt framme med pepparsprayen och oskadligör busen på så vis. Eller nåt i den stilen.
 
Senast ändrad:
Sv: Dubbelekipage!

Jo, men jag tänkte ungefär likadant. En hund är ju tillräckligt stark för att försätta en normal person "ur stridbart skick" tillräckligt länge.

Sen var det här en militär tillämpning (Tjeckiska armén). Så våldsmässigt hade alternativet varit att använda automatkarbinen som ju ofta gör ännu större hål än ett par hundar. En kollega hade en teori om att metoden gör att man kan använda "sämre" hundar. Dvs hundar med lägre skärpa/dådkraft genom att de i par hetsar varandra.
 
Sv: Dubbelekipage!

Tror inte det ja.

Ska förklara varför för en hund som inte kan sotera riktigt skulle detta lika väl kunna sluta med att dessa två hundar börjar slåss om "bytet"

Sen om man sänder en hund på en person och man har en karbin så har man ju ändå situationen under kontroll.
ska man ha 3 hundar och en karbin så kan det lätt sluta i kaos.
 
Sv: Dubbelekipage!

Jo, precis! Tre hundar var nog istället för att skjuta. För det skulle vara ett elände att försöka träffa ett mål med tre hundar som kryllar över det. Stor risk att man gör hål i hundarna då istället och de är alldeles för värdefulla för det. Våra sökhundar har ju till och med egen livvakt!
 
Sv: Dubbelekipage!

Vet en incident i Sverige med en yxbeväpnad man som man skicka en malle på som man ville skicka en hund till på han men hundföraren rusa fram o gav han en batongsmäll istället.
 
Sv: Dubbelekipage!

Vilket verkar vara ett smartare sätt att lösa det hela på. Man kan ju säga vad man vill om mallar men det bus som har en arg malle sittandes fast i armen har ändå ofta annat att tänka på än att vara våldsam mot poliser. Vilket ger utrymme för polisen att agera.
 
Sv: Dubbelekipage!

Vet ett fall då de kanske borde använt två hundar. En beväpnad man var på en bensinstation, situationen hade pågått flera timmar. Poliserna skickade hunden på honom och han skjöt den. Allt blev så uttdraget så jag antar att de bara försökte avsluta situationen så snabbt som möjligt, men det lyckades inte..
 
Sv: Dubbelekipage!

Vet ett fall då de kanske borde använt två hundar. En beväpnad man var på en bensinstation, situationen hade pågått flera timmar. Poliserna skickade hunden på honom och han skjöt den. Allt blev så uttdraget så jag antar att de bara försökte avsluta situationen så snabbt som möjligt, men det lyckades inte..

Då har man läst av situationen fel kan jag säga direkt. Man offrar inte en kamrat mot en pistolbeväpnad man om man vet att han är beväpnad med sjutvapen. Skillnad är om man blir överrumplad då sänder man hunden får o vinna tid o kunna hinna agera själv men blir det utdraget så skickar man ju inte nån hund. Det läser ju boven av direkt o får tid på sig o agera o nu lyckades. Ska man sända hund ska det vara som en suprise.
 
Sv: Dubbelekipage!

Jo man tycker dom skulle förstått att det bara kan sluta på ett sätt.....:(
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 268
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 904
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Åsa A
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 051
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp