Dubbelgula hästar

Såklart ska ju inte färgen gå ut över hälsan. Har de andra hudproblem också utöver den ganska självklara solkänsligheten?

Mitt intresse är också mycket just att lära sig om hur olika färger blir till. Jag tycker att det är häftigt att ta reda på hur olika gener påverkar och skapar olika kombinationer.
Det är ju precis så, att färgen går ut över hälsan. Solkänslighet är jobbigt för hästen. Illa nog att bränna mulen, och jag kan inte föreställa mig smärtan i ögonen... 😰
 
  • Gilla
Reactions: No1
Det med känslighet för solen, hade för länge sen ett fuxsto på lån med stor bläs och mkt rosa på mulen. Hon var väldigt känslig, fick smörjas med solskydd flera grr om dagen på sommaren. Dvs dom flesta färger kan väl potentiellt ha samma problem ☺️ Till tråden, tycker det är fina färger, speciellt en liten welsh är så sött. Akhal theke (stavas?) har jag bara sett på bild, ser nästan inte äkta ut, hade gärna velat se en irl 👌
 
Det är ju precis så, att färgen går ut över hälsan. Solkänslighet är jobbigt för hästen. Illa nog att bränna mulen, och jag kan inte föreställa mig smärtan i ögonen... 😰
Jag har haft en dubbelguling och just den individen hade inte solkänsliga ögon - vilket känns rimligt (och tror det gäller flera individer, men kan bara svära för min egen). Blåögda personer är ju inte mer solkänsliga i ögonen än brunögda.

Min hade luva med nosflärp på sommaren och det var allt som krävdes för att hon inte skulle bränna sig.
 
Ja och det är väl bra eller? Man måste ju precis som på skimmel kunna skriva "blåögd gräddvit, grundfärg brun" om man nu testat det. Det måste ju vara tusen gånger bättre än att man gissar grundfärg och så har man noll koll i slutändan när man trodde man hade koll

Svårt att göra mig förstådd, märker jag. Så ingen idé att fortsätta.
 
Det är ju precis så, att färgen går ut över hälsan. Solkänslighet är jobbigt för hästen. Illa nog att bränna mulen, och jag kan inte föreställa mig smärtan i ögonen... 😰
Hur menar du smärta i ögonen?

Solkänslighet är jobbigt men finns också på alla färger med vita tecken så det känns inte som en anledning att undvika färgen. Mörka hästar har det fruktansvärt jobbigt med insekter men det är ingen som avråder från att avla dem.
 
KL

Jag förstår att jag provocerade när jag uttryckte min ståndpunkt kring avel av en speciell färg.

Åsikter är fria, och om det känns bättre för vissa att motivera denna färg med att andra färger också kan ha problem, så fine.

Jag tycker dock att det är ärligare att erkänna att man tänker mer på känslan av att ha en häst med en särskild färg, än på hur hästen eventuellt mår.

Det gör väl inget om man säger det?

Personligen har jag haft erfarenhet av en häst med en rosa mule och en hel del ledsam eksem. Det har varit ett styvt jobb varje sommar att skydda henne.

Tecken i ansiktet är inte lika stor träffsäkerhet på som en hel färg, så denna risk är iaf jag beredd att ta. Annars blir det nog ingen bredd på avelsbasen.

De färger som förordas här, har en annan dimension, tycker jag.

Men vi tycker olika. En del uppskattar nakenhundar och ser det inte som ett problem att människan tar över ansvaret för skydd mot väder och vind.

Nu lämnar jag diskussionen, så inget mer försvar behövs för mig.
 
KL

Jag förstår att jag provocerade när jag uttryckte min ståndpunkt kring avel av en speciell färg.

Åsikter är fria, och om det känns bättre för vissa att motivera denna färg med att andra färger också kan ha problem, så fine.

Jag tycker dock att det är ärligare att erkänna att man tänker mer på känslan av att ha en häst med en särskild färg, än på hur hästen eventuellt mår.

Det gör väl inget om man säger det?

Personligen har jag haft erfarenhet av en häst med en rosa mule och en hel del ledsam eksem. Det har varit ett styvt jobb varje sommar att skydda henne.

Tecken i ansiktet är inte lika stor träffsäkerhet på som en hel färg, så denna risk är iaf jag beredd att ta. Annars blir det nog ingen bredd på avelsbasen.

De färger som förordas här, har en annan dimension, tycker jag.

Men vi tycker olika. En del uppskattar nakenhundar och ser det inte som ett problem att människan tar över ansvaret för skydd mot väder och vind.

Nu lämnar jag diskussionen, så inget mer försvar behövs för mig.
Tycka är en sak. Att sprida felaktigheter en annan.
 
Den häst jag vet som har störst problem med solen är en skimmelskäck, hon svullnar på sina rosa områden på hela kroppen av solen. Men flugtäcke hjälper, dock lite synd om henne att hon alltid måste ha täcke av den anledningen även när insektstrycket är lägre..
 
KL

Jag förstår att jag provocerade när jag uttryckte min ståndpunkt kring avel av en speciell färg.

Åsikter är fria, och om det känns bättre för vissa att motivera denna färg med att andra färger också kan ha problem, så fine.

Jag tycker dock att det är ärligare att erkänna att man tänker mer på känslan av att ha en häst med en särskild färg, än på hur hästen eventuellt mår.

Det gör väl inget om man säger det?

Personligen har jag haft erfarenhet av en häst med en rosa mule och en hel del ledsam eksem. Det har varit ett styvt jobb varje sommar att skydda henne.

Tecken i ansiktet är inte lika stor träffsäkerhet på som en hel färg, så denna risk är iaf jag beredd att ta. Annars blir det nog ingen bredd på avelsbasen.

De färger som förordas här, har en annan dimension, tycker jag.

Men vi tycker olika. En del uppskattar nakenhundar och ser det inte som ett problem att människan tar över ansvaret för skydd mot väder och vind.

Nu lämnar jag diskussionen, så inget mer försvar behövs för mig.
Problemet är ju inte dina åsikter utan att du presenterar dem som fakta (dessutom utan källa). Vi är ju flera som har erfarenhet av cremellos som inte delar din uppfattning..
 
Den häst jag vet som har störst problem med solen är en skimmelskäck, hon svullnar på sina rosa områden på hela kroppen av solen. Men flugtäcke hjälper, dock lite synd om henne att hon alltid måste ha täcke av den anledningen även när insektstrycket är lägre..
Ja, det är ju generellt den rosa huden som gör risken för solkänslighet hög, så det gäller ju alla hästar med rosa hud.
 
Jag tycker de är jättefina. Dock opraktiskt om de lätt bränner sig i solen...
Jag har stått i samma stall som en dubbelgul. Hon var känslig runt mulen och blev insmord där med Helosan sol på sommaren, men i övrigt var hon inte solkänslig. Det borde, tycker jag, vara ett större problem med skäckar som har mycket vitt på sig eftersom deras vita fält är helt pigmentlösa, vilket ju en cremello inte är.
 
Såhär såg min ut efter en dag utan huva. Efter det både smörjer jag och har på flughuva om den nu skulle åka av.
20190814_121952.jpg
 
Jag har stått i samma stall som en dubbelgul. Hon var känslig runt mulen och blev insmord där med Helosan sol på sommaren, men i övrigt var hon inte solkänslig. Det borde, tycker jag, vara ett större problem med skäckar som har mycket vitt på sig eftersom deras vita fält är helt pigmentlösa, vilket ju en cremello inte är.
Beror ju på hur skäcken är tecknad. Där päls skyddar är de ju inte värst utsatta, utan det är ju framför allt mulen (och eventuellt runt ögonen) som problemen uppstår, så rosa hud är ju det som ställer till det. En skäck behöver ju inte ha tecken i ansiktet alls.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 739
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 965
Senast: Mabuse
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 977
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp