Dubbelgula hästar

Ace

Trådstartare
Cremello, Perlino, Smokey cream. Jag har utvecklat någon sorts besatthet av dessa skönheter. Min mamma tycker att de ser obehagliga ut. Vad tycker ni? Finns där kanske rentav någon här som har en alldeles egen guldhäst?
 
Alla hästar är vackra på sitt sätt oavsett färg, men med det sagt tycker jag nog de ser ganska obehagliga ut 🙈 Såg en Akhal Teke på insta för rätt länge sen som jag tror var cremello. Kan fortfarande inte bestämma mig om jag tyckte den var snygg eller bara konstig.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Alla hästar är vackra på sitt sätt oavsett färg, men med det sagt tycker jag nog de ser ganska obehagliga ut 🙈 Såg en Akhal Teke på insta för rätt länge sen som jag tror var cremello. Kan fortfarande inte bestämma mig om jag tyckte den var snygg eller bara konstig.
Såklart är det så! Min drömhäst tidigare i livet var en stor svartvit Irish cob med massor med hår. Sedan kom min riktiga drömhäst in i mitt liv i form av ett smäckert brunt halvblod med stjärn och han är såklart vackrast av dem alla :angel:

Min mammas problem med de gyllene hästarna är den rosa huden i ansiktet, hon gillar inte tigrerade pållar heller (en annan favorit hos mig). Jag tror att det är precis det som jag tycker är så charmigt. Att deras ansikten liksom sticker ut litegrann.
 
Jag älskar gula hästar överlag - tycker att de är underbart vackra :love: .
Min första favorithäst på ridskolan var en gulbrun welshponny med vit bläs och rosa mule, hon var söt som socker. De "enkelgula" hästarna får så fina rödbruna ögon också!
 
Cremello, Perlino, Smokey cream. Jag har utvecklat någon sorts besatthet av dessa skönheter. Min mamma tycker att de ser obehagliga ut. Vad tycker ni? Finns där kanske rentav någon här som har en alldeles egen guldhäst?
Cremello tycker jag kan vara riktigt häftiga, men mer som om de vore statyer. Tycker de gör sig bäst när de har satinpäls som skimmrar.

Men jag tycker inte om rosa hud i ansiktet egentligen. Men visst finns det otroligt vackra hästar bland dubbelgulingarna också.
 
Jag har en cremello, en B-ponny. 😊 Gillar färgen men himla opraktiskt och han bränner sig otroligt lätt, även i höstsol och runt ögon.
20210819_155643.jpg
 
Jag tycker färgen kan vara rätt läcker men ögonen förstör allt. Jag fixar verkligen inte de där isblå ögonen på en häst.
 
Som ID-kontrollant och "språkpolis" :p kan jag inte låta bli att nämna att den korrekta svenska benämningen på de dubbelgula hästarna är "blåögd gräddvit", som används oavsett vilken grundfärg hästen har.
(innan den benämningen fastställdes användes gulvit, pärlvit eller sotvit)
Hur ser man skillnad på de tre? Jag tycker alla ser likadana ut, har iofs bara sett en på riktigt.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Hur ser man skillnad på de tre? Jag tycker alla ser likadana ut, har iofs bara sett en på riktigt.
Ibland kan man se skillnad, men inte alltid. Det är väl delvis därför, antar jag, som man har ett gemensamt namn för dem.
(på shetland kan man få angivet grundfärg om man DNA-testar)
 
Som ID-kontrollant och "språkpolis" :p kan jag inte låta bli att nämna att den korrekta svenska benämningen på de dubbelgula hästarna är "blåögd gräddvit", som används oavsett vilken grundfärg hästen har.
(innan den benämningen fastställdes användes gulvit, pärlvit eller sotvit)
Värdelös indelning tycker jag som är intresserad av grundfärgen. Använder aldrig den svenska benämningen.
 
Cremello, Perlino, Smokey cream. Jag har utvecklat någon sorts besatthet av dessa skönheter. Min mamma tycker att de ser obehagliga ut. Vad tycker ni? Finns där kanske rentav någon här som har en alldeles egen guldhäst?
Efter att ha arbetat hos en (och blivit vän med) så älskar jag både gula och dubbelgula hästar.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Värdelös indelning tycker jag som är intresserad av grundfärgen. Använder aldrig den svenska benämningen.
Eftersom det de facto ofta är svårt att veta vilken grundfärgen är, enbart genom att titta på den, så är det lämpligt att använda samlingsbenämningen. Möjligen med tillägg för grundfärgen i de fall då man känner till den.
Vad du säger till vardags är din ensak :) men som ID-kontrollant vore det direkt felaktigt att göra på annat sätt än det jag nämnt.
 
Jag gillar dubbelgula hästar (i annat än praktisk aspekt) :)
Tycker att det är fint med rosa mule och ljusa ögon. Har dock svårt för brutna färger som skäck och tigrerad (har dock råkat skaffa en skäck ändå 🙈) men dubbelgula tycker jag är fina.

Har sett någon Akhal Teke som nog hade pearlanlag (och därmed inte gul, men såg dubbelgul ut), den tyckte jag såg lite konstig ut, typ plastig.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Som ID-kontrollant och "språkpolis" :p kan jag inte låta bli att nämna att den korrekta svenska benämningen på de dubbelgula hästarna är "blåögd gräddvit", som används oavsett vilken grundfärg hästen har.
(innan den benämningen fastställdes användes gulvit, pärlvit eller sotvit)
Tack för info. Det har jag inte stött på alls i mina googlingar, kanske för att avel specifikt på färg är vanligare utomlands?

Jag tycker att det verkar smart att ha ett samlingsnamn på fölen innan man vet, just eftersom de ser likadana ut, men jag tycker att de skulle kunna få heta något eget efter DNA-test, vissa vet man ju också grundfärgen på eftersom man vet föräldrarnas.
 
Jag tycker färgen kan vara rätt läcker men ögonen förstör allt. Jag fixar verkligen inte de där isblå ögonen på en häst.
Jag har gillat blå ögon sedan jag var liten, på ridskolan fanns en svart häst med ett blått öga som alla tyckte var läskig men jag tyckte han var tuff, med det sagt så förstår jag vad det är som folk reagerar på. Ett vanligt hästöga får ju inte kontraster mellan de olika delarna på samma sätt.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 394
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 395
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp