Dubbelmoral??

Texaz

Trådstartare
Många som förfasar sig över att företag väljer att flytta sin produktion eller delar av den utomlands pga billigare arbetskraft.

Samma människor lejer in svart arbetskraft från Baltikum för att renovera/måla sina hus för att dessa är billigare.....

Dubbelmoral???
 
Sv: Dubbelmoral??

Nejdå, bara vanlig mänskligt beteende. likaväl som det är helt normalt att politiker förespråkar att övriga befolkningen ska åka kommunalt men själva sitter i sin bil dagarna i ända för det är ju "enklare" :p :meh:
 
Sv: Dubbelmoral??

Ja, det är dubbelmoral. Men det är så verkligheten fungerar, speciellt för oss som inte tjänar miljoner varje år.
 
Sv: Dubbelmoral??

Visst är det dubbelmoral, eller man kan kalla det brist på tankeverksamhet.
Kortsiktigt tänkande, eller bara ren och skär egoism.
 
Sv: Dubbelmoral??

Visst är det dubbelmoral, eller man kan kalla det brist på tankeverksamhet.
Kortsiktigt tänkande, eller bara ren och skär egoism.

Det är precis så jag ser det!!!;)

Varför "ta jobben" av svenska företag om man nu ogillar att stora företag gör samma sak? Och dessutom utnyttja avtalslösa arbetare...

Dessutom kan en del av dessa stoltsera med åsikten att invandrare kommer hit och stjäl jobben av oss svenskar, för att i nästa mening tipsa om billig, svart arbetskraft:banghead:
 
Sv: Dubbelmoral??

Det mest fascinerande tycker jag är att samma människor påstår

A: Alla invandrare lever på bidrag.

B: Invandrarna tar våra jobb.

Detta är en väldigt stor paradox, man kan liksom inte både stjäla jobben OCH leva på bidrag...
 
Sv: Dubbelmoral??

Framförallt så är det korkat.

Vi har väl någon gång hyrt in svart arbetskraft i samband med höskörd, men då har det så gott som alltid handlat om arbetslösa ungdomar som har fått en timlön som motsvarar 20 000 i månadslön.

Med tanke på att det har landat på max ett par dagar och belopp som hamnar under fribeloppet så har jag ju inte någon större ågren över detta...

Vid så låga belopp är det ju många arbetsgivare som inte ens behöver betala arbetsgivaravgifter och under fribeloppet är det ju "skattefritt" sas.

Däremot att anlita utländska hantverkare för större jobb svart är ju ren idioti - Vem blir ansvarig vid en konflikt ? Hur påverkar det vår inhemska arbetsmarknad ?
 
Sv: Dubbelmoral??

Fast det finns flera vita firmor med anställda från baltikum också, med rotavdrag och allt, så vet man inte säkert att det är svart så är det synd att kasta skit på utländsk arbetskraft.
 
Sv: Dubbelmoral??

Dessa "vita" firmor använder sig ofta av utländsk arbetskraft som tvingas att bo under vidriga omständigheter och som får löjligt låga löner.

Det är inte den utländska arbetskraften man ska kasta skit på, men väl de "vita" firmor som ligger bakom och som ständigt gömmer sig bakom juridiska spetsfundigheter.

Dessa "vita" firmor som klarar sig tack vare en lång kedja av underentreprenörer som alla skyller ifrån sig på varandra...
 
Sv: Dubbelmoral??

Och svenskar åker till Norge bor 10 st i en tvåa och rensar fisk i skift, vidrigt, men de tycker det är värt det för det är bra betalt för dem.

Säkert finns det avarter, men att åka utomlands för att jobba järnet, bo billigt och tjäna så mycket som möjligt ser inte jag ett problem med. Så länge det är skillnader i standard mellan länder kommer det att bestå. Det går säkert att reglera och lagstadga i det oändliga, vilket bara försvårar för de som vill jobba.

De jag känner kör ett race i Sverige på sommaren, de är anställda, försäkrade och bor hyfsat. Drar in vad de tycker är massor med pengar på dessa veckor.

Sverige har iår skickat 14 000 sjuksköterskor till Norge över sommaren, många av dem åker på sin semester för att tjäna extra cash.
 
Sv: Dubbelmoral??

Det är väl på samma tema där folk kräver bättre djurhållning och sen ändå alltid väljer den billigaste fläskkotletten i affären.
 
Sv: Dubbelmoral??

Framförallt så är det korkat.

Vi har väl någon gång hyrt in svart arbetskraft i samband med höskörd, men då har det så gott som alltid handlat om arbetslösa ungdomar som har fått en timlön som motsvarar 20 000 i månadslön.

Med tanke på att det har landat på max ett par dagar och belopp som hamnar under fribeloppet så har jag ju inte någon större ågren över detta...


Du är ju ett väldigt tydligt exempel på vad denna dubbelmoral handlar om.

Att själv fuska i liten skala och samtidigt moralisera över andra som gör det i lite större skala är att kasta sten i glashus.

I ditt exempel med höskörden bör du tänka på att jordbruksarbete är en av de mest olycksdrabbade branscherna. Så vad händer ifall dina svartarbetare faller ned från balvagnen eller fastnar i traktorns kraftuttag och får men för livet?


Jag har själv inga moraliska synpunkter på ditt användande av svart arbetskraft, men när du samtidigt moraliserar över andra som gör liknande saker så reagerar jag.
 
Sv: Dubbelmoral??

Och svenskar åker till Norge bor 10 st i en tvåa och rensar fisk i skift, vidrigt, men de tycker det är värt det för det är bra betalt för dem.

Säkert finns det avarter, men att åka utomlands för att jobba järnet, bo billigt och tjäna så mycket som möjligt ser inte jag ett problem med. Så länge det är skillnader i standard mellan länder kommer det att bestå. Det går säkert att reglera och lagstadga i det oändliga, vilket bara försvårar för de som vill jobba.

De jag känner kör ett race i Sverige på sommaren, de är anställda, försäkrade och bor hyfsat. Drar in vad de tycker är massor med pengar på dessa veckor.

Sverige har iår skickat 14 000 sjuksköterskor till Norge över sommaren, många av dem åker på sin semester för att tjäna extra cash.

Svenskarna tjänar dock lika mycket som norrmännen, så är sällan fallet med arbetskraft från öststaterna i Sverige. Nyligen framkom det att ett gäng polska hantverkare i Stockholmsområdet tjänade under 50 kr/h.

Inom vissa branscher är det svårt att konkurrera när man har avtalsenliga löner och lägger offerter på olika arbeten. Hyr ett företag in sina arbetare via ett utländskt bemanningsföretag(inom EU) där arbetstagarna är anslutna till facket i hemlandet så kan inte svenska fackförbund ställa några lönekrav utöver de som följer av utstationeringsdirektivet. De kan klara sig undan genom att betala en minimilön vilket inte ett företag med enbart svenska anställda kan göra. Arbetskostnaden kommer alltså skilja sig åt vilket innebär att företag som enbart har svenska arbetare anställda kommer hamna i ett betydligt sämre läge i en upphandling.
 
Sv: Dubbelmoral??

Till att börja med så är dom aldrig i närheten av traktorn, utan dom staplar höbalar med rimliga löner med sådär 125 kr/h + att vi håller med mat.

Till skillnad från stackars lilla jag som måste sitta i en traktor hela dagarna...

Byggjobbarna från öststaterna däremot tvingas att bo 10 st i en byggbarack och har i bästa fall 50 kr/h - I värsta fall så har dom 30 kr/h och jobbar 15 timmar per dag.

Så det är faktiskt vissa skillnader...
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 739
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 067
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 037
Senast: Elo
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 958
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp