dubbelvagn, vilken skall man välja?

vinkelina

Trådstartare
kommer behöva skaffa dubbelvagn,, blir 18 månader mellan barnen. Men vet inte riktigt vilken modell som skulle passa oss. Skall vara lätt både i city (när man handlar) och kunna ta sig fram på tex ett joggingspår (eller motsvarande terräng)

Svängbar sittdel

lätt och inte ta sååååå mycket plats ihopvikt i bilen

Vi är inte beroende av några "stockholmsmått"

För och nackdelar med med att de sitter sida vid sida jämfört med "på" varandra
 
Jag tror att bugaboo donkey fortfarande är den som är bäst i den klassen. Rejäl och smidig på en gång. Dyr men går att både köpa och sälja begagnad. Jag hade lätt valt den om jag skulle köpt dubbelvagn igen. Barnen ”på” varandra tycker jag ser trist ut. Inte kul att inte kunna se ut liksom.
 
kommer behöva skaffa dubbelvagn,, blir 18 månader mellan barnen. Men vet inte riktigt vilken modell som skulle passa oss. Skall vara lätt både i city (när man handlar) och kunna ta sig fram på tex ett joggingspår (eller motsvarande terräng)

Svängbar sittdel

lätt och inte ta sååååå mycket plats ihopvikt i bilen

Vi är inte beroende av några "stockholmsmått"

För och nackdelar med med att de sitter sida vid sida jämfört med "på" varandra


Vi har varit väldigt nöjda med vår Babyjogger city mini GT double. Vi har 20 månader mellan barnen. Liggdelen blir vänd mot dig men inte sittdelarna. Den tar väldigt liten plats i bilen, speciellt om man tar bort hjulen, vilket är väldigt enkelt.
522916.jpeg

city-mini-gt-double-svart.jpg
 
Vi har varit väldigt nöjda med vår Babyjogger city mini GT double. Vi har 20 månader mellan barnen. Liggdelen blir vänd mot dig men inte sittdelarna. Den tar väldigt liten plats i bilen, speciellt om man tar bort hjulen, vilket är väldigt enkelt.
522916.jpeg

city-mini-gt-double-svart.jpg
Hur är den vagnen att köra utanför stan? Vi har grusvägar och mycket backar.
 
Jag har gått på grus och någorlunda jämna skogsvägar med den utan problem, men det är ingen ren terrängvagn, främst för att den inte har någon dämpning.
Det där med fjädringen på syskonvagnarna verkar vara lite sisådär:down:

Jag vill hitta en smidig och lättkörd syskonvagn som främst kommer att köras på grusvägar med många lååååånga backar.
 
Det där med fjädringen på syskonvagnarna verkar vara lite sisådär:down:

Jag vill hitta en smidig och lättkörd syskonvagn som främst kommer att köras på grusvägar med många lååååånga backar.
Jag har upplevt den som väldigt lättstyrd och vagnen väger dessutom inte särskilt mycket i sig själv. Är det vanliga grusvägar borde den vara alldeles ypperlig. Är det mycket ojämna traktorvägar så kan det bli skumpigt och jobbigt att putta. Men det gäller nog i princip alla vagnar.

Vårat största kriterie var att den skulle ta liten plats ihopfälld eftersom vi har två stora hundar som också skulle få plats i bagageutrymmet på volvon.
 
för oss är de rätt viktigt att kunna ha vändbara sittdelar. Sonen på ett år trivs fortfarande bäst vända mot oss nämligen
 
för oss är de rätt viktigt att kunna ha vändbara sittdelar. Sonen på ett år trivs fortfarande bäst vända mot oss nämligen
Då får du göra avkall på smidig i bilen. Mitt tips är att vänta in i det längsta med att köpa så ser du om sonen ändrar uppfattning innan tvåan kommer.

Vi har en Bumbleride Indie Twin som vi är toknöjda med. Smidig, stora hjul, bra fjädring, passar länge, joggingvagn, gigantiska suffletter men dock enbart framåt i sittdelarna.
 
Vi har en Donkey. Tycker inte att den är den "optimala vagnen" men den finns nog inte. Tycker den är lite "plastigare" och inte lika stabil som vår Kronan vi hade innan, men möjligheten att växla mellan enkel och dubbel är onekligen sjukt bra. Vi använder det varje dag. Vi har ett Buffalotyg i stora sonens sittdel så att den blir rymligare. Han sitter mycket bra 2,5 år gammal. Vagnen är också otroligt lättrullad. Inga som helst problem att köra med en arm med bebis i sele och storebror på ena sidan i vagnen (har testat lite väl många gånger ;) )

Nackdelar är väl framför allt priset, men det finns mycket begagnat och andrahands- (och tredje och fjärde...) värdet är väldigt bra.

Vändbara sittdelar var ett absolut måste för oss och då kommer tyvärr osmidigheten i bilen som ett brev på posten. Tycker att det funkar helt okej ändå. Man blir snabbt efftektiv på det och vagnen känns iaf lätt för att vara syskonvagn.
 
Då får du göra avkall på smidig i bilen. Mitt tips är att vänta in i det längsta med att köpa så ser du om sonen ändrar uppfattning innan tvåan kommer.

Vi har en Bumbleride Indie Twin som vi är toknöjda med. Smidig, stora hjul, bra fjädring, passar länge, joggingvagn, gigantiska suffletter men dock enbart framåt i sittdelarna.
Fast även om sonen vill sitta framåt i sommar så kommer det ju en dag när syskonet ska sitta. Det är sådär att behöva ha en 6- månaders framåtvänt. Det var det största minuset med vår BT Dublin, samt att den var osmidig och jättestor ihopfälld.
 
Då får du göra avkall på smidig i bilen. Mitt tips är att vänta in i det längsta med att köpa så ser du om sonen ändrar uppfattning innan tvåan kommer.

Vi har en Bumbleride Indie Twin som vi är toknöjda med. Smidig, stora hjul, bra fjädring, passar länge, joggingvagn, gigantiska suffletter men dock enbart framåt i sittdelarna.
Vet du om de gjort några större förändringar på bumbleride indie twin de senaste 2-3 åren? Det känns som att en sån hade kunnat passa in på våra kriterier och det finns en begagnad inom rimligt avstånd:)
 
Fast även om sonen vill sitta framåt i sommar så kommer det ju en dag när syskonet ska sitta. Det är sådär att behöva ha en 6- månaders framåtvänt. Det var det största minuset med vår BT Dublin, samt att den var osmidig och jättestor ihopfälld.
Det ätt ju olika från barn till barn. Vi har bara haft framåtvända sitsar även på singelvagnen. Åh andra sidan hade sonen liggdel till han var 8-9 månader.
 
Vet du om de gjort några större förändringar på bumbleride indie twin de senaste 2-3 åren? Det känns som att en sån hade kunnat passa in på våra kriterier och det finns en begagnad inom rimligt avstånd:)
Ja förra året gjordes en hel del. Vet eftersom jag fick vara noggrann så jag köpte rätt årsmodell.
 
Jag har upplevt den som väldigt lättstyrd och vagnen väger dessutom inte särskilt mycket i sig själv. Är det vanliga grusvägar borde den vara alldeles ypperlig. Är det mycket ojämna traktorvägar så kan det bli skumpigt och jobbigt att putta. Men det gäller nog i princip alla vagnar.

Vårat största kriterie var att den skulle ta liten plats ihopfälld eftersom vi har två stora hundar som också skulle få plats i bagageutrymmet på volvon.
Ursäkta of topic men WOW, två hundar och en dubbelvagn O_o vad har ni för bil? :D
/ hälsningar hon med liten Skoda som har chassit i bakluckan och sittdelen i framsätet... :meh:
 
Det där med fjädringen på syskonvagnarna verkar vara lite sisådär:down:

Jag vill hitta en smidig och lättkörd syskonvagn som främst kommer att köras på grusvägar med många lååååånga backar.
Thule Chariot Lite/Cross/Sport 2? Eller en äldre variant, ex Cougar 2?

Vi har en Cross 2 som enda syskonvagn. Använder den för skogspromenader, vid hämtning och lämning på förskolan, som träningsredskap och som packhäst. Bebisen satt (låg i hängmatta) i den första gången när han var 1 vecka. Jättebra rull tack vare de stora hjulen och riktigt bra (ställbar) stötdämpning.
 
Thule Chariot Lite/Cross/Sport 2? Eller en äldre variant, ex Cougar 2?

Vi har en Cross 2 som enda syskonvagn. Använder den för skogspromenader, vid hämtning och lämning på förskolan, som träningsredskap och som packhäst. Bebisen satt (låg i hängmatta) i den första gången när han var 1 vecka. Jättebra rull tack vare de stora hjulen och riktigt bra (ställbar) stötdämpning.
Jag har inte ens tittat åt det hållet för jag trodde inte att det funkade innan de kan sitta!
Hur är den att fälla ihop och lasta i bil?:)
 
Vi har en babyjogger city select som är en syskonvagn på längden. Den går snabbt att ställa om från enkel- till syskonläge. Bara klicka på/av den ena sitsen. Tar lika liten plats i bilen som en singelvagn och man kan vända sitsarna åt vilket håll man vill. Vi bor längs en grusväg och det tycker jag fungerar bra men traktorstigar är lite för tuff terräng då framhjulen är för små i mitt tycke. Jag har gått till och från dagis (3 km på grusväg) med vagnen i syskonutförande och med ståbräda. Dvs tre barn och det funkade bra men det är inget jag gör dagligen.
 
Jag har inte ens tittat åt det hållet för jag trodde inte att det funkade innan de kan sitta!
Hur är den att fälla ihop och lasta i bil?:)
Det är tyvärr några moment vid ihopfällning men den blir rätt kompakt. Man viker in handtaget, klickar loss hjulen, trycker in en knapp på sidan och viker ihop vagnen. Vi har en V70 och det är inga problem att få in packning för en veckas bortavaro för fyra personer + vagn med tillbehör.

Jag kom på att Thule (Urban) Glide 2 finns också. I den kan man ha liggdel. Jag är lite sugen på att komplettera vår vagnpark med en sån fast en enbarnsvagn, att springa med när jag bara har ett barn hemma.
 

Liknande trådar

Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 478
Senast: MaritH
·
Hundhälsa Senast igår fick jag "tipset" att jag borde sätta en Haltigrimma på min hund. Jag förklarade att jag ansåg det vara farligt och att jag...
2
Svar
25
· Visningar
3 164
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 069
Senast: Vogue
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp