Dubbla handfat i badrum

orientalkatten

Trådstartare
Vi kommer att renovera ett av badrummen i år. Det jag undrar över är detta med dubbla handfat.det verkar vara väldigt populärt även i boende med fler badrum än ett. Vi är aldrig 2 personer i badrummet samtidigt. Ska man tänka på värdet av huset, mer intresse om man säljer. Eller ha en kommod med ett handfat vilket blir snyggare och mer praktiskt för oss. Det är ju en stor kostnad och man vill göra det rätt från början. Gärna även input på att ha samma klinker på både golv och väggar.
 
Om det inte är ett väldigt stort badrum hade jag inte valt dubbla handfat, jag vill hellre ha gott om utrymme men en del uppskattar två handfat.

Klinker sätter man väl inte på en vägg?
 
Vi kommer att renovera ett av badrummen i år. Det jag undrar över är detta med dubbla handfat.det verkar vara väldigt populärt även i boende med fler badrum än ett. Vi är aldrig 2 personer i badrummet samtidigt. Ska man tänka på värdet av huset, mer intresse om man säljer. Eller ha en kommod med ett handfat vilket blir snyggare och mer praktiskt för oss. Det är ju en stor kostnad och man vill göra det rätt från början. Gärna även input på att ha samma klinker på både golv och väggar.
Jag hade inte sett dubbla handfat som en fördel. Dels för att det tar yta från möbeln men också för att jag vill vara ensam i badrummet 😅 Kör på ett handfat om det passar er bäst. En kommod är enkelt att byta ut för en framtida säljare om den nu måste ha två handfat.
 
Det går såklart men brukar man göra det? Jag tror aldrig jag sett något badrum med klinkers på väggarna förutom som en låg sockel runt golvet.
Jodå, det är inte ovanligt alls. Många gör det när man inte hittar tillräckligt matchande kakelplattor om man vill ha samma på vägg & golv och är beredda på att hantverkarna kan komma att gnälla litegrann och att det kostar lite mer 😄
 
Det går såklart men brukar man göra det? Jag tror aldrig jag sett något badrum med klinkers på väggarna förutom som en låg sockel runt golvet.
Vi har klinker på väggen i tvättstugan. Vi har helt enkelt samma klinker på golvet och upp längs en vägg. Eventuellt är det klinker på väggarna i hela köket också. Jag tror det. Fungerar utmärkt och vi fick tag på det gratis.
 
Värdemässigt tror jag man tjänar mest på ett klassiskt enkelt och stilrent. Modet ändrar sig så fort och det är också individuellt vad man gillar. De som vill ha ett lyx-badrum vill nog ofta också själv få välja exakt det de vill ha.

Jag planerar också renovera badrummet med tiden och kommer välja standard vita 15x15 kakel och vitt sanitetsporslin från Ifö eller Gustavsberg.
 
Det går såklart men brukar man göra det? Jag tror aldrig jag sett något badrum med klinkers på väggarna förutom som en låg sockel runt golvet.

Vi har klinker upp som en fondvägg i badrummet, samma klinker som på golvet.

Ang TS så tror jag detta med dubbla handfat är lite av en fluga, och inte alls höjer värdet i framtiden. Skulle ta det ni tycker är snyggt och praktiskt!
 
Vi har två handfat idag. Men när vi nu planerar för renoveringen så går vi över till att bara ha ett. Visst händer det att man är fler än en som borstar tänderna samtidigt men fördelarna med ett handfat överväger. Två handfat tar så mycket plats så vi tar att man kanske får samsas några enstaka gånger.
 
Blir nog en kommod med ett handfat. Har kollat på vedums sortiment, huva vad dyrt men snyggt. Tanke med samma material på golv och vägg är att få lite hotell känsla. Ljusgrått med lite kalkstenskänsla.sen mindre klinker i själva duschen har jag förstått man ska ha. Inga modedetaljer som går ut tiden snabbt. Just nu har vi komunalklinker vita och fläckig blå våtrumsmatta på golvet. Golvet är täckt med formklippt grå nålfiltsmatta just nu. Riktigt snyggt och skönt att stå på. Tar ut den och rengör den på altanen när det behövs. Är nog ganska ensam om heltäckningsmatta i badrummet i Sverige.
 
Jag och sambo gör allt samtidigt, förutom toalettbesök då :angel: :D Men borstar tänderna, duschar, gör i ordning oss mm. så jag hade verkligen uppskattat två handfat. Hur det ser ut värdemässigt vet jag dock inte, men eftersom vi själva funderar kring badrumsrenovering och pratat en del om det på sistone så hör jag många säga att "folk ändå vill göra som de själva vill sen". Jag vet inte om det stämmer. Alltså, vi skulle såklart jättegärna kunna göra som vi själva vill också men att renovera ett badrum för 150 000 kr är ingen man gör i onödan tänker jag? Jag har svårt att se att folk skulle riva ut ett relativt nyrenoverat badrum och ta en kostnaden för att man önskar mindre förändringar. Om man inte råkar ha dom pengarna som ligger och skräpar men det är det väl kanske inte så många som har.
 
Blir nog en kommod med ett handfat. Har kollat på vedums sortiment, huva vad dyrt men snyggt. Tanke med samma material på golv och vägg är att få lite hotell känsla. Ljusgrått med lite kalkstenskänsla.sen mindre klinker i själva duschen har jag förstått man ska ha. Inga modedetaljer som går ut tiden snabbt. Just nu har vi komunalklinker vita och fläckig blå våtrumsmatta på golvet. Golvet är täckt med formklippt grå nålfiltsmatta just nu. Riktigt snyggt och skönt att stå på. Tar ut den och rengör den på altanen när det behövs. Är nog ganska ensam om heltäckningsmatta i badrummet i Sverige.
Om ni ska ha hotellkänsla tycker jag att ni ska kolla på Unidrains golvbrunnssortiment. Det går att lägga en ränna mot väggen istället för en rund golvbrunn i mitten av duschen som man vanligtvis har, då kan ni också ha större plattor på golvet :)
 
Vi har dubbla handfat i vårat stora badrum som vi använder mest. Hade inte valt bort det!
Men vi är ofta samtidigt i badrummet och borstar tänderna. Jag kan borsta tänderna även om mannen rakar sig samtligt vilket är smidigt. Vi valde dock bort utbudet av dubbla kommoder från Vedum (de var huvudlevarantör till vårt husmärke när vi byggde huset) och köpte lite ett annat lite billigare märke som dessutom gick att få något mindre.

Samma klinker på golv och väggar kan fungera men jag tycker det blir lite enformigt. Vi har det delvis då vi har samma klinkertyp bakom kommoden och i duschen som på golvet. I övrigt har vi enkelt matt vitt på vägarna.

Man kan ha samma storlek på klinker på golvet i duschen som övriga golvet men det kanske krävs större arbetsinsats av plattsättaren om de är större än 20*20.
 
Vi har precis renoverat vårt badrum big time. Dvs rivit ut precis allt och gjort om. Vi har inte stor yta och har bara ett badrum. Vi velade mycket fram och tillbaka när vi scoutade material och i slutändan köpte vi ett handfat som är 1m brett.

Detta är försett med två kranar så vill och behöver vi kan vi göra vad vi behöver utan att slå ihjäl varandra över en enda vattenkran. I det stora hela känns det inte som att det tar särskilt mycket mer plats än vad det gamla klassiska handfatet med en kran ono i standardstorlek som stod där tidigare. Hade vi däremot valt två handfat och satt på samma yta hade det nog känts ganska plottrigt och överbelamrat.
 
Mycket att tänka på märker jag😬 när vi renoverade köket för ett par år sedan gick det som på räls tills vi kom till elen. Så det kommer lite tidigare i badrumsplaneringen. Tackar för alla kloka tankar och hoppas på fler här.
 
Vi kommer att renovera ett av badrummen i år. Det jag undrar över är detta med dubbla handfat.det verkar vara väldigt populärt även i boende med fler badrum än ett. Vi är aldrig 2 personer i badrummet samtidigt. Ska man tänka på värdet av huset, mer intresse om man säljer. Eller ha en kommod med ett handfat vilket blir snyggare och mer praktiskt för oss. Det är ju en stor kostnad och man vill göra det rätt från början. Gärna även input på att ha samma klinker på både golv och väggar.
Jag vet ju inget om renovering. Men har fått ett intryck av att renovera in något man inte vill ha för att någon annan kanske vill ha det om man säljer huset bara kan leda till att de sedan måste riva ut det och så går det åt mer miljö i slutänden till något som ingen ville ha. Dels när någon lägger in något de inte vill ha och sedan när någon annan måste riva ut det de inte heller vill ha. Så det måste ju antagligen vara mycket bättre att göra det så som man tycker om det? (dessutom praktiskt om man råkar bo kvar i tio år) Om man inte har jättekonstig smak.
 
Senast ändrad:
Blir nog en kommod med ett handfat. Har kollat på vedums sortiment, huva vad dyrt men snyggt. Tanke med samma material på golv och vägg är att få lite hotell känsla. Ljusgrått med lite kalkstenskänsla.sen mindre klinker i själva duschen har jag förstått man ska ha. Inga modedetaljer som går ut tiden snabbt. Just nu har vi komunalklinker vita och fläckig blå våtrumsmatta på golvet. Golvet är täckt med formklippt grå nålfiltsmatta just nu. Riktigt snyggt och skönt att stå på. Tar ut den och rengör den på altanen när det behövs. Är nog ganska ensam om heltäckningsmatta i badrummet i Sverige.
Du kan ha samma stenar på alla väggar och kanske istället bryta av med ett käckt golv :)

När det kommer till sten, kakel och klinkers blir det oftast lugnast och mer harmoniskt om man inte blandar för mycket material. Vet inte hur stort Pinterest är i Sverige men där finns det hur mycket som helst att inspireras från ;)
 
Förstår inte heller det här med två handfat - speciellt inte ur städsynpunkt ;). Dessutom är det fler saker som kan gå sönder, packningar som kan läcka etc Går ett handfat sönder så måste man byta båda.
Mina föräldrar gillade att ha varsitt ("his and hers") när de hade det även om de aldrig/sällan var i badrummet samtidigt. Varsitt badrumsskåp etc, men det kan man ju lösa ändå.
När vi var små så kunde två barn tvätta sig samtidigt vilket kanske var praktiskt. Men i så fall ska det vara ett stort badrum och personligen föredrar jag att lägga ytan på andra utrymmen (har aldrig förstått varför badrummet ska vara det största rummet med den bästa utsikten).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 382
Senast: Calmiche
·
Hemmet Sambon och jag är i ett vägskäl... boendesituation Vi hyr just nu ett hus privat, utan kontrakt och vi har fyllt huset med våra egna...
Svar
15
· Visningar
1 910
Senast: Seabaz
·
Hemmet Vi ska snart flytta och jag vill renovera källaren i nya huset. Det kommer vara tvättstuga, förvaring och badrum(som det är redan). Jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 474
Senast: Eli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp