Dubbla hus - användning?

Sezziyanen

Trådstartare
Jag kollar lite på smågårdar på landsbygden för att flytta och helst ha som renoveringsprojekt några år (eller längre, beroende på ställe).

Vissa såna har ibland två hus har jag märkt. Ofta är det då ett lite nyare, kanske 50- 60- 70- 80-tal eller dyl samt ett äldre kanske 10-20-talshus.

Nu är det väl inte helt optimalt för mig, då det på nått vis ändå påverkar prisbilden. Men jag gillar att tänka lite utanför boxen, och ser att det antagligen är en av anledningarna till att såna objekt är lite svårare att sälja (de flesta behöver ju faktiskt bara ett hus, särskilt om de har uthus/bra med yta på landet.).

Letar dock idéer helt öppet. Vad kan man göra med det andra huset om man skulle ha ett sånt ställe (förutsatt att man har råd ska tilläggas, jag förstår att det kostar att hålla det andra huset igång också). Användningar? ombyggen till?

Det självklara man har i huvudet är ju uthyrning såklart, men det går lite bort för mig. Vill inte flytta ut till ett sånt ställe och ha inneboende på tomten. Förstås toppen för att ha gäster mm, men det kostar för mycket för vad det smakar bara för det ändamålet. Dessa "andrahus" är ofta 110-140kvm vad jag sett. Hade de varit mindre typ småhus, så hade jag tyckt det var perfekt för att ha som hemmakontor+gästhus kombinerat.
 
Beroende på området, ha "extrahuset" som b&b? Då styr du ju när du har folk där. Ett annat alternativ är långtidsuthyrning till entreprenörer som har verksamhet i området (återigen, det beror ju mycket på om det finns sådan verksamhet i närområdet). Det är tex väldigt vanligt att företag kring gruvor hyr hus för sin personal på långtidsbasis. Samma gäller säkert vid långtidsprojekt inom infrastruktur.
 
Kurser och lägerverksamhet.
Sommaruthyrning för semesterboende.
Det är faktiskt populärt med två, eller fler, hus på en gård.
Två familjer som delar på ett stall ger mer frihet och låser inte fast de boende.
Jag har 3 hus och hyr ut 2 som permanent-boende.
Det största huset hyr jag ut rum i samt disponerar eget sovutrymme och kontorsplats.
Det är faktiskt bra ekonomi i det.
 
Förutsatt det ligger hyfsat trevligt och är i någorlunda fint skick, någon form av självhushållande kursgård-liknande? Det blir ju en twist på AirBnB tänker jag, beroende på hur det är utrustat kan man ju vända sig till olika typer av sällskap. Ordnar man någon form av konferenssal eller dylikt kanske man inrikta sig på typ småföretag som vill iväg på någon mysig kickoff eller så.

Går det att ändra konferenssalen till typ yogasal har man genast bräddat användningsområdet med 100 %, typ.
 
Jag kollar lite på smågårdar på landsbygden för att flytta och helst ha som renoveringsprojekt några år (eller längre, beroende på ställe).

Vissa såna har ibland två hus har jag märkt. Ofta är det då ett lite nyare, kanske 50- 60- 70- 80-tal eller dyl samt ett äldre kanske 10-20-talshus.

Nu är det väl inte helt optimalt för mig, då det på nått vis ändå påverkar prisbilden. Men jag gillar att tänka lite utanför boxen, och ser att det antagligen är en av anledningarna till att såna objekt är lite svårare att sälja (de flesta behöver ju faktiskt bara ett hus, särskilt om de har uthus/bra med yta på landet.).

Letar dock idéer helt öppet. Vad kan man göra med det andra huset om man skulle ha ett sånt ställe (förutsatt att man har råd ska tilläggas, jag förstår att det kostar att hålla det andra huset igång också). Användningar? ombyggen till?

Det självklara man har i huvudet är ju uthyrning såklart, men det går lite bort för mig. Vill inte flytta ut till ett sånt ställe och ha inneboende på tomten. Förstås toppen för att ha gäster mm, men det kostar för mycket för vad det smakar bara för det ändamålet. Dessa "andrahus" är ofta 110-140kvm vad jag sett. Hade de varit mindre typ småhus, så hade jag tyckt det var perfekt för att ha som hemmakontor+gästhus kombinerat.
Just nu är vår lillstuga gym, dottern med pojkvän tittar på möjligheten att göra om det till boende. Just nu är det bara el indraget, det är en tidigare drängstuga. Jag skulle vilja det som kontor/vävstuga :) Kompisarna har generationsboende på sin gård, i sommar blir det rokard där den yngre familjen tar över stora huset och pensionärerna flyttar in i det mindre.

Andra hyr ut på olika sätt, det finns för och nackdelar med olika typer av uthyrning.
En tredje driver sitt företag från gårdshuset, massagekunder och försäljning.
 
Flera bra idéer direkt, tackar! Jag jobbar lite jäktigt idag så har inte tid att skriva så mycket, men ska kolla mer senare.

Det beror ju helt klart på läge (inget exakt utvalt objekt för min del än, men jag sett att detta förekommer och vill ha idéer klara för mig lite på förhand också om möjligheter..).

Jag är dock lite tveksam till om jag vill ha annat folk boende i närheten, tar bort en liten del av det jag vill åt med att flytta ut på landet.. B&B skulle kunna vara intressant om stället var rätt, då är det ju korttids per gång och man kan styra tillgänglighet. Ändå lite osäker på om det är vad jag vill hålla på med ännu, dock.

Att driva eget företag framöver från extrahuset låter rätt bra, jag kan se klara fördelar med att ha företagande åtskilt från boende så att säga. Driver dock inte eget i dagsläget och vet inte om det är smart att köpa ett ställe med det ändamålet just nu då.

Vore det en mindre stuga så känns det mer givet att köra typ gym+hemmakontor osv. Men är det 130kvm så tänker jag att det måste vara nått..mer.

Edit: Vad fint att det faktiskt finns generationsboenden fortfarande i sverige. Tror dock inte mina föräldrar vill flytta ut på landet nu, haha.
 
@Sezziyanen: Där jag bor är B&B främst intressant på sommaren, dvs det en begränsad högsäsong.

Annars... hade du tänkt att odla något? Eller är det i ett område där folk ofta producerar mat etc i liten skala? Om det är bra väg till din fastighet och den har bra parkeringsmöjligheter skulle du kunna ha en gårdsbutik där och ta provision på försäljningen alt hyra ut en yta till varje försäljare. Har huset två våningar skulle du kunna ha kontor på övervåningen och butik nere.

Edit: Det är ju inte bara mat som kan vara aktuellt för en butik utan även handarbeten.
 
@Sezziyanen: Där jag bor är B&B främst intressant på sommaren, dvs det en begränsad högsäsong.

Annars... hade du tänkt att odla något? Eller är det i ett område där folk ofta producerar mat etc i liten skala? Om det är bra väg till din fastighet och den har bra parkeringsmöjligheter skulle du kunna ha en gårdsbutik där och ta provision på försäljningen alt hyra ut en yta till varje försäljare. Har huset två våningar skulle du kunna ha kontor på övervåningen och butik nere.

Edit: Det är ju inte bara mat som kan vara aktuellt för en butik utan även handarbeten.
 
Du sa att du inte ville hyra ut, men jag vill rekommendera det ändå. Vi hyr ut en stuga på gården och har varit sjukt nöjda med alla hyresgäster utom en. Och hyras står för 1/3 av våra boendekostnader (ink ränta och amortering). Det är pengar vi kan göra mycket roligt för. Det enda som det egentligen kostar oss är el.

Skulle det stå tomt skulle vi ändå vilja ha värme på, jag tror inte våra månadskostnader skulle sjunka speciellt mycket.
 
Du sa att du inte vill ha inneboende på tomten. Vill du bo i ett gammalt hus eller ett nyare? Om det står ett gammalt timmerhus på tomten så skulle du kunna sälja det till någon som vill flytta det. Hus som står på torpargrund är enkla att flytta. För övrigt så brukar de vara mindre problem med hus som är byggda före 1970 än efter. Då kom en ny generation snickare som vägrade lyssna på de gamla o kloka. Då jag gick skattungbykursen så la vi nytt golv i ett hus. Det står på en gjuten platta och så hade man lagt sågspån direkt på den 🤨.
 
Du sa att du inte vill ha inneboende på tomten. Vill du bo i ett gammalt hus eller ett nyare? Om det står ett gammalt timmerhus på tomten så skulle du kunna sälja det till någon som vill flytta det. Hus som står på torpargrund är enkla att flytta. För övrigt så brukar de vara mindre problem med hus som är byggda före 1970 än efter. Då kom en ny generation snickare som vägrade lyssna på de gamla o kloka. Då jag gick skattungbykursen så la vi nytt golv i ett hus. Det står på en gjuten platta och så hade man lagt sågspån direkt på den 🤨.
Det började nog redan tidigare, från 50/60-talet skulle jag tro när cementen blev allmän. Gamla hus murade i lera som putsades med kalk-cementbruk där sedan fukten som alltid kommer i sådana hus istället för att ventileras ut steg långt upp i väggen och förstörde den. Vanligt var också att man lagt plastmattor på brädgolv lagda ovanpå sand där sedan golven efter 30-50 år ruttnade och nu rivs de upp och man gjuter med betong som gör att fukten istället förstör väggarna.

Någonstans tycker jag man borde kunna förstå att en lösning som bevisligen fungerat i kanske hundra år för ett hus inte behöver göras om men för byggarna ligger det nog mera pengar i att gjuta plus att kunskapen till stor del gått förlorad. Men att kombinera nya metoder med gamla hus är ofta att be om problem i framtiden.
 
Du sa att du inte vill ha inneboende på tomten. Vill du bo i ett gammalt hus eller ett nyare? Om det står ett gammalt timmerhus på tomten så skulle du kunna sälja det till någon som vill flytta det. Hus som står på torpargrund är enkla att flytta. För övrigt så brukar de vara mindre problem med hus som är byggda före 1970 än efter. Då kom en ny generation snickare som vägrade lyssna på de gamla o kloka. Då jag gick skattungbykursen så la vi nytt golv i ett hus. Det står på en gjuten platta och så hade man lagt sågspån direkt på den 🤨.
Precis, om ett av dem är ett timmerhus och du inte vill ha kvar det så är det bara att sälja och så får köparen plocka ner.

Bor du i närheten av evenemang så kan du passa på att hyra ut i samband med det (typ Sweden Rock/Vätternrundan/ Vasaloppet/Dansbandsveckan/osv, det ger rätt bra pengar för en kort period.
 
Om det hade varit möjligt att få till en stor öppen yta hade jag gjort en träningshall för mig och hunden. Och hyrt ut till utvalda personer eller på utvalda tider. Men det är ju min lilla dröm...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 183
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 108
Hemmet Sitter i lite "knepig" sits. Jag äger ett hus, pojkvän flyttar in och vi blir sambos. Han och jag har egna barn. I framtiden så kommer...
2
Svar
25
· Visningar
2 865
Senast: ptr
·
Hemmet Jag och sambon funderar på att köpa hus men vet inte om vi kommer ha råd pga osäkerheten med sambons jobb. Han är tillsvidareanställd...
2
Svar
20
· Visningar
2 712
Senast: Agel Enterprises
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp