Dubbla SM-medaljer till Amanda Andersson

Den stora vinnaren vid årets SM i fälttävlan på Gärds blev young ridern Amanda Andersson som lyckades med konststycket att ta både seniorguld och young rider-silver. Wilma Nyhlén bärgade young rider-guldet medan Alice Klarfelt blev juniormästare.
 
Tycker tvärtemot att det är fullkomligt rimligt. "Vuxenklasser" är öppna för alla, ungdomsklasser är bara öppna för ungdomar.
Undantaget är väl om man med seniorklass menar en specifik klass för skröpliga gamlingar, men så brukar det ju normalt sett inte vara i hästsporten.
 
Ja märkligt att man får ställa upp i flera mästerskap. Jag antar att det inte är tillåtet att starta i samma mästerskap med mer än en häst. Har man då fler blir detta ju att kringgå reglerna och kunna vinna medaljer med mer än en häst. Helt fel enligt mig. Sen kan man få som ung ryttare välja vilken klass man vill, men inte mer än en.
 
Men om nu samma person både råkar vara den bästa ynglingen och den bästa totalt sett, varför skulle hen då inte kunna vinna både i ungdomsklassen och totalt? Och om det är principiellt fel att kunna vinna flera medaljer samma mästerskap, hur tänker ni då om t.ex. skidåkare, simmare och löpare som ju ofta tävlar i flera distanser?

Om en ungdom spöar seniorerna är det väl bara att imponeras och gratulera.
 
Men om nu samma person både råkar vara den bästa ynglingen och den bästa totalt sett, varför skulle hen då inte kunna vinna både i ungdomsklassen och totalt? Och om det är principiellt fel att kunna vinna flera medaljer samma mästerskap, hur tänker ni då om t.ex. skidåkare, simmare och löpare som ju ofta tävlar i flera distanser?

Om en ungdom spöar seniorerna är det väl bara att imponeras och gratulera.
Nej det är inte alls samma sak. Olika distanser innebär ju att det inte är exakt samma gren. Man deltar och vinner i delvis olika grenar. Indelning i åldersgrupper innebär inte att det blir olika grenar. Och enda anledningen till att man delar in är ju för att ge de yngre en chans att vinna.

Ja duktigt att vinna bland seniorer, men inte ok att ta flera medaljer i samma gren. Man får ju inte delta med flera hästar i samma åldersgrupp så varför ska man få delta med flera hästar bara försatt det är indelat i olika åldersgrupper?
 
Nej det är inte alls samma sak. Olika distanser innebär ju att det inte är exakt samma gren. Man deltar och vinner i delvis olika grenar. Indelning i åldersgrupper innebär inte att det blir olika grenar. Och enda anledningen till att man delar in är ju för att ge de yngre en chans att vinna.

Ja duktigt att vinna bland seniorer, men inte ok att ta flera medaljer i samma gren. Man får ju inte delta med flera hästar i samma åldersgrupp så varför ska man få delta med flera hästar bara försatt det är indelat i olika åldersgrupper?
Nu har jag inte läst på reglerna i år, men Senior-SM brukar gå i en högre klass än YRSM som brukar gå i högre klass än JSM. Det är alltså inte bara åldern på ryttarna som skiljer mästerskapsklasserna åt.

Mvh, Lady_S
 
Nu har jag inte läst på reglerna i år, men Senior-SM brukar gå i en högre klass än YRSM som brukar gå i högre klass än JSM. Det är alltså inte bara åldern på ryttarna som skiljer mästerskapsklasserna åt.

Mvh, Lady_S
Ja men det är fortfarande samma gren. Det är enbart olika svårighetsgrad. Åter igen en åtgärd för att yngre ska kunna delta i mästerskap. Inte olika grenar.
 
Nej det är inte alls samma sak. Olika distanser innebär ju att det inte är exakt samma gren. Man deltar och vinner i delvis olika grenar. Indelning i åldersgrupper innebär inte att det blir olika grenar. Och enda anledningen till att man delar in är ju för att ge de yngre en chans att vinna.

Ja duktigt att vinna bland seniorer, men inte ok att ta flera medaljer i samma gren. Man får ju inte delta med flera hästar i samma åldersgrupp så varför ska man få delta med flera hästar bara försatt det är indelat i olika åldersgrupper?
Just för att det är olika åldersgrupper?
Man vill kora de bästa i respektive åldersgrupp. Då blir det ju jättemärkligt om den bästa i en viss grupp inte får medalj, bara för att den även är bäst i en annan grupp.
Hur känner du på ponny, ok om någon ställer upp med flera ponnyer i olika kategorier?
 
Just för att det är olika åldersgrupper?
Man vill kora de bästa i respektive åldersgrupp. Då blir det ju jättemärkligt om den bästa i en viss grupp inte får medalj, bara för att den även är bäst i en annan grupp.
Hur känner du på ponny, ok om någon ställer upp med flera ponnyer i olika kategorier?
Nej jag ser det inte att man nödvändigtvis vill kora i olika åldersgrupper utan indelningen är mera ett handikappsystem. Man vill ge de yngre en chans. Egentligen skulle man ju kunna skippa det helt.

Indelning av ponny är en annan sak. Den finns ju alltid, inte bara vid mästerskap och beror ju på ponnyernas storlek och har inget med ryttarna att göra.

Vi tycker olika helt enkelt.
 
Nu har jag inte läst på reglerna i år, men Senior-SM brukar gå i en högre klass än YRSM som brukar gå i högre klass än JSM. Det är alltså inte bara åldern på ryttarna som skiljer mästerskapsklasserna åt.

Mvh, Lady_S

SM för seniorer och YR har gått i samma klass i åratal pga bristen på 4* tävlingar i Sverige. Så seniorerna rider sitt SM på YR nivå kan man säga.

Jag förstår dock inte reglerna varför man på den ena hästen är senior och den andra är YR. Är man YR så är man det på båda hästarna isåfall kan jag tycka.
 
SM för seniorer och YR har gått i samma klass i åratal pga bristen på 4* tävlingar i Sverige. Så seniorerna rider sitt SM på YR nivå kan man säga.

Jag förstår dock inte reglerna varför man på den ena hästen är senior och den andra är YR. Är man YR så är man det på båda hästarna isåfall kan jag tycka.
Word!
 
SM för seniorer och YR har gått i samma klass i åratal pga bristen på 4* tävlingar i Sverige. Så seniorerna rider sitt SM på YR nivå kan man säga.

Jag förstår dock inte reglerna varför man på den ena hästen är senior och den andra är YR. Är man YR så är man det på båda hästarna isåfall kan jag tycka.

Jättelustigt, förstår verkligen inte hur det kan vara tillåtet.
 
SM för seniorer och YR har gått i samma klass i åratal pga bristen på 4* tävlingar i Sverige. Så seniorerna rider sitt SM på YR nivå kan man säga.

Jag förstår dock inte reglerna varför man på den ena hästen är senior och den andra är YR. Är man YR så är man det på båda hästarna isåfall kan jag tycka.
Nu är jag inte alls kunnig men jag tänker på om man skulle ta någon annan sport, säg orientering som exempel. En tonåring bestämmer sig för att delta i en tävling, i henoms åldersgrupp men hen får väl även delta i den allmänna gruppen för vuxna inom samma tävling? (Åldersgrupperna för yngre är väl oftast för att de skulle inte ha så bra chans mot vuxna.)
Eller finns det en nedre åldersgräns för seniortävlingar i ridsporten?
Om tonåringen i mitt exempel skulle visa sig vinna guld och silver i bägge grupperna så är det väl så (antar jag utan att veta något om exempelsportens regler).


Allmänna funderingar - åldern på ryttaren spelar ju mindre roll i ridsporten, kanske t.o.m en fördel att vara mindre och lättare som (mogen) tonåring mot en vuxen i en hopptävling?
 
Nu är jag inte alls kunnig men jag tänker på om man skulle ta någon annan sport, säg orientering som exempel. En tonåring bestämmer sig för att delta i en tävling, i henoms åldersgrupp men hen får väl även delta i den allmänna gruppen för vuxna inom samma tävling? (Åldersgrupperna för yngre är väl oftast för att de skulle inte ha så bra chans mot vuxna.)
Eller finns det en nedre åldersgräns för seniortävlingar i ridsporten?
Om tonåringen i mitt exempel skulle visa sig vinna guld och silver i bägge grupperna så är det väl så (antar jag utan att veta något om exempelsportens regler).


Allmänna funderingar - åldern på ryttaren spelar ju mindre roll i ridsporten, kanske t.o.m en fördel att vara mindre och lättare som (mogen) tonåring mot en vuxen i en hopptävling?

Ja SM klasserna var som en klass i klassen så man är ju automatiskt med i 2 klasser oavsett hur många hästar man har i klassen . Här var hon med i 3 klasser i en klass vilket är det som är konstigt tycker jag :confused:
 
Ja SM klasserna var som en klass i klassen så man är ju automatiskt med i 2 klasser oavsett hur många hästar man har i klassen . Här var hon med i 3 klasser i en klass vilket är det som är konstigt tycker jag :confused:
Så var det EXAKT samma tävling för seniorer och Young rider? Isåfall blir det ju ännu värre. Hon hade inte bara chans på flera medaljer utan red samma bana två gånger!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter SM i fälttävlan är inne på den sista och avgörande dagen i Kristianstad. Amanda Andersson leder bland seniorerna och Wilma Nyhlén ligger...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blev som väntat en händelserik dag i terrängen vid Folksam SM i fälttävlan på Gärds fina anläggning utanför Kristianstad. Amanda...
Svar
0
· Visningar
251
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Tre guld-, tre silver- och lika många bronsmedaljer väntar på att få sina vinnare när årets inomhus-SM i hoppning för senior...
Svar
0
· Visningar
664
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp