Dubbla tånaglar

Philosophia

Trådstartare
Min första sjukvårdstråd! :)
Jag har dubbla tånaglar på båda mina stortår. Eller egentligen har jag tre naglar på vänster stortå, men den ursprungliga, översta, nageln håller nu på att trilla av.

Förutom att det inte är så vackert med dubbla tånaglar, finns det några risker med det (typ infektioner)? Gör man något åt det?
 
Min första sjukvårdstråd! :)
Jag har dubbla tånaglar på båda mina stortår. Eller egentligen har jag tre naglar på vänster stortå, men den ursprungliga, översta, nageln håller nu på att trilla av.

Förutom att det inte är så vackert med dubbla tånaglar, finns det några risker med det (typ
infektioner)? Gör man något åt det?


Jag vill ha bildbevis. Värdelös tråd utan bilder.
 
@Philosophia Det hade jag också en gång. Blev trampad på foten av en klump till häst och efter det växte det ut en dubbel nagel på "ringfinger-tån". Gick med det så i ca 4-5 år innan jag till slut tröttnade pga att jag tyckte att det var fult.
Åtgärdades av ett fotbad i en lösning med 1/4 vinäger, 1/4 listerine och 2/4 hett vatten - satt där med tårna i blöt en stund och när de hade mjukats upp ordentligt gick det att "skrapa"/ta bort den översta nageln. Sen dess har jag haft en fin tå med en enkel nagel!
Kan vara värt att prova kanske? :) Vet dock inte hur skonsamt det egentligen är... ;)
 
Icke! Här kommer inga bildbevis (den trippla nageln har jag dock dragit av nu). Mina fötter är ingen vacker syn.

För att illustrera det hela: Jag fick ett presentkort på en helg på Yasuragi och jag sa på skoj till min sambo att jag kanske skulle testa en fiskpedikyr på mina stackars maratonfötter. Som svar fick jag att det skulle behövas en gäng med pirajor för att råda bot på mina fötter. :(
 
@Philosophia Det hade jag också en gång. Blev trampad på foten av en klump till häst och efter det växte det ut en dubbel nagel på "ringfinger-tån". Gick med det så i ca 4-5 år innan jag till slut tröttnade pga att jag tyckte att det var fult.
Åtgärdades av ett fotbad i en lösning med 1/4 vinäger, 1/4 listerine och 2/4 hett vatten - satt där med tårna i blöt en stund och när de hade mjukats upp ordentligt gick det att "skrapa"/ta bort den översta nageln. Sen dess har jag haft en fin tå med en enkel nagel!
Kan vara värt att prova kanske? :) Vet dock inte hur skonsamt det egentligen är... ;)

Tack! Det ska jag testa! :) För visst är det onekligen rätt fult.
 
Icke! Här kommer inga bildbevis (den trippla nageln har jag dock dragit av nu). Mina fötter är ingen vacker syn.

För att illustrera det hela: Jag fick ett presentkort på en helg på Yasuragi och jag sa på skoj till min sambo att jag kanske skulle testa en fiskpedikyr på mina stackars maratonfötter. Som svar fick jag att det skulle behövas en gäng med pirajor för att råda bot på mina fötter. :(
:laugh:...........sambo som
 
Har du alltid haft dubbel nagel? Eller har det kommit efter en olycka? Har du gått i felaktiga skor?
Om det är en skada i nagelroten eller Matrix är det svårt att åtgärda.
Är det "luft" och "fickor" emellan dem kan bakterier ta sig in.
 
Har du alltid haft dubbel nagel? Eller har det kommit efter en olycka? Har du gått i felaktiga skor?
Om det är en skada i nagelroten eller Matrix är det svårt att åtgärda.
Är det "luft" och "fickor" emellan dem kan bakterier ta sig in.

Jag fick blånaglar på båda stortårna efter att ha sprungit maraton i för tajta skor. Det tog flera månader innan blånaglarna trillade av och under har det växt upp dubbla naglar.

Vad är matrix?
 
Matrix är delvis synlig och delvis längre in där nageln växer. Där inne skapas nageln, dvs levande celler. om detta område skadas av tex att man tappar något på tån osv. Är det oftast en permanent skada eller så kan det ta flera år innan den återhämtat sig.
 
Matrix är delvis synlig och delvis längre in där nageln växer. Där inne skapas nageln, dvs levande celler. om detta område skadas av tex att man tappar något på tån osv. Är det oftast en permanent skada eller så kan det ta flera år innan den återhämtat sig.

Men vad betyder det? Att jag riskerar att alltid få dubbla uppsättningar stortånaglar?
 
Icke! Här kommer inga bildbevis (den trippla nageln har jag dock dragit av nu). Mina fötter är ingen vacker syn.

För att illustrera det hela: Jag fick ett presentkort på en helg på Yasuragi och jag sa på skoj till min sambo att jag kanske skulle testa en fiskpedikyr på mina stackars maratonfötter. Som svar fick jag att det skulle behövas en gäng med pirajor för att råda bot på mina fötter. :(

Jag har gjort fiskpedikyr. Var rätt skönt faktiskt :p
Men om det gjorde någon nytta vet jag inte.

https://instagram.com/p/c6-kLltg-w/
 
Ja det betyder att du kan få dras med det för alltid om du har otur.
Man kan gå in och manipulera i Matrix men det kan misslyckas och sluta med att du får en nagel som växer helt galet och ger dig helt andra besvär.
Hur tydlig är din dubbel nagel? Kan man slipa ner den och på så sätt hålla undan den?
 
Har du alltid haft dubbel nagel? Eller har det kommit efter en olycka? Har du gått i felaktiga skor?
Om det är en skada i nagelroten eller Matrix är det svårt att åtgärda.
Är det "luft" och "fickor" emellan dem kan bakterier ta sig in.

Hum ... sa min trippel tumnagel som jag inte visste hur jag fick kan vara pga den forsta skadan som gav en dubbel bla nagel da? Jag stangde bildorren over tummen och fick en bla nagel. efter ett par veckor sag man tydligt att en ny nagel kom bakom ... sedan hande det igen utan anledning:confused: Jag trodde att jag helt enkelt slagit i utan att marka det.:angel: Naja ... nagellack doljer det ganska bra. :p
 

Liknande trådar

Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 023
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 095
Senast: __sofia__
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 953
Senast: mars
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
34
· Visningar
2 361
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp