dubbla tyglar??

Scorpan

Trådstartare
En kompis i stallet skall rida fälttävlan i sommar och idag medans vi stod i sadelkammaren berättade hon att hon sett ett fälttävlansekipage som hade ridit på tränsbett (iaf såg det ut så) och med dubbla tyglar...

Nu är vi givetvis jättenyfikna varför man gör det, om det har nån extra effekt och så. Hon har själv lite problem med sin häst i självaste terrängen då han är lite lite för stark för tränsbettet men inte funkar med hävstångsbett så hon är nyfiken på om dubbla tyglar kanske kan vara nått för henne.

Någon som vet något??

mvh - den totala fälttävlansnovisen Scorpan
 
Det har helt säkert varit ett gag hon sett dem rida med två tyglar på, ser ut som ett vanliugt tränsbett, fast sidostyckena löper ner geom bettrinarga där man fäster tyglen ( svårt att förklara) det kan vara svårt att svänga hästarna på gag då det lätt blir att de bara "kryllar ihop sig" därför kan de vara lämpligt att rida med dubbla tyglar på vissa hästar när man använder gag!
 
Ja, det tänkte jag på oxå! Jag tror inte att det ger någon extra effekt eftersom de bara red med ett vanligt tränsbett (ifall det nu var det), men eftersom att det går ganska snabbt i terrängen och man skulle tappa en tygel så hinner ju hästen inte springa iväg eftersom då ryttaren har ett par till tyglar i händerna :idea:
 
Det kan vara ett gag bett som någon skrev, men personen kan även ha haft dubbla tyglar just pga säkerhet, tex om en tygel går sönder m.m.

Att man har dubbla tyglar gör inte att man kan bli starkare och lättare att hålla in hästen!

I Holland på dressyrtävlingar så red många av de yngre ryttarna på dubbla tyglar.
Jag frågade varför man gjorde så, om det var av någon specciel annledning.
Annledningen var att det såg snyggare ut, som om de red med kandar.... :confused: :D
 
Har berättat för kompisen om det ni skrivit här och hon sa att det lät vettigt men att en av ryttarna hade sagt något om att hon blev starkare... Vi har kommit överens om att hon ska fråga tjejen på nästa träning om mer exakt anledning till de dubbla tyglarna.

Tack för era svar :)
 
Finns ju ngn form av dubbla tyglar där man håller i olika "hack" för att få bättre grepp, som travkuskarnas öglor typ.. Kallas av vissa för huntingreins lr någe..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 387
Senast: Karminnie
·
Hundhälsa Ja, det här med Bruce förmåga att inte hålla tätt inomhus börjar bli en följetång nu, men har dessvärre nått den grad att jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
23 438
Senast: Duplo
·
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 741
Senast: Badger
·
Träning Eftersom jag antar att många här antingen själva håller lektioner eller åtminstone rider/har ridit på tex ridskola hoppas jag att det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 017
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp