Dukning och etikett

Vilken sida av tallriken ska mobilen ligga

  • Höger

    Röster: 20 46,5%
  • Vänster

    Röster: 10 23,3%
  • Ovanför

    Röster: 13 30,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    43
Om man vill fota maten kan man väl göra det men sen ska mobilen bort från matbordet och notiser stängas av.
Hemma hos oss till vardags skulle inte ens tonåringarna få för sig att ha mobilen vid matbordet. De vill umgås med oss och vi har aldrig behövt prata om det. De är uppriktigt förvånade över att andra familjer håller på med mobilen när de äter.
Ja, jag känner starkt för det här.
 
Om man vill fota maten kan man väl göra det men sen ska mobilen bort från matbordet och notiser stängas av.
Hemma hos oss till vardags skulle inte ens tonåringarna få för sig att ha mobilen vid matbordet. De vill umgås med oss och vi har aldrig behövt prata om det. De är uppriktigt förvånade över att andra familjer håller på med mobilen när de äter.
Ja, jag känner starkt för det här.
Samma här (tonåringarna är visserligen inte mina barn men de finns). Ingen i någon ålder har problem med att lägga ifrån sig telefonen automatiskt när vi umgås, utom möjligen en tant på 60+.
 
Samma här (tonåringarna är visserligen inte mina barn men de finns). Ingen i någon ålder har problem med att lägga ifrån sig telefonen automatiskt när vi umgås, utom möjligen en tant på 60+.


Haha, den mest mobilberoende i min familj är också tant på 70+. Vid matbordet har hon dock kunnat avstå. Hittills.
Ibland när vi diskuterar saker vid maten kan någon fråga ”ska vi googla?”. Det är rart, tycker jag.
 
Haha, den mest mobilberoende i min familj är också tant på 70+. Vid matbordet har hon dock kunnat avstå. Hittills.
Ibland när vi diskuterar saker vid maten kan någon fråga ”ska vi googla?”. Det är rart, tycker jag.
Ja, det är fint. Jag är dock försiktig med att googla saker för fort nuförtiden. Pappa blev så ledsen när jag sa att jag hade googlat hur en slår med lie, så han inte behövde visa mig. (Då sa jag snabbt att det är nog bäst att han visar mig ändå, google kan ju aldrig vara lika bra som farfars teknik från 1800-talet. Det var google inte heller. Och pappa blev så glad :heart )
 
Det var ju fruktansvärt elakt och trångsynt av dig att skämta om en utsatt minoritet på det sättet.

Hur tänker du nu? Det är ju inkluderansde språk. Bättre än värden/värdinnan som är könsbestämt.

På vilket sätt är hen trångsynt och att driva med en minoritet?
 
Hur tänker du nu? Det är ju inkluderansde språk. Bättre än värden/värdinnan som är könsbestämt.

På vilket sätt är hen trångsynt och att driva med en minoritet?
Aldrig hört uttrycket, alla mina ickebinära vänner använder det numer könseutrala 'värd/värden'. I kontexten av ett i övrigt nedvärderande/ironiserande inlägg kan jag inte tolka det som annat än att göra sig lustig över att ickebinära numer får plats i samhället.
 
Aldrig hört uttrycket, alla mina ickebinära vänner använder det numer könseutrala 'värd/värden'. I kontexten av ett i övrigt nedvärderande/ironiserande inlägg kan jag inte tolka det som annat än att göra sig lustig över att ickebinära numer får plats i samhället.

Tycker du att ordet hen är att göra sig lustig över ickebinära så får det stå för dig själv.

/mvh ickebinär.

Jag kanske ironiserar men det är exakt lika mycket icke ironi. Idag när man blir bjuden till fest/tillställning så är det ett socialt brott att inte dokumentera och lovorda den som har bjudit in, och jobbet de har lagt ner. Tänk någon som bjuder till bröllop, och ingen fotar. Skulle vara ytterst besynnerligt.
 

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 115
Senast: Sryoqwe
·
Samhälle Har funderat till och från, under en längre tid, varför det är så viktigt för oss människor att sätta etiketter på oss själva, och på...
Svar
6
· Visningar
857
Senast: Scata
·
Hemmet Är det någon här som gillar att duka fint (och visa bilder på det!)? Jag tycker att det är trevligt med fint dukade bord både till...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: majola
·
  • Omröstning
Mat I en annan tråd har språket satt ljuset på diverse matlagningsvarumärken, som kanske inte alla tänkt på hur viktiga de varit för den...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp