Jamtland

Trådstartare
Fick en kommentar igår som jag funderat lite över. Träffade en ytlig bekant och hade givetvis lilla Emma, nio månader, med mig. Hon blev hungrig så jag satte mig och ammade. Då sa den ytligt bekanta:
-Men, ammar hon ÄN?
-Jo, svarade jag, hon äter i stort sett inget annat än från mig.
-Men gud vad DUKTIG du är som ammar henne än och har mat till henne.

Ehhh, att jag har mat till henne har väl i stort sett bara med gener att göra och jag kan ju inte gärna svälta ungen då hon inte äter just något annat...

Jag tog det som en komplimang, det var ju menat så, men jag funderar ändå, ni som inte kan/vill amma era bebisar, vad får ni för reaktioner av folk ni inte känner?

Jenny
 
Sv: Duktig...

Då är jag också duktig då. Idun 8 månader är precis likadan, äter i princip inget annat, och mjölk har jag ju...
Det var en konstig kommentar du fick tycker jag. Å andra sidan har jag fått kommentarer som i princip går ut på att det är synd om mig, som måste amma så mycket och länge. Idun är bortskämd också. :crazy:
Att man inte kan förstå att jag är glad att jag kan amma, och att jag har mat till henne, när hon nu uppenbarligen inte är redo för annan mat än. (Annat än i små mängder då. Smakar gör hon gärna.)
 
Sv: Duktig...

Jag tycker att det är en sådan amningshysteri överallt.
Jag slutade amma min son (även fastän jag hade mjölk) frivilligt när han var 3 månader.

Tycker sådana människor tvärtom då?
 
Sv: Duktig...

Jag tror att det finns otroligt mycket okunskap i ämnet, jag fick höra att det var helt otroligt att jag hade mjölk kvar när min son var 1,5 år och fortfarande ammade nästan helt. Jag försökte förklara att det fanns kvar eftersom han åt, det bliddas vart efter det efterfrågas, men det gick inte hem hos alla för många hävdade att mjölken tog slut efter 6 mån...
 
Sv: Duktig...

Jag har oxå fått beröm för amningen. Visst, det är snällt sagt, men samtidigt känner jag ett stick av...tja...det känns nästan som dåligt samvete... Det finns ju massor av kvinnor som kämpar på med krånglande amning. För mig funkade det problemfritt redan från start. Det känns orättvist att jag ska få beröm, när det är de med såriga bröstvårtor, bröstböld o s v som är de egentliga hjältinnorna.:bow:
 
Sv: Duktig...

Jag tror att din ytliga bekant syftade på att du låter ditt barn bestämma när hon är redo för annan mat än din, det är så många som väljer att avsluta ammningen för sin egen skull och inte för barnets.

Sedan vet jag att många ser ammning som något som inte behövs idag då vi har alla möjligheter att ge våra barn tillägg.

Då blir det extra tydligt att någon ammar ett barn som är 9 månader för att den vill.

(För att slippa antiammnings mobben, alla gör som de vill med ammning, det lägger jag ingen värdering på.)
 
Sv: Duktig...

Jag har oxå fått beröm för amningen. Visst, det är snällt sagt, men samtidigt känner jag ett stick av...tja...det känns nästan som dåligt samvete... Det finns ju massor av kvinnor som kämpar på med krånglande amning. För mig funkade det problemfritt redan från start. Det känns orättvist att jag ska få beröm, när det är de med såriga bröstvårtor, bröstböld o s v som är de egentliga hjältinnorna.:bow:

Jag håller helt med dej att de som kämpar är de riktiga hjältinnorna:laugh:

Men för den sakens skull är det inte fy skam för oss det fungerade för heller, vi är hjältinnor om vi så bara får ett barn att slippa allergier.
 
Sv: Duktig...

Jag tror att det finns otroligt mycket okunskap i ämnet, jag fick höra att det var helt otroligt att jag hade mjölk kvar när min son var 1,5 år och fortfarande ammade nästan helt. Jag försökte förklara att det fanns kvar eftersom han åt, det bliddas vart efter det efterfrågas, men det gick inte hem hos alla för många hävdade att mjölken tog slut efter 6 mån...

:rofl::rofl::rofl: Ja och jag fick höra när min dotter föddes drygt 6 veckor för tididgt att då kunde jag ju inte amma, för mjölken skulle ju inte komma igång förren när hon egentligen skulle varit född:eek::angel::rofl:
 
Sv: Duktig...

Fantastiskt. Då hade du ju kunnat få reda på exakt vilket klockslag hon skulle ha fötts, eftersom mjölken hade runnit till precis då.

Jag minns ingen som kallade mig duktig, men de blev lite nervösa på BVC när jag kom med en glad tvååring som ammades, om än inte fullt.
 
Sv: Duktig...

Jag slutade amma efter en vecka och har inte fått några direkt negativa reaktioner. De flesta har tyckt att det var ju synd att det inte fungerade men huvudsaken är att jag och bebisen mår bra.

Vad jag får för reaktioner om jag får fler barn återstår och se, eftersom jag bestämt att inte amma alls då.
 
Sv: Duktig...

:rofl::rofl::rofl: Ja och jag fick höra när min dotter föddes drygt 6 veckor för tididgt att då kunde jag ju inte amma, för mjölken skulle ju inte komma igång förren när hon egentligen skulle varit född:eek::angel::rofl:

:rofl::D det var det roligaste jag hört!!! Datumbokad igångsättning av bröstmjölk
 
Sv: Duktig...

Jag får höra jätte ofta att Rasmus är duktig, han är 7 månader och vräker i sig vanlig lagat mat och prövar allt och tycker att allting är gott och vissa frågar hur jag gör men jag anpassar mig bara efter honom. Jag hade gärna ammat längre. Men han ville ha kött, potatis och sås ;)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 635
Senast: WildWilma
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 446
Senast: alazzi
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 089
Senast: Tufs
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 946
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp