Duktiga islandsmänniskor

A

asmodeus

Jag har fått ett "problem" på halsen som egentligen inte är mitt....
Please gå in på DEN HÄR TRÅDEN, läs och begrunda... Det var tveksamt om jag skulle lägga tråden under islandshäst eller utrustning, men just frågan som berör Mig är sadel så det fick bli utrustning. Sen kan det ju alltid vara lärorikt att höra vad ni tycker om exteriören. Är denna häst ens "färdig" i sin kropp att börja rida på?

Som sagt, jag kan inte ett SMACK om islänningar så ge mig gärna tips som jag kan vidarebefodra..

MVH Asmodeus
 
Sv: Duktiga islandsmänniskor

Tyvärr är det ett vanligt problem.Ska ägarna absolut ha en islands sadel?Det är nämligen ganska svårt att hitta nog korta islandshäst sadlar, de flesta är i 17,5-18, dessutom har de en förmåga att vara för raka.Jag slulle nog ta en dressyrsadel med mer svängd bakdel.
Alla har olika smak på märken men lillh*sten i st*v säljer tex en sadel som heter Zaldi Classic som är den sadel som har kortast anläggningsyta(som det företaget har) samt är svängd.Jag tycker oxå sadelutprovaren ska kunna tipsa om olika märken.
 
Sv: Duktiga islandsmänniskor

Nej, det går lika bra med en dressyrsadel för dem, men jag kan inte komma på ett enda märke som skulle vara så otroligt kort i anläggningsytan. Jag är ganska "haj" på vanliga dressyrsadlar och jag är mycket tveksam till att det finns något passande märke/modell.

Tänkte att det kanske fanns någon variant av en "ren" islandssadel utan vingarna som är extremt kort. En plattare sittyta skulle ju underlätta för ägarna också, no way att de kommer att få plats i en dressyrsadel som är så kort. Den här ryggen är nog bland de mest komplicerade jag sett! 23 cm!!! Mät med fingrarna, det är INGENTING!! Denna häst skulle behöva en 15" sadel. Ägarna behöver minst 17", och det säger väl sig självt att de skulle drabbas av anorexia av att svälta ner sig så pass..

Sen som sagt så ser han inte färdigväxt ut tycker jag, men han lär ju i vilket fall som helst inte bli längre i ryggen för det. Och jag har inget att göra med vad de vill använda honom till. Jag har bara tagit mig an att hjälpa dem med sadelbestyren.
 
Sv: Duktiga islandsmänniskor

Min häst har lite liknande exteriör, men är helt färdigutvecklad. Enligt sadelmakare så har han max 38 cm anläggningsyta och min rumpa är inte heller liten... :p

Jag har 2 tips: Stubben Tristan CS Island (bild finns på www.sadlar.info). Vi har en sån i 17 tum. Den lämnar ryggen tidigt och har alltså lite extra plats för ryttaren, men är samtidigt kort för hästen. Vi trivs båda jättebra med den.

Något dyrare är County Icelandic. Den är bra för den är såpass platt att en normal rumpa får plats i 15 tum. Jag tyckte den var för platt för mig dock. Även den finns på bild på samma hemsida som ovan.
 
Sv: Duktiga islandsmänniskor

Jag har fått köpa billiga märken som Ulan många gånger då de är bredare i bommen å har mindre anläggningsyta än många andra islandshäst sadlar.Har oxå en dressyr sadel nu men det är just kilbossorna som är problemet, sadeln blir ju framtung å glider fram ännu mer.Det är ett evigt problem, när man fått tag i en nog kort sadel blir den istället för trång osv :crazy:
 
Sv: Duktiga islandsmänniskor

ja nu vet jag vad sadeln heter........GLOBUS (men minns inte hela namnet det är iaf inte islandsmodellen det är dressyr modellen. och inte globus click). hoppas den verkar bra
 
Sv: Duktiga islandsmänniskor

Jag skulle rekommendera att hon går in och kollar på sadlar från Stall Akur. Den modell jag tänker främst på är Loftur. Den är kort och jätteskön! Är dock rätt dyr, men vill man ha en sadel med bra kvalite som håller länge och som är väldigt skön så skulle jag verkligen rekommendera en sådan här sadel. Jag rider själv i en Katlasadel som är lite mindre i sätet.
Vill verkligen rekommendera dessa sadlar, har ridit i alla sadlar detta företag har tillverkat och alla är väldigt sköna och med bra kvalitet!

Ta hand om er!
/Jossa
 
Sv: Duktiga islandsmänniskor

Tack! samma tips fick ena ägaren från den här amatörtränaren jag skrev om i sista inlägget i den andra tråden. jag ska kontakta dem till veckan.

MVH
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Duktiga islandsmänniskor

Du får gärna uppdatera mig fast jag inte har några fler kommentarer än fredagens per tele ... Men en loftur ser du enkelt hos oss om du vill kolla irl ;)
 
Sv: Duktiga islandsmänniskor

Jag har läst en här tråden på Utrustning, och om hästen är så pass kort i ryggen som sägs lär inte en Loftur passa. Min hästar är inte så korta som sägs om denna och jag säljer min Loftur just för att den är något för lång.
 
Sv: Duktiga islandsmänniskor

Ja, det kommer faktiskt att visa sig till helgen då Stall Akur kommer hit i närheten av där hästen står. Då får de ju iaf prova alla deras modeller, och kan KANSKE :) få ytterligare tips av dem.
 
Sv: Duktiga islandsmänniskor

Vad bra!! Lycka till nu och hoppas att det blir någon lösning. Tala om vad som händer för oss här sedan!! Det kommer ju nya sadlar o min Loftur har några år på nacken, så de som finns idag kanske är bättre.

Annars är Loftur o Stall Akurs sadlar verkligen bra! Kvalitén o så vidare.
 
Sv: Duktiga islandsmänniskor

Ja, jag kommer att fortsätta att skriva hur det går vare sig om det är framåt eller bakåt. Men detta var ju en bra chans för dem, eftersom det är ont om såna här sadlar häromkring och det är långt för dem att åka till Stall Akur.

För mig hade det förhållandevis nära, men de är inte lika härdade som man själv är.... Know what I mean...? ;)
 
Sv: Duktiga islandsmänniskor

Jodå! Herr och Fru "Akur " parkerade utanför dörren, och med sig hade de 4 eller 5 olika sadlar. Den som faktiskt passadeexakt i hästen längd var en Katla 16,5". Och den sadeln belv JAG så förtjust i för den såg nästen exakt lika ut som min vanliga dresyrsadel. Dock var den för liten för ägarna i sitsen och den hade heller inte utbytbara koppjärn, eftersom den var 5 el 6 år gammal och den var redan för smal på hästen så tyvärr gick den bort.

Nr 2 de provade var en Loftur 17,5" som låg ett par centimeter för långt bak, å andra sidan var framvalvet plattare på den sadeln så ryttarna kan sitta lite längre fram. Hans mening var att mindre ponnyer och islandshästar så behöver man inte mäta revbenskanten som vi gör på "vanliga stora hästar" uatn man kan gå rakt upp, och vips då fick ju hästen 10 cm till. Detta är väl antagligen för att de ska kunna sadla dessa små kortisar öht. Inte tror jag att ponnyer har starkare skelett än stora hästar. Men, men det är kanske någon mer här som hört det? Jag sa inte emot, även om jag tycket att det lät underligt. Jag är som sagt ingen ponnymänniska.Funderar däremot, gör jag fortfarande..

Ia så var den sadeln begagnad. Utrustad med det där speciella kolfiberslädret (mjuk som attan) och hade koppjärnsbytesmöjligheter.

Nästan alla sadlar vi provat har legat bra fram (förutom som Katlan var för smal och Horse Saver hade ju fel i sin konstruktion överallt) så där tror jag inte att det blir några problem. Det är de här extra centimetrarna i bak då, men den är iaf rundbossad och går upp fort, + att de kan sitta mkt längre fram.

Jag tror att de kommer att köpa den här sadeln, och eftersom den lokala sadelmakaren inte brydde sig så tror inte jag att de vill bekosta att åka till någon annan söder eller norröver. De litade till den här killen. Det såg jag. Så nu lämnar jag det där och hopppas på att det blir bra. Alla i islänningsbranschen har ju hänvisat till det här stallet och jag tog ut dem till dem så, jag tror inte att jag kan göra mer. Jag hoppas att det kommer att går bra.
/Asmodeus
 
Sv: Duktiga islandsmänniskor

Det vore intressant få se ett foto med den här sadeln på, då är det lättare för oss att jämföra med vad du såg och upplevde.

Får de problem längre fram (om sadeln inte alls passar blir det ju problem) lär de nog kontakta dej igen....:-/
 
Sv: Duktiga islandsmänniskor

Ja, jag får väl ta ett foto sedan när han är helt sadelvan och kanske uppsutten på med den också.
 
Sv: Duktiga islandsmänniskor

Hade en gång en sadel som hette Olympic Hekla, den var ganska liten och kortt! Kunde kanske passa??
 
Sv: Duktiga islandsmänniskor

Pratade med Stubben idag.. de säger också att man inte behöver ha en sadel som slutar precis vid revbenskanten utan den kan vara ett par centimeter längre. Min häst hade tydligen kortare rygg än vad jag trodde (bara 44,5 cm ! Tydligen hade jag mätt fel innan, och min nuvarande sadel är tydligen 45 cm) och jag behöver en 18". Enligt dom på Stubben Sverige är det bättre att man köper en sadel som är stor nog åt ryttaren och något för lång för hästen, då den annars hamnar i bakvikt om ryttaren är för kort, och vid en sadel som är rätt storlek sitter men inte så lång bak och det blir inte så mkt tryck längst bak ändå.
Men däremot har jag inte hört om att man kan bara gå rakt upp från revbenskanten... Isf hade jag haft mkt lättare med sadlar...
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 459
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 211
Senast: incognito
·
Övr. Hund Har ju som en del säkert sett en vavva-valp. Han är 4 månader och jag har haft honom i en. Han brukar anpassa sig snabbt & bra till nya...
Svar
7
· Visningar
1 113
Senast: Zizzy
·
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 353
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp