Bukefalos 28 år!

Duktiga sadelfolk - se hit!

A

aramise

Jag har verkligen hamnat i världens längsta återvändsgränd med min dressyrhäst. Jag började min karriär på honom med en Passier Optimum, som förvisso var helt okej (den sändes ner till Hannover x antal gånger för omstoppning, värmning av bom etc.). Jag (och hästen) var dock aldrig helt tillfreds med sadeln och efter något år sålde jag den till förmån för en Amerigo vega cc (+2.5). Hästen trivdes och jag likaså. Det bör dock påpekas att denna sadel INTE utprovades av aukt. Amerigoutprovare utan av kunniga "amatörer" (men eftersom allt kändes kanon och hästen trivdes körde jag på den sadeln). En kort tid därefter händer något märkligt; alla schabrak kasar under ridpasset bak - inte lite, utan mycket! Jag tar kontakt med aukt. Amerigoutprovare som säger att vega cc är alldeles för kort för min häst. Hon mätte avståndet mellan bogspets och djupaste sittpunkten på ryggen och kom fram till 23 cm (alltså en lång rygg). Hon rekommenderade mig att köpa en Amerigo cc istället. Sagt och gjort; jag tog hem en sådan på prov (+2.5) - men nej, jag tyckte inte att sadeln låg bra. Jag tyckte att den låg alldeles för mycket i framvikt och dessutom fick hästen i samma veva en hel hög med enorma knutor på ryggen vid sadelstaden. Jag sände tillbaka sadeln och ställde av hästen för vintervila. Nu är alla knutor borta - men här står jag nu sadellös. Hästen är extremt känslig och lyhörd och berättar tydligt vad som är bra och inte bra. Till saken hör att jag har EN enda sadel som han verkligen trivs i - det är en hundra år gammal Wintecsadel i syntet, den ser för bedrövlig ut (allroundmodell) - MEN, det verkar vara den enda sadel som min häst inte blir spänd i. Men jössenam - jag kan ju inte sitta i en gammal Wintec allroundsadel när jag rider in på msv-banan :rofl:

Har ni varit med om liknande dilemma? Vad gjorde ni? När ni ser min hästs rygg - vad tänker ni spontant i sadelväg? Kan ni rekommendera någon duktig sadelutprovare som INTE bara säljer ett märke? Jag börjar bli riktigt uppgiven nu. TACK för tips och råd!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Duktiga sadelfolk - se hit!

Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan de gamla wintec allroundsadlarna och deras nyaste, men de finns ju i en lädervariant också, Bates. Ganska snygga i min mening och säkert värda att prova. :)
 
Sv: Duktiga sadelfolk - se hit!

Min första tanke är att du bär ta ut en sadelutprovare som kan bedöma vad du bör ha för sadel. ;) Och helst inte någon som jobbar under ett "sadelmärke" utan någon oberoende.
 
Sv: Duktiga sadelfolk - se hit!

Tack för era ord! Jag ska kolla upp saken :)
 
Sv: Duktiga sadelfolk - se hit!

En Albion kanske?

Din häst ser ut att kunna få en väldigt rak rygg när han arbetar rätt?
Eller en bomlös som ser ut som en klassisk engelsk dressyrsadel?
 
Sv: Duktiga sadelfolk - se hit!

Om hästen gillar Wintecen prova en ny Bates för att se om pålle gillar den. Vet inte hur stor skillnad det är på gamla och nya modeller dock. Annars hade jag nog vågat mig på att provat en Röösli också:).
 
Sv: Duktiga sadelfolk - se hit!

De gamla wintec är väldigt annorlunda mot dom Bates jag har provat, Innovan har jag dock ingen koll på alls faktiskt. Den enda häst jag vet som har en wintec sport hopp/allround (den uråldriga modellen) har även en Stübben maestoso de luxe som dressyrsadel.
Har provridit en amerigo cc på min häst som låg ok när hästen stod still men varken jag eller hästen gillade den när vi red, nu har vi en Albion SLK som båda älskar.
 
Sv: Duktiga sadelfolk - se hit!

TACK alla kloka själar. Jag suger åt mig av all information. Intressant det där med Wintecs uråldriga modeller och Stübben. Ska kanske kolla upp den sadeln ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 561
Senast: ylvalill
·
Utrustning Jag behöver sadelråd. Jag har ett halvblodssto med kort (!), relativt rak rygg. Jag har prövat ett stort antal sadlar utan framgång...
2
Svar
29
· Visningar
16 274
Senast: Fiorano
·
Dressyr Jag har en häst med KORT rygg, ja hela hästen är kort från öron till svans. Hästen har också en normalstor halvblodsmanke som är...
2
Svar
32
· Visningar
4 359
Senast: Nica2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp