Dum eller inte dum

Sleepwalker

Trådstartare
En gammal klasskompis mamma räddade ett varmblod från slakt för lite mer än 1 månad sedan och stallade hastigt upp honom hos mig med full service inkluerad (in- och utsläpp, fodringar, mockning plus att hö, spån och kraftfoder ingår i stalhyran). Jag ville erbjuda en tillfällig boxplats åt henne och bestämde mig för att erbjuda ett gott hem åt honom till en billig peng, bara för att hjälpa henne att finansiera starten på hästens nya liv men nu efter ett par veckor inser jag att den pengen jag tar i stallhyra mer eller mindre bara täcker hästens kostnader. Tiden jag lägger på mockningen och all annan skötsel får jag inte en spänn för och det känns faktiskt lite ruttet såhär i efterhand då ägaren aldrig är här och bryr sig om hästen. För att vara snäll, borstar jag honom och visiterar honom dagligen. Det ingår egentligen inte i stallhyran men eftersom att ingen ägare gör det så tar jag på mig det, för att jag är en djurvän.

Jag antar att jag var rädd för att ta i för mycket när det gällde stallhyran, att hästen skulle avlivas för att hon tyckte stallhyran var för hög men såhär i efterhand tycker jag (och mina bekanta) att jag är riktigt korkad som erbjuder en "gratis stallplats".

Och dessutom är jag grymt besviken på hästägaren (jag har egentligen inte med det att göra som hyresvärd) men hon har bara varit här 2-3 ggr under den månaden han varit här och då bara korta stunder, när jag varit med. Ledsamt för denna hästen är otroligt kärvänlig och förtjänar en matte/husse som pysslar om honom och motionerar honom dagligen. Jag tänker, vad är det för vits att rädda en häst från slakt och sedan ha honom i någon annan stall och aldrig se hästen?

Just nu ger hon 1 500 kronor i stallhyra och då ingår allt. Är jag tokig som inte tar mer eller tycker ni kanske att det är lagom stallhyra?
 
Sv: Dum eller inte dum

Japp du är tokig:D

Nä, men du får väl ta ett snack med ägaren säg du vill bara veta vad hon för plan med hästen och så. Förklara att du ville vara vänlig ett tag p ga omständigheterna, men det måste ju hon också fatta att du inte kan jobba gratis.
 
Sv: Dum eller inte dum

Jag skickade ett SMS till henne nu om att jag åtminstone ville ha stallhyran betalad i tid och skrev även med vad hästen kostar i kostnader varje månad så kanske inser hon själv hur lite stallhyran är.. annars får jag väl höja den vid årsskiftet.
 
Sv: Dum eller inte dum

Meddela NU att du höjer till årsskiftet. Och ta betalt så du blir nöjd, eller låg henne flytta.
 
Sv: Dum eller inte dum

Det är bara du som kan värdera ditt arbete och kostnaderna för just ditt stall och ev arrende av hagar. Kring oss har vi stall som har helinackordering för 1500 i mån (en kompis tar till och med ännu mindre). Jag anser att det är väldigt billigt! De resonerar att det ju inte kostar 1500/mån på sommaren då de äger hagarna som ändå ska betas för EU-bidraget samt att de ju ändå tar hand om sina egna hästar.
Vad det gäller travaren så kan den bli svårsåld i dessa tider men försök föreslå någon medryttare som kan ge den lite extra uppmärksamhet(om det inte får kosta nåt). Ville hon verkligen rädda den utan att lägga tid på den så borde hon ju köra den till en beridare och sedan få den såld.
 
Sv: Dum eller inte dum

skrev även med vad hästen kostar i kostnader varje månad så kanske inser hon själv hur lite stallhyran är.

Det där tror jag inte på, jag har full förståelse för att du ville hjälpa till, du tog i underkant på priset, men det är ju inget som egentligen mamman behöver bry sig om. Ni har kommer överens om ett pris, som i din mening blev för lågt, nu hoppas du på att hon ska komma till insikt. Ofta gör man ju så för att slippa bråka med folk.

Fast här är det nog bara att bita i det sura äpplet, hon hade inga planer (vad jag förstår) på att bli hästägare, ni har inget skrivet kontrakt.

Tyvärr så tror jag inte SMS-kommunikation löser dina problem, ta sats, ring upp, säg som det är och få det ur världen.
 
Sv: Dum eller inte dum

Håller med.
VARFÖR envisas folk med SMS vid konflikter de inte vill ta tag i? det blir ju tusen resor värre!
 
Sv: Dum eller inte dum

Är hästen ridbar/körbar? Tänkte om du kunde prata med ägaren och fråga om hon verkligen har tid för hästen. Om hon kanske kan tänka sig en medryttare/medkusk eller halvfodervärd som kan komma ut och rå om hästen och samtidigt hjälpa till med kostnaderna.
 
Sv: Dum eller inte dum

Jag tycker att du ska passa dig väldigt noga så att du inte står där med en häst dumpad hos dig som du inte kan göra dig av med eftersom du inte äger den, men måste försörja eftersom du inte kan låta den fara illa framför dina ögon. Att hon inte betalar hyran i tid verkar väldigt oroväckande.
 
Sv: Dum eller inte dum

Håller med.
VARFÖR envisas folk med SMS vid konflikter de inte vill ta tag i? det blir ju tusen resor värre!

:bow:
Därför att det känns tryggare när man känner sig lite bortgjord, men det leder ju ofta bara till mer konflikt....

Höj hyran från årskiftet.
 
Sv: Dum eller inte dum

Du var lite dum ja. Nu ringer du henne och påminner om att platsen var tillfällig. Om hon vill stå kvar får hon skriva under ett ordentligt kontrakt med ordentlig hyra som täcker det du vill ha täckt.

Vad hon gör med hästen har du inte mycket att säga till om.

Var noga med att skriva in exakt vad som ingår och inte ingår i kontraktet.
 
Sv: Dum eller inte dum

Dum är du inte men kanske lite väl snäll (vilket en del är fenor på att ta nytta av)

Ta och åk hem till ägaren och snacka igenom det hela. Hon kanske har missuppfattat det här fullständigt? Hur länge menade ni när ni sa tillfälligt? Påpeka att det faktiskt är hennes häst och till sist hennes bekymmer. Går du back på att ha hästen så ska du ha mer pengar tycker jag. Åtminstonde pengarna i tid.. Gör en kalkyl på kostnaden och visa. Har person inte haft häst innan så kan det vara svårt att uppskatta kostnaden

Man får ju se till vem som gör vem en tjänst! Hon borde vara tacksam för din hjälp. Det har inte med hästkunnande att göra utan sunt förnuft.
 
Sv: Dum eller inte dum

Beror på hur mycket du tar i vanliga fall. Här nere tar många ca 2000:- och då ingår allt förutom kraftfoder.

Tycker inte du har gjort något fel . du har varit snäll och gästvänlig. Dock MÅSTE du ta ett snack med denna person. Du ska ju inte vara dumsnäll och även rykta hästen bara för att hon skiter i det. Fråga vad hon ska ha hästen till eftersom du aldrig ser henne i stallet. Om hon inte bättrar sig efter att ni pratat tycker jag du ska skita i henne. Väldigt synd om hästen dock:(
 
Sv: Dum eller inte dum

Kontrakt har vi skrivit.

Det var bara en tillfällig boxplats, det var både hon och jag överrens om.

Hon sade upp kontraktet för några dagar sedan då hon fått en boxplats i det stallet hon har sina andra hästar i så han flyttar denna veckan verkar det som.

Stallhyran är betald.

Slutet gott, allting gott!

Nu håller jag tummarna för att hästen kommer till användning och inte bara får gå i en hage som han gjort här för han är otroligt kontaktsökande och en riktig arbetsmyra men visst, den biten är inte mitt problem.


Tack för era svar!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 638
Senast: Juli0a
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 795
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 623
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 336
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp