Bukefalos 28 år!

Dum fråga kanske....

åke

Trådstartare
Om man har ett hö som ej har högsta värdet.. Låt oss säga att det ligger strax under ideal värdet. Hur fungerar det då om man har dom på fritillgång? Då äter dom ju nästan det dubbla än om man ger dom sin giva på 8 kg. Får hästen inte i sig alla värden då?? Hoppas att ni förstår hur jag menar.
 
Sv: Dum fråga kanske....

Får hästen i sig allt den behöver så går det ju bra, oavsett om det är från 8 kg hö eller 16. Hästen kan alltså till viss del kompensera för ett näringsfattigt hö genom att äta mer, om det är det du menar. Sen bör man ha lite koll framför allt på mineralkvoterna, men de är ofta OK i hö...
 
Sv: Dum fråga kanske....

Det gäller ju att balansen är den rätta.
Så att hästarna t.ex. inte blir smällfeta men med proteinbrist.
 
Sv: Dum fråga kanske....

I vårt stall tar de eget hö. Det ligger alltid lite lägre i protein och lite högre i engergi. Med ett sådant typ av hö är det jättesvårt att låta hästarna gå på fri tillgång, för energin drar iväg något enormt och proteinet haltar hela tiden...

Tvärtom brukar jag få dra ner på hömängden och ersätta den med lusern för att få ordning på foderstaten. Sedan beror det ju mkt på vad man har för häst förstås...
 
Sv: Dum fråga kanske....

Jag tittar mer på att kvoten är rätt, än att värden är ideala. För mig finns faktiskt inga idealvärden, det beror ju helt på hästen.

Har man t ex för låg kvot, blir ju proteinunderskottet bara större och större för varje kilo grovfoder hästen petar i sig. Säg att man på 6 kg grovfoder behöver komplettera med 1 kg lucern för att få rätt kvot, då behöver man ju 2 kg lucern på 12 kg grovfoder. Har man en storätande häst som får i sig 18 kg grovfoder på fri tillgång (jag hade en som åt bortåt 25 kg på fri tillgång), då är det ju inte så roligt att behöva komplettera med 3 kg lucern egentligen, men inte vara medveten om det och låta hästen stå på bara grovfodret i obalans.
 
Sv: Dum fråga kanske....

Hur vanligt är det egentligen att man får komplettera med lucern?

Jag ger min vbl.tös krafft groov 125 som ska vara rel. proteinrik - kan man öka den givan lite istället för att ge lucern om proteinvärdena på grovfodret är något låga?
 
Sv: Dum fråga kanske....

Jag kan inte förstå hur det kan bli ett värre proteinunderskott ju mer hästen äter av ett proteinfattigt men inte proteinfritt hö. Proteinbehovet hos en häst avgörs väl inte av mängden mat utan av proteinomsättningen i kroppen? Eller har energiintaget någon påverkan på proteinbehovet på så sätt att hästen behöver mer protein om den får i sig mer energi?
 
Sv: Dum fråga kanske....

Det var så som jag menade. Man behöver alltså inte slita sitt hår bara för att amn har ett lite sämre hö. Utan att man kan ge mer av det MAO.
 
Sv: Dum fråga kanske....

Det som händer är ju att för att hästen ska få tillräckligt med protein så kommer den få alldeles för mycket energi... Jag skulle istället välja att dra ner på hömängden och ersätta med lusern för att slippa överskottet av energi!
 
Sv: Dum fråga kanske....

Fast ju mer proteinfattigt hö du ger, desto MER proteinfoder som komplement måste hästen ha!

Ett ex.
Hösilage värden 5 mj och smrp 20 (ett ex. för att räkna enkelt). Säg att hästen vid begränsad giva äter 10 kg.
Det ger 50 mj och 200 smrp. Kvot 4. Du måste ge 100smrp i tillägg för att komma upp i kvot 6.

Säg att hästen i stället äter 20 kg av detta hösilage.
Det ger 100 mj och 400 smrp. Kvot 4 här också.
Skillnaden här är att du måste ge 200 smrp för att komma upp i en kvot på 6, eftersom energin ligger på det dubbla. Proteinet måste ju följa med vilket innebär dubbelt så mkt protein i tillägg än om hästen bara äter 10 kg.

Om grovfodret har taskig kvot och hästen har fri tillgång så kan de alltså krävas bra med mängder av annat foder för att proteinet ska bli rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Dum fråga kanske....

Fast ju mer proteinfattigt hö du ger, desto MER proteinfoder som komplement måste hästen ha!

Ett ex.
Hösilage värden 5 mj och smrp 20 (ett ex. för att räkna enkelt). Säg att hästen vid begränsad giva äter 10 kg.
Det ger 50 mj och 200 smrp. Kvot 4. Du måste ge 100smrp i tillägg för att komma upp i kvot 6.

Säg att hästen i stället äter 20 kg av detta hösilage.
Det ger 100 mj och 400 smrp. Kvot 4 här också.
Skillnaden här är att du måste ge 200 smrp för att komma upp i en kvot på 6, eftersom energin ligger på det dubbla. Proteinet måste ju följa med vilket innebär dubbelt så mkt protein i tillägg än om hästen bara äter 10 kg.

Om grovfodret har taskig kvot och hästen har fri tillgång så kan de alltså krävas bra med mängder av annat foder för att proteinet ska bli rätt.

Du tänker fel Antiqua. En häst behöver en viss absolut mängd protein beroende på kroppsmassa och klass (= om den växer eller ger di eller typ av arbete osv). Den behöver ju inte mer protein för att den får ett överskott av energi. Däremot kan ju hästen bli fet om den ska äta tillräckligt mkt av ett proteinfattigt hö för att få i sig sitt behov av aminosyror. HH
 
Sv: Dum fråga kanske....

Fast enligt alla foderböcker ska ju kvoten ligga på minst 6. Det är ju vad man har fått lära sig. Är ju en allmän uppfattning bland alla bukefalister också.
Har vi lärt oss fel, det är inte så viktigt detta med kvoter alltså??
 
Senast ändrad:
Sv: Dum fråga kanske....

Mängden protein en häst behöver skiljer sig inte så mkt mellan individer som energibehovet kan göra. En del hästar har bensinsnåla gener andra inte, men proteinbehovet är mer lika utifrån kroppsmassa och klass.

Kvottänkandet är bra såtillvida att folk lär sig tänka på att hästar behöver få både protein och energi behov tillfredställt. Det har dock den baksidan att en del hakar upp sig på att tillfredställa kvoten i st för de absoluta behoven.

Jag gör foderstaten så här – räknar ut hästens proteinbehov, sen frågar jag mig själv om det är en bensinsnål eller svårfödd häst och så beräknar jag vad den behöver. Kvoterna kan sen bli de mest skilda.

Mina ston av lättfödd ras har kvoten 8 i sitt foder, den ena avelshingsten som alltid vandrar och bevakar och förbrukar mkt energi har kvot 4. Skulle han få så mkt proteinöverskott att kvoten blev 6 skulle hans box stinka av ammoniak. Den andra hingsten, en cool typ, får kvoten 7, med lägre blir han fet. Alla är perfekta i sitt hull och näringsstatus. HH
 
Sv: Dum fråga kanske....

Självklart ska hästen ha energibehovet uppfyllt också, jag tog bara hänsyn till proteinet i mitt exempel för att komma upp i kvoten 6(som jag lärt mig);)

Själv utgår jag från mj-behovet när jag räknar på min häst (110mj) och så tar jag 7ggr så mkt protein då jag under årens lopp lärt mig att det är vad hon "funkar" bäst på. Alla hästar är ju individuella, en del behöver mindre, en del mer. Det jag inte visste är att det är ok att understiga kvot 6;)
 
Sv: Dum fråga kanske....

(Kan bara tillägga att en kvot på minst 6 är det nog bara här det "ska vara", annars heter det runt 6.)
 
Sv: Dum fråga kanske....

Fast ju mer proteinfattigt hö du ger, desto MER proteinfoder som komplement måste hästen ha!

Ett ex.
Hösilage värden 5 mj och smrp 20 (ett ex. för att räkna enkelt). Säg att hästen vid begränsad giva äter 10 kg.
Det ger 50 mj och 200 smrp. Kvot 4. Du måste ge 100smrp i tillägg för att komma upp i kvot 6.

Säg att hästen i stället äter 20 kg av detta hösilage.
Det ger 100 mj och 400 smrp. Kvot 4 här också.
Skillnaden här är att du måste ge 200 smrp för att komma upp i en kvot på 6, eftersom energin ligger på det dubbla. Proteinet måste ju följa med vilket innebär dubbelt så mkt protein i tillägg än om hästen bara äter 10 kg.

Om grovfodret har taskig kvot och hästen har fri tillgång så kan de alltså krävas bra med mängder av annat foder för att proteinet ska bli rätt.

Det var en riktigt, rilktigt bra förklaring. Tack.
 
Sv: Dum fråga kanske....

Men hur vet man hur mycket proteiner en häst skall ha då?
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
891
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 504
Senast: tuaphua
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 560
Senast: karl_h
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp