Dum fråga om barock

J

J3O

Ursækta kan inte så mycket om barock.
Går barock ridning ut på att man ska rida sin hæst med sporrar och stångbett? Jag såg galan i Danmark (Levade) och tyckte ingen av hæstarna såg så bekvæmma ut i ridningen.. Handlar inte barock mer om att hæsten ska lyssna till sitsen och benen?
 
Mitt mål med all ridning och hantering är att eftersträva harmoni och det med så lite hjälpmedel som möjligt.

För tillfället har jag kommit så pass så jag rider barbacka med repgrimma (och tyglar) på min hingst.

Stoet har ridits (har haft rehab. vila och ska sättas i gång nu) i repgrimma och barbacka de gånger jag ridit henne (ny).

:)
 
Nu var ju inte galan i Danmark en barockuppvisning utan en häst-show med betoning på show ;) och man ska kanske se den för vad den är...
Vill man se barockridning bör man kanske gå på en uppvisning i just det - eller ännu hellre var med på en kurs så du hör resonemanget bakom ridningen.
 
jo, jag vet ju inte och det ær ju dærfør jag frågar. Men jag kollade på lite sidor som hade lænkats i barock och dær såg det ju ut som om man red med stång bet och sporrar.. Jag vet inte hur man rider barock och ær dærfør nyfiken!
 
Jo, man rider hästarna på stångbett när de kommit en bit i sin utbildning, precis som tävlingsryttarna använder hkandar när de kommit en bit. Och även barockryttare använder sporrar.

Sitsen ska vara huvudhjälp och det är inte meningen att hästarna ska "se obekväma ut".
 
Vet du varfør man rider med stång och inte bara vanligt bett då eller kanske till och med hackamore?
 
Man rider med stång för att den trycker på andra punkter på hästen än tränsbettet, och därmed ger andra signaler till hästen. Trycker man på de här punkterna så får man hästen att forma sin kropp bättre. I viss mån kan stången ersättas med hackamore, men då får man ingen stimulans på tungan, som faktiskt är en ganska viktig muskel att komma åt eftersom den hänger ihop med underlinjen.

När man kommer så långt att man rider på bara stång så ska hästen vara så skolad att det som man vill säga till hästen genom bridongen kan man i stället säga till den med sitsen. Då kan man plocka bort bridongen från kandaret. Det är skönare för hästen att bara behöva ha ett bett i munnen och mer praktiskt för ryttaren att bara ha en tygel och rida på enhandsfattning så att man har andra hande fri (så här års kan man ju t ex behöva hålla i en glass :p )
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: slant98
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 370
Senast: Buongusto
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 513
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp