'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Alexandra_W

Trådstartare
Nej, jag har inte tänkt börja avla ridponnyer ;) Men, jag kom att tänka på en sak häromdagen och kan verkligen inte släppa den, utan måste 'få veta' :crazy:

Satt och smurfade lite allmänt, och hamnade på en stuteris hemsida, där de har en del hingstar. Bland annat då ridponnyhingst. Det som log mig var att hingsten var över ponnymått. Det i sig är väl inget konstigt, de får väl vara upp till 15X cm liksom.

Men sen började jag fundera, och om jag inte minns fel så har man väl betackat sig från hblhingstar i ridponnyaveln för det blev för stort i andra generationen sen. Men hur är det med STONA?

T ex fullblodsston är väl inte bara 'godkända' utan också eftertraktade som 'basmaterial' (om de i övrigt är korrekta och har ngt att tillföra givetvis), vet inte hur det är med hblston? Och arabston är väl också tillåtna?

Hursom, rent teoretiskt måste man väl då kunna ta ett sto av någon 'godkänd' ras, och stoet är säg 155 cm i mkh, och betäcka med en ridponnyhingst som är 150 i mankhöjd, och få en avkomma som är regberättigad som sv. ridponny?

Men risken att den avkomman växer över ponnymått borde ju inte direkt vara minimal. Och vad händer eg med de övervuxna ridponnyerna? Om man drar det till sin spets, jag betäcker ett XXsto med en 'stor' ridponnyhingst, och får ett stoföl. Som visst växer om både pappa och mamma, och blir säg 158. Vad 'blir' det då?

För när det är föl vet man ju inte om det tänker bli ponny eller storhäst mankhöjdsmässigt, och när man märker vilket är det ju redan reggat och klart sedan länge? Men vad händer med de för stora helt enkelt? Utestängs de från visningar etc? Utestängs de från avel?

För annars kan man ju om man har lust driva det vidare, och ta 158stoet och lägga på en 'stor' ridponnyhingst, och fortsätta föda upp rid'ponnyer' som landar kring 155? (varför man skulle det kan ju diskteras iofs, men som sagt, jag började fundera och kunde inte riktigt sluta *s*)

Alltså, det kan ju vara en supertrevlig individ som förutom mankhöjden är ALLT man vill ha hos en ridponny, och det där 158 cm stoet kanske inte alls skulle utestängas från avel, utan betäckas med en LITEN ridponnyhingst och ge kanonfina små 'äkta' ridponnyavkommor som håller sig på ponnyhöjd.

Någon som hängt med i mina snillen spekulerar och kan reda ut begreppen, så slipper jag gå runt och försöka sluta grubbla på något som eg är meningslöst att fundera på då det inte berör mig ;)
 
Senast ändrad:
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Jag undrar precis samma sak, då jag tog hand om ett föl med okänd pappa. (Stoet importerades från England i höstas).
Fölet är nu 130 cm hög och hon är född 14 april.
Känns som att hon kommer att bli större än 148 cm, då varmblodsfölen i grannstallet är ungefär lika stora som mitt föl.

Jag kan bara connemara-avel när det gäller ponnier, och där hamnar de övervuxna i en kategori för sej själva och får inte gröna papper.
 
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Det där är väl ingen dum fråga.

Om hingsten eller stoet är (för) stor spelar inte så stor roll utan man tittar bakåt i stammen (och då är det nödvändigt att ha stammen dokumenterad) så man kan se hur stora föräldragenerationerna har varit. Har man en övervuxen hingst eller ett fullblodssto medan resten av förfäderna alla hållit ponnymåttet så kan man nog känna sig rätt lugn.

Jag skulle exempelvis aldrig drömma om att satsa på en hingst med halvblod i sig, oberoende hur bra han är och oberoende hur bra avkomman skulle bli för jag kanske då skulle få drömfölet som i sin tur lämnade en 153 cm unge som ingen vill ha.

Jag har ett litet sto, C-ponny (mammans första föl) men som har anlag för stort, en helsyster o en helbror, är båda övervuxna och om man tittar på henne och hennes första föl som tangerar D-ponnymåttet så suger det att lägga på henne med en av Sveriges bästa fullblodshingst godkänd för ridponnyavel - men där kan det komma en överraskning.

Vill f ö citera en ridponnyuppfödare från Tyskland som sagt något i stil med att: jag får 8 föl varje år, en blir för stor, en blir för liten, en blir för kvick i huvudet, en blir för långsam i huvudet, en rör sig bra fram, en rör sig bra bak, en blir stollig o en blir JÄTTEBRA och JÄTTEDYR.

Kosima13.jpg


Lite rörigt kanske men det är inte helt lätt att förklara eller att föda upp ridponnyer - men spännande är det.
 
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Jo fast vad händer med de avkommor som blir för stora liksom?

Om jag tar mitt xx-sto på 156 - 158 cm i mankhöjd, av galoppstam men trevlig modell bla bla men som inte fått några avkommor, med en av de större (150+ cm) ridponnyhingstarna, och så får jag en stoavkomma, som blir 155 cm i mankhöjd. Då är den avkomman en sv ridponny, men övervuxen.

Gör det att hon som ridponny undantas från visning etc?

För om jag sen då tar och betäcker avkomman med en stor (150+) ridponnyhingst (varför jag skulle det kan ju diskuteras, men det skiter vi i nu), och får ytterligare en avkomma, renrasig sv ridponny, men övervuxen.

'Händer' det något med dessa övervuxna, eller litar man på att uppfödarna självsanerar och ser till att hålla ner mankhöjden på ponnynivå?
 
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Jo fast vad händer med de avkommor som blir för stora liksom?

'Händer' det något med dessa övervuxna, eller litar man på att uppfödarna självsanerar och ser till att hålla ner mankhöjden på ponnynivå?

Ja, jag kan ju bara svara för mig själv och jag försöker att inte komma i den sitsen att ha övervuxna ponnyer. Här är det nog självsanering som gäller. Som jag skrivit ovan är jag tveksam till att betäcka detta LILLA sto med en större hingst eftersom jag vet lite om hennes arvsanlag (mycket stort bakom).
Men en och annan övervuxen ponny dyker väl trots allt upp så småningom och de kostar uppfödaren dryga pengar, för att få dem sålda till goda hem till folk som köper en för stor ponny gäller att den är mycket trevlig, väl utbildad, riden och ev körd. Det finns faktiskt folk som köper sådana ponnyer och har stor glädje av dem. Som uppfödare anser jag att man får ta hand om det man skapat men lite surt kan det väl vara med en 150 cm ponny om det ej är ett hingstämne, ett sto med bra stam går alltid att sälja.

I Tyskland är övervuxna ponnyer ganska populära, de tävlar med hästar i storhästklasser och som lite äldre dam skulle jag inte ha något emot att ha en sådan trevlig lite mindre häst men i Sverige är de mera svårsålda tror jag.
 
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Okej, men själva föreningen 'har inget emot' dem eller hur man ska säga?

Slog mig nämligen efter att jag skrivit förra inlägget (att 'om jag tar mitt xx sto och..') att JAG ju fasiken mycket väl skulle kunna göra så i 'verkligheten' i en framtid.

Jag är en liten loppa (160), och vill ha mina hästar kring 155, allt mellan 150 - 160 är dock helt okej. Men när de börjar komma uppåt 165 och definitivt om de blir större, då börjar det bli för stort.

Vet ju när jag betäckte arabstoet (155) vilket 'sjå' jag hade med att hitta hngst (halvblod) som inte bara var allt det jag 'skulle ha', utan var 'liten' också (dvs under 170, helst ännu mindre).

Nu kastade hon fostret så vet inte vad det blivit, men hon hade ju bara 'smått' (145 - 155 ungefär) i stammen, mamma hennes är maxad D men har alltid gett stort. Pappa 152. Hon blev 155, kanske skulle växt lite mer till och med (hon togs bort som fyraåring).

Och risken finns ju att hon likt sin mot gav stora föl, och så 170 cm hingst på det, tjohej..

Samma ska gäller ju, fast i ÄN högre grad med fbldonnan som är 156 - 158 någonstans. Ingen aning om mammans storlek, men hon är ju inte stor för att vara fbl direkt. Och risken med henne och en 1.70 hingst är att det blir en avkomma som är uppåt 170 (eller så blir den 150, vem vet, men om man ska gissa).

Men rent teoretiskt kan jag ju göra en ridponny till mig själv, med MÅL att den ska bli 'för stor'. OM jag tar en 150? ridponnyhingst t ex på henne, så är det ju ganska goda odds att avkomman landar på 150 - 155 någonstans. Vilket skulle vara peachy fine för mig.

Och JAG struntar ju i om min storhäst på pappret är en sv ridponny t ex.

Men det jag var nyfiken på från början, innan mina funderingar började spåra ur alldeles *s* var hur föreningen ser på dessa övervuxna? För de borde ju vara 'ej önskvärda' även för föreningen (dvs inte bara 'svårsålda'). Samtidigt som om de betäcks med SMÅ RP-hingstar borde kunna tillföra.

Knepigt det där, avelsmålet säger ju max XX i mankhöjd, sen kan ju en större individ än så vara bra avelsmaterial ändå.

Men hur bedöms en övervuxen på utställning/treårs/kvalitets/premiering? Får den typavdrag för storlek t ex? kan inte få diplom? Sånt?
 
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Det känns som det är ställt till mig på något underligt sätt! En ridponnyhingst kan vara upp till 156 cm i mankhöjd och vara godkänd! Ett sto för att få Diplom endast vara 148 cm. Målet med ridponnyaveln är ponnyer med maxhöjd 148 cm.

När det gäller den ridponnyhingst som jag antar att du menar finns han på min sida, han är den enda i sin närhet som har vuxit över, hans helsyster är 147 cm som du också hittar på samma sida! Nu får man gå i och läsa stamtavlan på dessa ridponnyer och kolla vad som ligger bakom!
I Sverige har vi ridponnyer med varierad bakgrund, t.ex med en far som är halvblod eller en mor som är halvblodskorsning eller en mor som är rent fullblod och rejält sådant!
Då får man ju tänka sig för innan man betäcker då ridponnyavel är lite mer kompliserat än annan renrasavel. Man behöver forska lite och kanske se vad hingsten har gett innan för avkommor.

Man blir inte utestängd från utställningar för du kan ställa ut ett rent halvblodssto på en ridponny utställning som ridponny och hävda att du tänker använda stoet i ridponnyavel, vilket jag finner mycket märkligt.

Det är också en fullständig myt att man inte får sina övervuxna ponnyer sålda, jag har otal förfrågningar om jag har någon härlig ridbar övervuxen ridponny som en vuxen kan rida på! Inte blir dom heller speciellt billiga så man går inte mer back på dem än på om det råkar bli en ponny på 135 cm.
Den aktuella hingsten som är övervuxen är spådd en lysande framtid bland vuxna hästar fast då på dressyr banan, i hoppning hade det väl varit lite kämpigt.

Men avelsmålet är alltid max 148, man som någon sa ibland får man räkna med att några gener långt bak slår in och man växer.

Jag var på ponnyutställning i Söndags i Nybro och där visades flera snygga ridponnyer, en var e. ridponnyhingst som har en mor på 162 cm i mankhöjd, modern till fölet var ponny e. rp hingst, det fölet blir minst 155 - 160 cm, likastor som mina halvblodsföl brukar vara. De andra ridponnyerna var e. andra ridponnyhingstar och alla var jämnstora utom dem med WM mamma!
 
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Så, det enda som 'händer' om en svrp blir övervuxen (över maxgränsen för rasen då, de du skrev) är att de inte kan få diplom (och såklart att de inte kan blir godk som hingstar då). men i övrigt så ses de inte annorlunda på än de som 'håller måttet'?

(Ja jag misstänker det är din hingst jag snubblade över, iaf dök ditt Bukeanvnamn upp i en länkadress till nån bildsida? )
 
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Begreppet "ponny" är två saker.

Dels ridsportförbundets "ponnyklasser" där hästdjur av max 148 cm får tävlas av ryttare som är max 18 år.

Sedan finns det "ponnyraser" där registreras alla födda som har härstamning för att tillhöra den rasen. Varje ponnyras har även sina stamboksregler där anges vilken mankhöjd avelsdjuren får ha..

Vilket betyder att ett halvblod av max 148 cm mankhöjd kan tävlas som "ponny".

Men en låt säga Connemaraponny som är 150 cm inte får tävla som ponny.

När det gäller ridponny är det tillåtet att avelsvärdera och stambokföra för avel individer som är över ponnymått ston max 153 cm/och hingstar är det uttryckt som.
Mankhöjden bör ej överstiga 155 cm för tilldelande av avelsvärdeklass G eller högre. Rekommenderad
mankhöjd 130-148 cm.

Egentligen betyder det att fullblod kan användas som då sällan håller ponnymått, och att ridponnyhingst tillåts i avelssammanhang att han är lite övervuxen det är ju dessutom svårt att veta hur stor en tre/fyraårig ridponnyhingst blir som vuxen.
Vid avelsvärdering hitintills har lite överhöjd på ridponnyhingstarna inte negativt påverkat deras typpoäng.

När det gäller avel så är avelsmålet en ponny och använder man ett litet halvblod/fullblodsto som är 153/156 cm så väljer man lämpligast en welshhingst och sedan betäcker man avkomman med en ridponnyhingst.

Att medvetet göra "småhästar" är inte ASRP´s mål, men förstås registreras dom på vanligt sätt med hänsyn taget enbart från härstamningen och när en ridponny oavsett raskod 43/93/99, ID kontrolleras och fyller i sin registreringsansökan som föl anges ingen mankhöjd.

Det enda som egentligen är ett måste för att registreras i ASRP är att individen för "ponnyblod" (ponnyras) och inte kan registreras i någon renras grundstambok.

peråke
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Jag har också en fråga angående ridponnyavel . Om man till exempel har en övervuxen sv.ridponny ca 156 cm hög, som rör sig trevligt, hoppar bra och om jag skulle betäcka henne med ex. ett stort halvblod för att få fram en blivande tävlingshäst, vad skulle det bli för något då ? jag menar om hästen blir 16x så kan den väl fortfarande inte räknas som sv.ridponny eller ?
Skulle man kunna göra så ??
 
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Du får en korsning av ditt exempel.

Om du däremot tar din övervuxna ridponny och betäcker med en hingst godkänd för ridponnyavel, då kan jag inte annat än förstå att det blir en sv ridponny, även om både hingsten och ditt sto är övervuxna.

Det blir ju då som det jag frågat om, om jag betäcker mitt xx-sto på 156 - 158 cm i mkh med en hingst godkänd för ridponnyaveln, som är 15X cm i mkh. Då blir 'ungen', OAVSETT framtida mankhöjd, en renrasig svensk ridponny.

Men om du korsar sin RP med ett halvblod, då blir det ju en blandrasunge som jag förstår, då hingsten inte är gdk för RP-avel, och ditt RP-sto inte är gdk för halvblodsaveln.

Om ditt RP-sto så var 146 cm skulle det ju bli likadant med just hbl, ungen blir en korsning oavsett slutlig storlek.

Det du undrar är ju nästan exakt min fråga - om jag medvetet gör en unge som på pappret är renrasigt ridponny, men som jag VET och VILL kommer växa över, vad blir det med den. Och med ledning av den här tråden blir det en ridponny rasmässigt, oavsett om den blir ponny mankhöjdsmässigt eller ej. Däremot så blir den över 153 alt 155 ¨påverkar det möjlighet att stamboksföra osv. (Se det PerÅke skrev). Men det påverkar INTE rastillhörigheten.

Det soms kiljer din fråga från min fråga är att du blandar in hblhingst, dvs ungen kan inte bli godkänd oavsett storlek.
 
Senast ändrad:
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Kom på en till fråga bara för att, finns det ox- och xx-hingstar som är godkända för både renrasavel och RP-avel?

Kan i sådana lägen slutlig mankhöjd spela in? Om jag betäcket ett ox-sto med en ox-hingst gdk för både ox och RP-avel, så rent teoretiskt har jag då BÅDE en renrasig ox och en renrasig RP samtidigt i avkomman.

Eller är det som t ex inom halvblodssidan, att fadershingsten avgör var ungen ska registreras i de fallen? (Om jag betäcker ox med hbl, så är hingsten gdk för hblavel så blir ungen ett renrasigt hbl. Men även om hingsten inte är gdk, så ska ungan reggas i ASVH:s register (som icke renras) och inte i ARABs register som icke renras (partbred).
 
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Vad som är aktuellt i din fråga är de två Arabiska fullblodshingstar som har RP nummer, dom har bägge även en hingstlic. som Arabiska fullblod.

Hingstarna ifråga är då Arabiska fullblodshingstar som är erkända för ridponnyavel och dom löser lic. som Arabhingstar och lämnar sina språngrullar till Arabföreningen.

De ponnyston(ponnykorsningar) som finns på språngrullan kan om dom vill skicka in sina språngsedlar med en ID kontroll till ASRP och registreras avkommorna som 43 alt 93 or beroende på moderns härstamning.

peråke
 
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Så om man betäcket ett ox-sto med en ox-hingst gdk för RP-avel, så kan man alltså välja? Jag skulle annars kunnat misstänka att ARAB 'la beslag' på dem som ox:ar? (Dvs att man var tvungen att regga som ox).

Spelar ingen roll eg, jag bara kom att tänka på det. Då det ju är EXTREMT mkt billigare att regga ett föl som RP än att regga det som ox..
 
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Nej det är bara ponnyston som finns på Arabhingstarnas språngrulla som kan registrera i ASRP om dom vill.

ASRP har enbart tillstånd att registrera korsningar som för ponnyrasblod och okända av "ponnytyp".
peråke
 
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Men, nu blev det förvirrat igen. Är inte ox-blod 'godkänt' inom RP-aveln? (På samma sätt som xx-blod).

Då borde ju ett ox-sto med ox-hingst gdk för RP-avel tekniskt sett iaf ge en RP-avkomma? Eller är det någon med att det ska vara 'annat' + RP för att vara gdk? Dvs en av individerna måste vara rp?

Om jag betäcker mitt xx-sto med RPhingst får jag en rp-unge eller hur? Men om jag betäcker mitt xx sto med hingst godk för RPavel, då får jag inte en rpavkomma? (Utan en xx)

Fast hur blir det då om jag betäcker mitt fiktiva welshsto med xx gdk för RP-avel - vad blir det då i sådana fall?

/Alexandra - återigen förvirrad ;)
 
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

För att överhuvudtaget kunna registraras i ASRP så gäller.

1. individen tillhör ingen renrasig ras--far mor från samma ras.
2. korsningen för ponnyblod.

Ett welshsto betäckt med fullblodshingst med RP nr.

avkomman tillhör ingen renrasig stambok
avkomman för ponnyblod.

I det aktuella fallet är fadern en RP hingst och modern ett renrassto av erkänd ras och avkomman blir om avkommans ägare vill registrera i ASRP--registrerad som ridponny i raskod 43

peråke
 
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Ah då ljusnar det. Tror jag. Om raskod 43 är renrasig och reg i 'huvudregister'?

Att ASRP tar 'allt' som för ponnyblod och inte kan reggas i renrasstambok registrerar de, i olika register.

Har jag fattat rätt om:

xx-sto + rphingst = 'ren' RP
RP-sto + xx hingst gdk för rpavel = ren rp
RPsto + 'annan xx' = inte ren rp men reg i ASRP
hblso + RPhingst = inte ren rp men reg i ASRP

Och om det är welsh plus oxhingst inte gdk för RP t ex, då ska det reggas i ASRP men är inte ren RP, men eftersom den för ponnyblod ska den inte reggas som partbred arab?
 
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Egentligen är det bara renrasiga hästar som man kan säga att de är en ras. ex två russföräldrar får ett russ.

Hästar /ponnyer som är korsningar är ingen ras--däremot finns tex ASRP som bedriver avel med korsningar i en stambok,

Korsningar kan då registreras i en mängd olika former av register och stamböcker dom är "liksom" det ägaren vill att dom skall vara.

Har jag ett ridponnysto och betäcker med en ridponnyhingst så är det inte med automatik en ridponny utan om ägaren vill så kan avkomman registreras där den går att registrera.
P/B Arab om den för 12,5% arabblod.
P/B welsh om den för 12,5% welshblod
P/B Dartmoore om den för 12,8 % dartmooreblod.
Brittisk ridponny om den har erekänd härstamning för det
Sportponny om den har härstamning för det
Halvblodskorning om den för halvblod...osv.

Vanligtvis är det så att när man har ett RP sto och betäcker med RP hingst så håller man på med ridponnyavel och avkomman registreras som en ridponny...men om du förstår så är det inget måste eftersom korsningar (ridponny) inte är någon ras.

När det gäller ASRP´s stambok så är det hingsten som styr.
Stambokförda RP hingstar lämnar 43 or
Stambokförda Erkända rasers hingstar 93 or
Alla andra hingstar 99 or.

peråke
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Ah, nu förstår jag ännu mer. Fast jag ser RP som en 'ras' på samma sätt som jag ser HBL som en 'ras' (där snackar vi ju avancerad korsningsavel om man ska vara petig. De tillåter ju en sjujäkla massa raser som får gröna papper. Ska man leka med tanken så kan man göra en som är 50% xx och 50% ox och registrera den som SWB på gröna papper.. )
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 091
Avel Jag har en welsh cob på ca 155 cm som jag funderar på att betäcka, och var egentligen främst inne på en renrasig welsh cobhingst...
Svar
12
· Visningar
2 452
Senast: Stereo
·
Avel Jag har tänkt betäcka mitt sto och funderar på hingst.... Stoet är 148 cm, har bra överlinje, mycket bra kors, länd, lår, bra ben och...
2
Svar
34
· Visningar
4 191
Senast: sorbifolia
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 015
Senast: hetluft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp