Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår tog mûslin slut i Bruntes fodertunna. Tömd, men med lite rassel kvar i botten. Locket lämnat öppet. Idag är det två möss i tunnan, de var definitivt inte där igår. Den ena är död. Den hivar jag ut på dyngkasen. Den andra häller vi ut på golvet. Den musen är stendum. Liten som en körsbärstomat, och toktjock! Den var bara hälften så lång som den andra, men helt rund lixom uppåt, som en boll, lika hög som bred. Den småspringer runt på golvet och verkar allmänt förvirrad, stackarn. Helt orädd för oss, när den borde springa för livet och gömma sig. Den sätter sig tillrätta och börjar plocka med något korn från golvet, den lilla trögskallen.
Tänk om det var lilla musens mamma som var död? Ledsen musunge! Kan den ätit nåt dåligt? Tänk om det var gift i fodret så mössen blir sjuka och dör? Och Brunte?!
:nailbiting:
 
Varför visar vårdcentralens febertermometrar helt andra siffror än dom man har hemma?

Jag har testat med flera olika "hemmatermometrar" vid många olika tillfällen. Har aldrig fått högre temp än 36.3grader när jag varit frisk. Men på vårdcentralen har jag magiskt 37.5

Samma sak, fast tvärt om, sker om jag har feber. Då kan jag mäta t.ex. 39.8 hemma, tio minuter senare på vårdcentralen har jag under 38..

Hur går det till?
Har vården helt andra mätinstrument? Örontermometer har dom, men vad skiljer sig den på vårdcentralen mot den man har hemma?
 
Igår tog mûslin slut i Bruntes fodertunna. Tömd, men med lite rassel kvar i botten. Locket lämnat öppet. Idag är det två möss i tunnan, de var definitivt inte där igår. Den ena är död. Den hivar jag ut på dyngkasen. Den andra häller vi ut på golvet. Den musen är stendum. Liten som en körsbärstomat, och toktjock! Den var bara hälften så lång som den andra, men helt rund lixom uppåt, som en boll, lika hög som bred. Den småspringer runt på golvet och verkar allmänt förvirrad, stackarn. Helt orädd för oss, när den borde springa för livet och gömma sig. Den sätter sig tillrätta och börjar plocka med något korn från golvet, den lilla trögskallen.
Tänk om det var lilla musens mamma som var död? Ledsen musunge! Kan den ätit nåt dåligt? Tänk om det var gift i fodret så mössen blir sjuka och dör? Och Brunte?!
:nailbiting:
Han har nog bara käkat lite för mycket musli. Har själv haft möss som typ rullat fram efter de ramlat i tunnan med hästmat.
 
Igår tog mûslin slut i Bruntes fodertunna. Tömd, men med lite rassel kvar i botten. Locket lämnat öppet. Idag är det två möss i tunnan, de var definitivt inte där igår. Den ena är död. Den hivar jag ut på dyngkasen. Den andra häller vi ut på golvet. Den musen är stendum. Liten som en körsbärstomat, och toktjock! Den var bara hälften så lång som den andra, men helt rund lixom uppåt, som en boll, lika hög som bred. Den småspringer runt på golvet och verkar allmänt förvirrad, stackarn. Helt orädd för oss, när den borde springa för livet och gömma sig. Den sätter sig tillrätta och börjar plocka med något korn från golvet, den lilla trögskallen.
Tänk om det var lilla musens mamma som var död? Ledsen musunge! Kan den ätit nåt dåligt? Tänk om det var gift i fodret så mössen blir sjuka och dör? Och Brunte?!
:nailbiting:
De kan inte ha fått i sig gift?
Vi hade en mus som skuttade ut från under kylskåpet när vi satt och åt lunch 1m ifrån O_o
Den betedde sig ungefär som du beskriver.. Då visste jag att vi precis haft ute Anticimex som lagt ut gift.. Så jag tänker att de blir såna av det, innan de dör :(
 
Varför görs typ alla handväskor på ett sätt som gör att blixtlåsen knäpps bakåt när man har väskan på höger axel? För visst måste väl majoriteten bära handväskan på just höger axel, eftersom majoriteten är högerhänt?

Jag tycker det är så himla störande att inte ha öppningen närmast mig liksom, speciellt när jag är ute och reser och vill hålla ett extra öga så att inte någon ficktjuv får för sig att pröva lyckan. Men för att kunna göra det måste jag ha väskan bakvänd, annars hamnar dragkedjan bakom mig.
 
Varför görs typ alla handväskor på ett sätt som gör att blixtlåsen knäpps bakåt när man har väskan på höger axel? För visst måste väl majoriteten bära handväskan på just höger axel, eftersom majoriteten är högerhänt?

Jag tycker det är så himla störande att inte ha öppningen närmast mig liksom, speciellt när jag är ute och reser och vill hålla ett extra öga så att inte någon ficktjuv får för sig att pröva lyckan. Men för att kunna göra det måste jag ha väskan bakvänd, annars hamnar dragkedjan bakom mig.
Är högerhänt å har väskan på vänster sida.
 
Varför görs typ alla handväskor på ett sätt som gör att blixtlåsen knäpps bakåt när man har väskan på höger axel? För visst måste väl majoriteten bära handväskan på just höger axel, eftersom majoriteten är högerhänt?

Jag tycker det är så himla störande att inte ha öppningen närmast mig liksom, speciellt när jag är ute och reser och vill hålla ett extra öga så att inte någon ficktjuv får för sig att pröva lyckan. Men för att kunna göra det måste jag ha väskan bakvänd, annars hamnar dragkedjan bakom mig.
Majoriteten högerhänta har väskan på vänster axel. Då hamnar blixtlåset rätt.
 
Varför görs typ alla handväskor på ett sätt som gör att blixtlåsen knäpps bakåt när man har väskan på höger axel? För visst måste väl majoriteten bära handväskan på just höger axel, eftersom majoriteten är högerhänt?

Jag tycker det är så himla störande att inte ha öppningen närmast mig liksom, speciellt när jag är ute och reser och vill hålla ett extra öga så att inte någon ficktjuv får för sig att pröva lyckan. Men för att kunna göra det måste jag ha väskan bakvänd, annars hamnar dragkedjan bakom mig.
Men JA! Jag har funderat på samma sak. Och tror inte ett dugg på det @TinyWiny skriver. :angel:
 
Påminner om en lärare jag hade som pratade 100% perfekt svenska sett till alla aspekter.
Utom just språkmelodin som var 100% amerikansk.

Allra först var det jättesvårt att förstå vad hon sade för hjärnan letade efter engelska ord att tolka. Man fick liksom koncentrera sig på att tvinga den att tänka att det skulle vara svenska. På ett par föreläsningar hade man vant sig så mycket att det sållades bort automatiskt och man inte fattade vad man tyckt varit svårt.

Det är så individuellt vilka olika element i språkfärdigheten som är svåra för olika individer om det ska läras in som vuxen efter den naturliga anpassningsförmågan försvunnit.
Påminner om en intervju med King Diamond som jag såg. Jag var helt säker på att han pratade danska tills jag verkligen lyssnade och hörde att det var engelska.
Samma med brorsans svärmor. Hon pratar svenska men det låter danskt. Nu för tiden är det dock bättre, eller så är det jag som har blivit bättre på att höra
 
De kan inte ha fått i sig gift?
Vi hade en mus som skuttade ut från under kylskåpet när vi satt och åt lunch 1m ifrån O_o
Den betedde sig ungefär som du beskriver.. Då visste jag att vi precis haft ute Anticimex som lagt ut gift.. Så jag tänker att de blir såna av det, innan de dör :(
Jag hittade en mus i ett rum hos mina föräldrar en gång. Den var också sådär liten och rund och orädd. Förmodligen en unge som inte lärt sig att vara skygg. Jag la en äppelbit i en kartong med öppningen framför musen, den kände lukten och kilade in i kartongen så jag kunde släppa ut den ute.
Sen fick jag veta att de hittar tillbaks om man inte släpper dem långt borta men tror inte den kom tillbaks. :D
 
Har vården helt andra mätinstrument? Örontermometer har dom, men vad skiljer sig den på vårdcentralen mot den man har hemma?
Somliga vårdinrättningar - ffa mindre och/eller privata mottagningar/VC - använder i princip vanliga konsumenttermometrar. Vilket iofs kan vara helt ok beroende på användning, det viktiga är att man kontrollerar/validerar dem mot en referens så man vet att de mäter rätt. Och det är där det ofta spricker.
 
Varför visar vårdcentralens febertermometrar helt andra siffror än dom man har hemma?

Jag har testat med flera olika "hemmatermometrar" vid många olika tillfällen. Har aldrig fått högre temp än 36.3grader när jag varit frisk. Men på vårdcentralen har jag magiskt 37.5

Samma sak, fast tvärt om, sker om jag har feber. Då kan jag mäta t.ex. 39.8 hemma, tio minuter senare på vårdcentralen har jag under 38..

Hur går det till?
Har vården helt andra mätinstrument? Örontermometer har dom, men vad skiljer sig den på vårdcentralen mot den man har hemma?
Jag skulle lita mest på vårdens, då de troligen kalibreras med jämna mellanrum för att visa rätt, samt att de förmodligen har någon slags kvalitetsstämpel från början.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
932
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 279
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 410
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp