Dumma hästar!

_moa_

Trådstartare
Nu får ni ge mig alla tips i världen!
Jag har 1 shettis som inte är välkommen in i hagen. I dag var det tredje gången som hon blev sönder biten (denna gången hade hon täcken sån tur vad). Hästarna i hagen är 5 stycken. Hur kan man få dom att gå tillsammans? Dom måste gå tillsammans då det är brist på vinterhagar! Snäll hjälp mig nu är desperat!
 
Jag har själv varit med om liknande problem.
Vi fick lösa det så att hästarna fick gå varförsig.

Hästar väljer ju egentligen sin flock själv i det vilda, så man får nog räkna med att alla hästar inte går ihop, precis som vi människor.

Det du kanske kan prova är att släppa ihop dom en och en så dom får lära känna varandra utan flockens påtryck (vet ej om det hjälper,men kan ju vara värt att pröva)
Går hästen bar ihp med kanske en eller två kanske man kan lösa det så att dom får gå tillsammans i en egen hage.

Lycka till

/Becky :bump:
 
jo det hade ju varit det bäst.

Men problemet är att det finns begränsad med mark att arendera och alltså hon går redan tillsammans med 2 andra hästar men det finns ingen hage till dom (förutom en paddock och en sumpmarks hage) :(
Så det hade ju varit bra om dom kunde gå tillsammans.

Jaja i värsta fall kan jag ju trösta shettisen med att hon ska ner på sommarbete sen :)
 
Släpp ut shettisen först i hagen, sen släpper du ut en av de andra hästarna och låter de bekanta sig själva en stund, när det går bra kan du släppa ut en till. Ta ut en och en av de andra hästarna och låt shettisen komma i kontakt med dem en i taget. Det sämsta är att släppa in shettisen sist i hagen för då gaddar dom ihop sig och mobbar honom. Testa detta med en del tålamod och berätta hur det går sen...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 719
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 867
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 060
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp