Dumpade katter

nullo-modo

Trådstartare
Blir så förband.
En gård inte långt ifrån mej hade i början av året 4 kastrerade katter under sommaren har folk dumpat katter hos han och varje år samma vissa.
Katthemmen kan inte ta i mot dom, pratade med han igår och i år är rekordet då han har fångat in och avlivat över 40 katter i höst och fler finns att fånga.

Han har på vissa håll blivit kallad kattmördaren men han vet inte vad han skall göra, kan ju inte behålla katterna.

Finns det något han kan göra:(.
 
Sv: Dumpade katter

Hans 4 egna kan inte föröka sig och han har sätt från huset när bilar har stannat och dumpat katterna men han har aldrig hunnit ut innan bilen är borta.
 
Sv: Dumpade katter

Nej, det finns inte mycket han kan göra tyvärr. Ringer han till Länsstyrelsen lär de inte kunna hjälpa honom nämnvärt, inte mer än att skicka ut en jägare och avliva katterna. Såvida inte Länsstyrelsen har något samarbete med katthem/kattpensionat som åker ut och fångar in katterna.

Om han är beredd att ta på sig ansvaret att mata alla katterna skulle han kunna kontakta ett katthem som håller på med TNR (trap-neuter-return). Har han tur kan de fånga in och kastrera katterna, men matningen och tillsynen lär han åka på att sköta.
 
Sv: Dumpade katter

Hans 4 egna kan inte föröka sig och han har sätt från huset när bilar har stannat och dumpat katterna men han har aldrig hunnit ut innan bilen är borta.

Tycker bara att det känns lite riskabelt att utgå ifrån att alla(?) katter som dyker upp är dumpade, och i så fall dumpade av ägaren själv...
 
Sv: Dumpade katter

Tyvärr blir det snart en sanitär fråga om han skulle ha kvar katterna i den takt dom kommer.

Jägare är han själv men tycker inte om att avliva en massa katter ändå.
 
Sv: Dumpade katter

Bor det andra i närheten som har katt? Isåfall kanske han kan be dom märka sina katter ordentligt så han vet att det är dumpade katter han avlivar och inte såna som bor i omgivningen.

Jag förstår att man måste skjuta av katter, tyvärr är det så på vissa ställen.
 
Sv: Dumpade katter

Var tror du katterna kommer ifrån?

katter brukar hålla sig borta från upptagna revir.

Lösgående okastrerade katter på landet kan röra sig inom stora områden och söker sig till andra katter och gårdar, dels för att hitta en partner och dels för att söka värme och mat.

Katter som gått vilse eller är på rymmen söker sig nog också till gårdar för värme och mat.

Om katter blir dumpade kan det vara någon som tröttnat på sin grannes lösgående katter som helt enkelt fångat in dem och kört ut dem på landet så att de inte ska kunna hitta hem igen.
 
Sv: Dumpade katter

Grannars katter har halsband.

Nej, det behöver de inte alls ha. Att ha halsband innebär en ganska stor skaderisk, så de som bryr sig extra mycket id-märker oftast sina katter genom örontatuering eller genom ett inopererat mikro-chip (som inte syns utanpå).
 
Sv: Dumpade katter

Facebook, blocket och hittadjur.se - fota katterna och lägg ut de eller leta efter katter som stämmer in på beskrivningen av de katter som finns på gården.
 
Sv: Dumpade katter

Varför har då inte andra gårdar runt om inte detta problem?
Ända skillnaden mellan den gården och andra är att denna ligger nära en väg där många kör och då väl synlig.

Bor själv på gård och här har det bara flyttat in en katt under 30 år och det var när vi var katt lösa.
 
Sv: Dumpade katter

Varför har då inte andra gårdar runt om inte detta problem?
Ända skillnaden mellan den gården och andra är att denna ligger nära en väg där många kör och då väl synlig.

Bor själv på gård och här har det bara flyttat in en katt under 30 år och det var när vi var katt lösa.

Ja, fast att katter dumpas är ändå så pass ovanligt att det verkar vara något skumt med det här. Det är i så fall antagligen samma person som dumpar katterna och eftersom de är så många kanske inte alla är personens egna. Det finns massor av konstigt folk därute som retar sig på katter i bostadsområden och massor av katter som försvinner spårlöst från sina ägare.
 
Sv: Dumpade katter

Du värkar ha mer koll på hans grannar än va han har :banghead:

Ok, hans grannar kanske har halsband på sina katter, men vad händer om de tappar halsbanden?

Hur länge får en katt vara i livet som dyker upp utan halsband på hans gård? Gör han något för att ta reda på var katten kommer ifrån eller avlivar han den direkt?
 
Sv: Dumpade katter

Ska höra om han har internet, i år vet jag inte om det hade varit hållbar men har inte varit en sådan massa andra år.
 
Sv: Dumpade katter

Är det mest vuxna katter eller är det kattungar också?Jag funderar på om det är några som bor i närheten- med det menar jag inom några mil-som inte vill ha de halvvuxna ungarna och tycker de har hittat ett bra ställe att dumpa dem på.

Kan han kontakta någon lokaltidning?kanske visa bilder på en del av katterna ev kan någon granne till en som dumpar katter känna igen en katt.
Skriva insändare om problemet.
kontakta lokalradion,tv
 
Sv: Dumpade katter

Är det mest vuxna katter eller är det kattungar också?Jag funderar på om det är några som bor i närheten- med det menar jag inom några mil-som inte vill ha de halvvuxna ungarna och tycker de har hittat ett bra ställe att dumpa dem på.

Nästan bara unga katter

Kan han kontakta någon lokaltidning?kanske visa bilder på en del av katterna ev kan någon granne till en som dumpar katter känna igen en katt.
Skriva insändare om problemet.
kontakta lokalradion,tv

Lokaltidningen var en bra idé.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Någon som sitter på tips hur man kan få katten att sluta hoppa upp på vissa hyllor ? Det är såhär att min mamma på 65 år har 3...
Svar
15
· Visningar
1 778
Senast: Nahar
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 426
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
604
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 698
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17
  • Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Omröstningar

Tillbaka
Upp