Duplo-skor

Cattis_E

Trådstartare
Vad är erfarenhet av Duplo-skor gällande grepp och slitage vid ridning på olika underlag?

Läste i något gammalt inlägg att de skulle vara hala på blött gräs.
Om ni upplevt det, hur mycket värre än järnskor utan brodd är de?
Finns ju Duplo med broddhål, men brodd i hagen sommartid vill jag slippa, skillnad att behöva brodda på för att rida på sånt underlag.
 
Min häst hade duplo under en höst/vinter och fram till sommaren.
Under hösten/vintern kunde vi lägga om skorna (skoddes var 6:e vecka), trots avsaknad av snö och mycket ridning på grusväg. Hästen gick också på lösdrift så rörde sig dygnet runt.
Hästen busar rätt friskt i hagen och det såg aldrig halt ut på gräs (paint så stannar effektivt emellanåt :) ). Kände inte heller att det blev halare på vått gräs än järnskor vid ridning.
 
Min häst hade duplo under en höst/vinter och fram till sommaren.
Under hösten/vintern kunde vi lägga om skorna (skoddes var 6:e vecka), trots avsaknad av snö och mycket ridning på grusväg. Hästen gick också på lösdrift så rörde sig dygnet runt.
Hästen busar rätt friskt i hagen och det såg aldrig halt ut på gräs (paint så stannar effektivt emellanåt :) ). Kände inte heller att det blev halare på vått gräs än järnskor vid ridning.
Låter ju toppenbra 😊.
 
Beroende på vad du använder din häst till kan det vara bra att ha i beaktande att greppet är VÄLDIGT bra på t.ex. fibersand. Jag känner flera som haft duplo men som tagit av för att greppet är för bra. Dressyrhäst som inte tar ut stegen lika bra och hopphästar där glidet försvinner liksom. Jag hade det på min häst ett tag som sjukbeslag men hade varit försiktig med att använda det som "vanliga" skor.
 
Beroende på vad du använder din häst till kan det vara bra att ha i beaktande att greppet är VÄLDIGT bra på t.ex. fibersand. Jag känner flera som haft duplo men som tagit av för att greppet är för bra. Dressyrhäst som inte tar ut stegen lika bra och hopphästar där glidet försvinner liksom. Jag hade det på min häst ett tag som sjukbeslag men hade varit försiktig med att använda det som "vanliga" skor.
Jag har de som sjukbeslag. Och han rör sig aldrig på fibersand och sådana underlag som har bra grepp från grunden😊.
Har hört samma så jag ska hålla koll på att han har kvar sitt glidmoment på ytor där han rör sig. På grusvägen såg glidmoment bra ut vid promenad häromdagen.
Men tack för tipset.
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 606
Senast: muslidag
·
Hästvård Min gammel-tant har artros i carpus och för att ge henne så bra förutsättningar som möjligt att vara kvar många år till funderar jag...
Svar
8
· Visningar
5 095
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 050
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 959
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp