Duscha eller inte efter ridning/stallet?

Lingon

Trådstartare
Innan när jag bara var i stallet 2 ggr i veckan så duschade jag efteråt varje gång. Nu p.g.a. att jag nu har en medryttarhäst så är jag i stallet betydligt fler gånger i veckan men har fortsätt p.g.a. vana att duscha efter varje gång vilket efter bara 2-3 veckor har gjort att min hud och hårbotten känns torr. Jag funderar nu på när man egentligen behöver duscha. Hur gör ni? Duschar ni efter varje dag i stallet? Jag har inte tvättat håret med schampo varje gång men blött ner det och använt balsam.

Nu igår så provade jag att inte duscha efter ridningen (lugnt pass, ren häst och jag var mest utomhus, bara en kort tid i stallet) och min man som inte är hästmänniska tyckte inte att jag luktade häst efteråt.

Jag vill ju inte tvätta sönder hud och hår men inte heller utsätta allergiker för allergener eller sitta på kontoret och lukta häst.

Hur gör/tänker ni?
 
Innan när jag bara var i stallet 2 ggr i veckan så duschade jag efteråt varje gång. Nu p.g.a. att jag nu har en medryttarhäst så är jag i stallet betydligt fler gånger i veckan men har fortsätt p.g.a. vana att duscha efter varje gång vilket efter bara 2-3 veckor har gjort att min hud och hårbotten känns torr. Jag funderar nu på när man egentligen behöver duscha. Hur gör ni? Duschar ni efter varje dag i stallet? Jag har inte tvättat håret med schampo varje gång men blött ner det och använt balsam.

Nu igår så provade jag att inte duscha efter ridningen (lugnt pass, ren häst och jag var mest utomhus, bara en kort tid i stallet) och min man som inte är hästmänniska tyckte inte att jag luktade häst efteråt.

Jag vill ju inte tvätta sönder hud och hår men inte heller utsätta allergiker för allergener eller sitta på kontoret och lukta häst.

Hur gör/tänker ni?


Duschar när jag är klar i stallet med mockning, borstning o hö påsar. Har stallet hemma o fodrar 4-5 ggr per dag.
Mvh
Pudlan
 
Innan när jag bara var i stallet 2 ggr i veckan så duschade jag efteråt varje gång. Nu p.g.a. att jag nu har en medryttarhäst så är jag i stallet betydligt fler gånger i veckan men har fortsätt p.g.a. vana att duscha efter varje gång vilket efter bara 2-3 veckor har gjort att min hud och hårbotten känns torr. Jag funderar nu på när man egentligen behöver duscha. Hur gör ni? Duschar ni efter varje dag i stallet? Jag har inte tvättat håret med schampo varje gång men blött ner det och använt balsam.

Nu igår så provade jag att inte duscha efter ridningen (lugnt pass, ren häst och jag var mest utomhus, bara en kort tid i stallet) och min man som inte är hästmänniska tyckte inte att jag luktade häst efteråt.

Jag vill ju inte tvätta sönder hud och hår men inte heller utsätta allergiker för allergener eller sitta på kontoret och lukta häst.

Hur gör/tänker ni?
Jag tvättar håret så sällan jag kan efter order från frisören. Mössa på huvudet. Om jag snabbmockar har jag en overall och mössa och vantar och duschar inte alltid. Får klåda och ödleskinn om jag duschar varje dag.
 
Duschar alltid om jag gjort mer än bara mockat, tagit ut/in och fixat mat. Mest för att jag inte känner mig fräsch annars. Sambon är hovslagare så hon luktar mer häst än mig oavsett dusch
 
Jag är i stallet varje dag, rider ca varannan dag, duschar varannan/var tredje. Oftare på sommaren när det är varmt och jag går barärmad, såklart, och mer sällan på vintern när jag ändå är inpackad i tjocka kläder och mössa.
 
Nu är jag inte i stall längre, men förut var jag där nästan varje dag. Jag duschar gärna efter varje stallbesök, men jag tvättar inte håret i onödan, det tvättar jag helst 1 gång i veckan. Brukar sniffa själv och be någon annan känna om jag luktar häst i håret ;) Ska jag bara vara hemma skiter jag såklart i det och då kan jag även skippa att duscha kroppen, särskilt på vintern när man blir så torr! Ofta försvinner hästdoften ur håret i duschen, även om jag bara tvättar kroppen. (Jag duschar ohemult hett så det blir en del ånga:angel:) Om håret inte luktar mycket häst så nöjer jag mig med att slänga i lite leave in balsam och/eller torrschampo och hästdoften är som bortblåst! :)
 
Jag duschar varje dag oavsett om jag är i stallet eller ej (har egen häst så jag är i stallet så gott som varje dag, men duschar oftast på morgonen före jobbet). Jag tvättar håret varannan dag.
 
Jag duschar varannan dag, men är i stallet varje dag. Duschar mao inte direkt efter stallet eller eftersom jag varit där, det håller inte när man är där så ofta.
På sommaren har det hänt att jag sett till att duscha oftare, eller hoppat över en dusch en kväll bara så att jag kan åka iväg på förmiddagen till stallet och duscha direkt efter (man känner sig inte så fräsch en svettig sommardag när det är skit precis överallt ;)).
 
Jag duschar varje kväll. Tvättar håret i princip varje gång. Har jag inte ridit en dag, så kan jag hoppa över håret, men två dagar i rad skulle inte funka. Jag skulle inte stå ut med mig själv om jag gick och lade mig utan att duscha. Och sambon skulle åka ut med detsamma. Blä. :yuck: Det finns ju hudkräm och hårbalsam/inpackning... Vi bor på landet och har hästarna på lösdrift utanför stugan.
 
Jag dushar typ 3-5 gånger veckan. Stallet spelar inte stor roll i det hela om jag nu inte gosat runt och ridit barbacka eller så. Annars byter jag bara kläder.
Mitt hår DÖR om jag tvättar mer än 1 gång i veckan.
Min hud blir ruskigt torr om jag duschar för mycket.

Sen behöver man inte duscha varje dag heller om man inte svettas på tok för mycket och luktar. Då bör man.
 
Jag tvättar håret så sällan jag kan efter order från frisören. Mössa på huvudet. Om jag snabbmockar har jag en overall och mössa och vantar och duschar inte alltid. Får klåda och ödleskinn om jag duschar varje dag.
Jag gör på exakt samma sätt och av samma orsaker. @Monkie, hej, okända tvilling :D.
 
Duschar såklart varje dag och då brukar jag oftast duscha efter ridningen. Man blir ju i regel svettig. Men jag duschar inte efter varje gång jag bara varit i stallet och fodrat, bor på gård. Tvättar håret 2-3 ggr per vecka.
 
Duschar (och tvättar) kroppen efter varje stallbesök, håret brukar jag skölja av med endast vatten de dagar jag inte tvättar håret. Tvättar väl håret 1-3 ggr i veckan ungefär.
 
Duschar (och tvättar) kroppen efter varje stallbesök, håret brukar jag skölja av med endast vatten de dagar jag inte tvättar håret. Tvättar väl håret 1-3 ggr i veckan ungefär.

Det var ju min plan från början men redan efter 2 veckor så började det klia i hårbotten och på huden i allmänhet :-( Jag kan ju inte smörja in hårbotten!
 
Det var ju min plan från början men redan efter 2 veckor så började det klia i hårbotten och på huden i allmänhet :-( Jag kan ju inte smörja in hårbotten!
Jag brukar tvätta hela kroppen med blöt handduk de dagar jag inte duschar, utspädd tvål på strategiska ställen. Torrschampo i håret. Smörjer mig ofta, tips är Eucerin från Apoteket.
 
Innan när jag bara var i stallet 2 ggr i veckan så duschade jag efteråt varje gång. Nu p.g.a. att jag nu har en medryttarhäst så är jag i stallet betydligt fler gånger i veckan men har fortsätt p.g.a. vana att duscha efter varje gång vilket efter bara 2-3 veckor har gjort att min hud och hårbotten känns torr. Jag funderar nu på när man egentligen behöver duscha. Hur gör ni? Duschar ni efter varje dag i stallet? Jag har inte tvättat håret med schampo varje gång men blött ner det och använt balsam.

Nu igår så provade jag att inte duscha efter ridningen (lugnt pass, ren häst och jag var mest utomhus, bara en kort tid i stallet) och min man som inte är hästmänniska tyckte inte att jag luktade häst efteråt.

Jag vill ju inte tvätta sönder hud och hår men inte heller utsätta allergiker för allergener eller sitta på kontoret och lukta häst.

Hur gör/tänker ni?


Jag duschar varje dag (i princip), använder duscholja istället för tvål och kör balsammetoden till håret. Det är gränsfall att det funkar på vintern, då blir jag lätt torr och försöker vara försiktig med huden. Men skulle ha svårt att inte duscha, jag rör mig mycket på fritiden, svettas och skitar ned mig, samt jobbar med människor så jag måste vara någorlunda presentabel på arbetstid.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 677
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Pga medicinering så är min hud jättefet. Vi snackar så pass att jag 6 timmar efter tvätt har ett lager med fett i hela ansiktet att jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 341
Senast: Modest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 047
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 996
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp