Duscha med gips?

Det finns sk duschskydd som man kan ha på gips. Funkar säkert enkelt med plastpåsar med men kan ju vara lite enklare om man behöver en viss längd och bredd.
 
(Jag testade både plastpåse och duschskydd när jag hade armbågen gipsad, sannolikt pga att armen är böjd var det svårare att hålla det helt torrt med plastpåse.)
 
Beror lite på var du är gipsad vad som funkar bäst, men nån form av rejäl påse. När jag hade benet i helbensgips hade jag sopsäck o silvertejp. Höll tätt men gjorde svinont att ta av 🙈
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Bröt två fingrar för tjugo år sedan eller så, fick en gipsad halvskena och tog av den för tidigt (det var ju krångligt att vara i stallet med den på. ;) ), sedan dess ser mitt lillfinger ut på detta viset. Konstant. Det går inte räta ut.

Jiddra inte med gipset.

20230908_162519.jpg
 
När jag hade brutit handleden tog jag en vanlig plastpåse från Ica, tvinnade och satte en hårklämma ytterst och försökte hålla handen i högt läge och utanför vattenstrålen bara. Schamponerade med den friska handen och det gick bra under de fyra veckor jag hade gipset☺️
 
Plastpåse har jag kört de gånger som jag haft gips (underarmen + upp halvvägs på överarmen, handen.). Funkade fint! Höll dock gipset utanför vatten så mycket som bara möjligt - påsen hade jag för att skydda mot fukten.
 
Fast nä, det där lät jättedumt! Gipset är ju där för att hålla brottet fixerat i rätt läge. Att ta gipset av och på (om möjligt) i olika situationer är verkligen inte att rekommendera.
Det za dr på akuten till mig att det var ok medanz man duchade, det betyder int att man zka använda handen, zkena har man ju fått för att brottet är rakt o znyggt + att ulna ztadgar upp.
 
Det za dr på akuten till mig att det var ok medanz man duchade, det betyder int att man zka använda handen, zkena har man ju fått för att brottet är rakt o znyggt + att ulna ztadgar upp.
Nej men även om man inte använder handen kan den ju "floppa runt" innan brottet börjat läka. Min arm hängde till exempel åt helt fel håll in bakom min rygg och flaxade runt annan den gipsades.
Det handlar kanske mer om vilken typ av brott man har? Är den en spricka som inte flyttat på sig kan jag tänka mig att det spelar mindre roll, men om benen spretat åt alla håll och tvingats tillbaka i rätt läge känns det jätteriskabelt att börja mixtra med gipset.
Jag skulle oavsett hellre ha det kvar.
 
Nej men även om man inte använder handen kan den ju "floppa runt" innan brottet börjat läka. Min arm hängde till exempel åt helt fel håll in bakom min rygg och flaxade runt annan den gipsades.
Det handlar kanske mer om vilken typ av brott man har? Är den en spricka som inte flyttat på sig kan jag tänka mig att det spelar mindre roll, men om benen spretat åt alla håll och tvingats tillbaka i rätt läge känns det jätteriskabelt att börja mixtra med gipset.
Jag skulle oavsett hellre ha det kvar.
Om den floppar runt hit o dit å brukar båda benen vara brutna o då får man ett rundgipz eller ett gäng med zkruv,zpik,muttrar mm
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså jag behöver duscha, jag behöver städa och jag behöver få ordning. Men jag har noll motivation Noll ork och hjärnan skenar i 120...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
5 665
Senast: baraclara
·
Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Acto
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
929
Senast: Andromedae
·
Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp