Dvärg schnauzer!

Sv: Dvärg schnauzer!

Om du läser det jag skrivit så är jag inte emot blandparning OM uppfödarna vet vad de gör och varför de gör det. Däremot så är jag emot när kleti och pleti gör det utan någon som helst tanke.

Det är väl helt enkelt så att vi har olika åsikt :)
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Oj, vilken trist och ifrågasättande attityd du bryter in i tråden med... :confused:

Jag vet absolut inte mycket om avel eller rasstandard, mentalitet osv. Men alla har rätt till sin åsikt, att tycka och utrycka det man vill - det är liksom det som är grundtanken med ett diskussionsforum... Att kräva en åsikt kommer säkert leda dig till väldigt många intressanta diskussioner i framtiden (NOT!) :eek:
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Jag vet och har många uppfödarkompisar/kollegor som vet vad de pratar om. Är inte sjukdomsbilden viktig. Är det bra att bara fortsätta
med samma linjer hela tiden. Så klart man har en röd tråd i sin uppfödning och jag har bara använt svart med s/s som fungerat utmärkt.
Färgmässigt fick vi sämst med en känd svart SUCH från Boråstrakten och vår egen svarta tik som bara gett svart. Fick med en s/s hane med samma tik mycket bättre pälsar, färg samt temperament. OBS båda hennes föräldrar är svarta. Vad vill man ha är frågan:
Friska, sunda hundar och så klart en bonus om de också blir snygga. Lätt att skriva en massa saker när man här är anonym.
Den kände domaren och uppfödare av dvärgschnauzer sedan många många år Nina Karlström kennel Impact's tillfrågades av SKK om detta med att stänga böckerna. Hon om någon som ser så mycket hundar över hela världen hade en som jag tycker bra åsikt om att inte stänga pga genpolen. Upp till var och en att avla på ett regelmässingt bra sätt och inte använda avkommor till anlagsbärare och förstöra
rasen. Snacka sedan om färg det är en bagatell i sammanhanget. Friska hundar fås bara med stor genpol. Linjeavla ett par gånger och sedan är det kanske kört. Falukorw är du uppfödare eller ?????????? Verkar veta en massa iallafall !!!!!!!!!!!!!
Bra päls = bra färg hänger ihop. Brun-grå ull som lyser igenom är inte bra på de svarta & s/s. Finns de med bara samma färg i stamtavlorna i flera led bakåt och ändå har dålig färg hur förklarar du det du som vet.
Har en god vän som i stort sett känner till alla linjer och ligger bakom detta med färgparningar, vad hon kan och vet är det ingen i Sverige som slår. Tom de "stora" ringer till henne om de får problem med hälsa. Har du någon egen erfarenhet av uppfödning under flera år. Har du själv provat att färgpara ?? Tror gör man i kyrkan, erfarenhet ger kunskap. Lyssna på vad någon som man ser upp till är bra men behöver inte alltid vara rätt. Hoppas att uppfödare har rasens bästa framför ögonen och inte bara detta med snygga vinstrika hundar.

Men jösses vad du tar i! :mad:

Falukorw har väl inte med en enda stavelse sagt att h*n accepterar dålig hälsa?

Jag är ingen uppfödare och har ganska liten erfarenhet av dvärgschnauzer, men jag ser inte hur denna hätska ton kan vara konstruktiv?

Det föds många dvärgschnauzrar varje år och många uppfödare importerar nytt blod från andra länder. Att rasklubben satsar på att ta reda på mer om tex. urinstensproblem och att man uppmanar uppfödare at ögonlysa innan parning visar väl att det finns ambitioner att behålla rasens goda hälsa?

Dv.schnauzern är enligt den statistik jag tagit del av en ganska frisk ras, så jag förstår inte varför du överreagerar som du gör...

/Priffe som också är kritisk till osund avel
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Du sa det så mycket bättre än jag... tappade tillfälligt skrivförmågan tror jag :D Bra sagt i alla fall!
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Ursäkta mig som tar i men jag har kanske störrre inblick i rasen en gemene man.
Det finns mycket mer problem än vad som syns på hemsidan och man blir mörkrädd när en del linjeavlar på anlagsbärare som nu börjar synas om man går in och tittar på ögonsjukdomar på Dvärgschnauzerringens hemsida. finns från samma föräldrar flera avkommor som fått PRA eller total katarakt och det är så tråkigt.
Jag älskar dvärgar och är rädd om rasen så ursäkta igen för att jag blir så frustrerad om vad vissa tycker. Så klart har alla rätt att tycka till men alla måste få säga sitt och ibland om man inte vet så mycket så blir det lite konstigt. När det gäller uppfödning så är nog det värsta när "fru Svensson" eller "fröken Johansson" som bara måste para sin tik för hon är ju så "trevlig" inte kollar upp stamtavlor eller sjukdomar, ögonlyser inte heller utan lånar grannens Fido av samma ras och så blir det en kull. Många kullar blir tyvärr till på det viset och ds föds nu upp av allt fler utan någon större kunskap. "Vi ska ju bara ta en kull det är ju så roligt och vi vill ha en till hund" men vad gör man för rasen och resten av kullen ska ju säljas till några andra valpköpare. Seriöst eller hur.
Ber om ursäkt för jag gick igång på detta ämne....................
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Ursäkta mig som tar i men jag har kanske störrre inblick i rasen en gemene man.
Det finns mycket mer problem än vad som syns på hemsidan och man blir mörkrädd när en del linjeavlar på anlagsbärare som nu börjar synas om man går in och tittar på ögonsjukdomar på Dvärgschnauzerringens hemsida. finns från samma föräldrar flera avkommor som fått PRA eller total katarakt och det är så tråkigt.
Jag älskar dvärgar och är rädd om rasen så ursäkta igen för att jag blir så frustrerad om vad vissa tycker. Så klart har alla rätt att tycka till men alla måste få säga sitt och ibland om man inte vet så mycket så blir det lite konstigt. När det gäller uppfödning så är nog det värsta när "fru Svensson" eller "fröken Johansson" som bara måste para sin tik för hon är ju så "trevlig" inte kollar upp stamtavlor eller sjukdomar, ögonlyser inte heller utan lånar grannens Fido av samma ras och så blir det en kull. Många kullar blir tyvärr till på det viset och ds föds nu upp av allt fler utan någon större kunskap. "Vi ska ju bara ta en kull det är ju så roligt och vi vill ha en till hund" men vad gör man för rasen och resten av kullen ska ju säljas till några andra valpköpare. Seriöst eller hur.
Ber om ursäkt för jag gick igång på detta ämne....................

Hmm.. märklig "ursäkt" eftersom du är mer insatt än "gemene man". Vi är ganska många här som är hyfsat kunniga på hund (oavsett ras) och ingen av de som engagerat sig i denna tråd skulle jag kategorisera lika naiv som "Fru Svensson" som vill ha en söt valp efter sin egen och grannens hund Fido.

Jag vänder mig helt enkelt emot din ton där du uttrycker dig med en mängd utropstecken och i princip idiotförklarar användare som värnar pälsfärgerna.

Jag är förvisso inte uppfödare och jag har inte ställt ut så särskilt mycket, men jag har en någorlunda meriterad hane som använts i aveln vid ett par tillfällen. Jag har "dammsugit" avelsdata på uppgifter innan jag accepterade dessa parningar och jag har också talat med uppfödare som har stor kunskap om just min färg (inför parningarna) för att fatta ett så klokt långsiktigt beslut som möjligt.

Den naiva inställning som du utgår ifrån att gemene man har är kanske inte representativ här och innan du tar i som du gör så vore det trevligt om du kanske hörde dig för lite om vad vi andra grundar våra åsikter på?

Det hade kunna resultera i en konstruktiv diskussion om färgavel kontra andra genetiska åkommor som bör beaktas. Intressant och lärorikt för oss alla! :D

Nu skriver du under anonymt nick, men säger samtidigt att du är uppfödare, vilket gör mig betänksam över hur seriös du är? Vad jag vet så gynnas ingen ras av motsättningar mellan dem som värnar rasen - om inte diskussionerna sköts konstruktivt.

Du ansvarar givetvis för vad du skriver på forumet och du blir förmodligen bemött utifrån hur du bemöter andra. Det är synd om dina erfarenheter (om de stämmer?) inte skulle vara till gagn för alla oss som är genuint intresserade av rasen (eller hundar i allmänhet, genetiska problem finns i alla raser) - bara för att du irriterar dig på "fru svensson".

Tagga ned lite, så vi kan prata om saken! :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Dvärg schnauzer!

Ja, jag är uppfödare. Har bara haft en kull (nej, inte med grannens hund utan åkte 90 mil enkel resa för att para) och haft rasen i 4 år. Kanske har jag hållt på för kort tid för att du ska tycka att det är okej att jag uttalar mig :cool:
Jag känner mig relativt kunnig trots kort tid. Umgås och har mycket kontakt med en av de som fött upp rasen ända sedan 70-talet. Ser även till att deltaga på uppfödarmöten, uppfödarutbildningar, årsmöten osv för att lära mig så mycket som möjligt.
Och på de uppfödarmöten jag varit har en majoritet av uppfödarna velat stänga stamböckerna. Och inte är det de oseriösa som går på dessa möten?

Och jag är inte speciellt anonym här, vem som helst kan gå in på min hemsida och titta. Sitter inte bakom ett anonymt nick som dig (även om det inte var svårt att lista ut vem du var :p ;)). Jag står för mina åsikter och grundar det på vad jag har lärt mig och hört erfarna uppfödare säga. Men jag idiotförklarar inte dig för att du har en annan åsikt. Var och en har rätt att tycka som de vill, även om man kanske inte alltid håller med :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 175
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 178
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp