Dvärg schnauzer!

Sv: Dvärg schnauzer!

Han är lättlärd och kan en hel del tricks, älskar att hoppa och att söka efter godis (man hör hur nosen går på högvarv).
Leker som en katt (med framtassarna och rävhopp), sträcker på sig som en katt.
Älskar att kela, kräver att bli kelad med, ligger i knät på rygg med alla tassar i vädret minst en gång om dagen.
Hoppar och studsar av glädje när vi kommer hem, bryr sig knappt ett dugg när det är främlingar vid dörren.


Det som är största problemet är att han ibland tror att han är en Riesenschnauzer när han möter andra hanhundar.
Simma tycker han inte om.
Regn och vattenpölar är riktigt riktigt blä!

Har en svart dvärgschnauzer hane på 10 månader som stämmer in på mycket av det du skriver. Vi har jobbat mycket med att ha honom lös, han drar aldrig på vilt men fåglar är väldigt intressanta. Han vågar inte springa för långt bort från oss och går bra i koppel. (kan vara bättre men det hänger på mig och inte honom.)
Har gått valpkurs, lösträningskurs och klickerkurs. Just nu går vi en trix och tramskurs plus lydnad 1. Han älskar att träna men han vill gärna sitta och titta på de andra hundarna också. (hoppas han lär sig av att titta på de andra. :angel:)

Det jag känner är att en dvärgschnauzer är en självständig liten krabat som mer än gärna tränar. Dock klarar han sig själv ganska bra men vill gärna ha matte i sin närhet.

På morgonen går han ut med husse tidigt för att kissa och bajsa. Så fort han har bajsat klart är det full fart hemåt för där väntar sängen med matte. Det bästa han vet är morgonluren på rygg i sängen. Jag väcker honom när jag har ätit frukost. Han sträcker på sig som en katt och tittar lite trött på mig innan han äter sin egen frukost.
På kvällarna myser han med oss i sängen, men så fort vi släcker lampan så hoppar han ner till sin bädd och somnar gott.

Helt underbar liten varelse! :love:

Bild 1
Bild 2
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Låter mycket som min svart/silver hane på två år. Han älskar att ligga och slappa med flocken lika mycket som att spronga i skogen. Han har helt klart jaktinstinkt, är väldigt intresserad av allt och skulle gärna springa efter fåglar, rådjur, räv, katt och allt annat man möter. Men som tur är sitter lydnaden bra när han är lös så han stannar på kommando :banana:.

Min vill däremot inte direkt träna. Han tycker att allt är kul i ca 15 min (oavsett om vi tränar agility, lydnad eller sök). Sen tappar han intresset och vill nosa runt i sin egen värld :love: Men det passar mitt liv utmärkt! Vi går kurser, men lägger en stor del av tiden på kursen till att pausa och iaktta. O vi ex på agilitykursen hoppar hela tiden blir han helt loj efter ett tag och bara blänger. Då är det bättre att träna kortare pass oftare (längtar till snön försvinner).

Till TS: Dvärgen är en fantastisk ras. Som många har sagt, var noga med uppfödare. Håll utkik efter pälskvalitét och lynne. Var beredd på en härlig individ, med egen vilja och MYCKET pälsvård!
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Låter mycket som min svart/silver hane på två år. Han älskar att ligga och slappa med flocken lika mycket som att spronga i skogen. Han har helt klart jaktinstinkt, är väldigt intresserad av allt och skulle gärna springa efter fåglar, rådjur, räv, katt och allt annat man möter. Men som tur är sitter lydnaden bra när han är lös så han stannar på kommando :banana:.

Min vill däremot inte direkt träna. Han tycker att allt är kul i ca 15 min (oavsett om vi tränar agility, lydnad eller sök). Sen tappar han intresset och vill nosa runt i sin egen värld :love: Men det passar mitt liv utmärkt! Vi går kurser, men lägger en stor del av tiden på kursen till att pausa och iaktta. O vi ex på agilitykursen hoppar hela tiden blir han helt loj efter ett tag och bara blänger. Då är det bättre att träna kortare pass oftare (längtar till snön försvinner).

Till TS: Dvärgen är en fantastisk ras. Som många har sagt, var noga med uppfödare. Håll utkik efter pälskvalitét och lynne. Var beredd på en härlig individ, med egen vilja och MYCKET pälsvård!

Ja, tänk vad olika de kan vara. Jag skrev att jaktlusten var minimal förut, men jag får nog nyansera lite. precis som du skriver, så är vår hund intresserad, men sticker inte eftersom vi säger till. Något han inte kan motstå är smådjur av alla de slag. Möss, spindlar och annat "prassel" i buskar blir han som tokig över! :D

Vår älskar att träna lydnad, spåra och träna agility (men det tog tid att få honom att våga gå på gungbrädan). Jag vet att många tröttnar efter en stund och "är sig själv nog", men just den delen av rasbeskrivningen har inte vår hund läst. Av någon anledning tycker han fritt följ och linförighet är väldigt kul! :D Apporteringen däremot har varit mer av en utmaning att träna. Han hämtar gärna apportbocken, men vill inte bära den hela vägen...

Men jag glömde ta upp en sak tidigare om hälsan. Vår hund fyller fem år i höst och han har mycket lätt för att få rejält med tandsten. För ett och ett halvt år sedan tog vi bort tandstenen med ultraljud och idag är det dags igen. :(

Nu sade veterinären att jag förmodligen för bereda mig på att göra det varje år om han skall få behålla sina tänder. Det är en ganska stor kostnad, vilken kan vara bra att känna till för TS. Idag kommer jag att betla 1690 kr för sövning och borttagning.

Jag vet också att rasklubben numera arbetar för att kartlägga de hundar som drabbats av urinsten, då det visat sig att denna åkomma inte är ovanlig. (jag tror knappt fem procent drabbas).

Jag har dock (ännu) inte stött på någon som fått det.
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Du har fått många bra råd så jag ger bara ett: kolla valphänvisningen på rasklubbens hemsida. Är i stort sett bara bra seriösa uppfödare som annonserar där. Självklart finns det andra som också är seriösa som inte står med där men är man inte så jätte insatt i rasen bör man nog köpa därifrån. Finns tyvärr rätt så mycket skit just nu...

Och tänk på att mentaliteten skiljer sig lite mellan de olika färgvarianterna!
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Du har fått många bra råd så jag ger bara ett: kolla valphänvisningen på rasklubbens hemsida. Är i stort sett bara bra seriösa uppfödare som annonserar där. Självklart finns det andra som också är seriösa som inte står med där men är man inte så jätte insatt i rasen bör man nog köpa därifrån. Finns tyvärr rätt så mycket skit just nu...

Och tänk på att mentaliteten skiljer sig lite mellan de olika färgvarianterna!

Tack för tipset!:bow:

Vad menar du att mentaliteten skiljer sig? På vilket sätt?
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Detta är generellt vad de uppfödare av flera färgvarianter säger:
s&s har lättast till skall
svarta går lättast upp i varv
p&s är lite lugnare
vita vet jag inget om men de borde ju vara ungefär som de svarta

Men detta är bara i det stora hela och inte på individnivå. Och förmodligen är inte detta 100% riktigt längre eftersom man (tyvärr:mad:) blandparar. Men kollar du MH på de olika färgvarianterna ser du att det skiljer sig lite.
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Och så undantag som bekräftar "regeln"......
...min jycke s/s skällde knappt.
Min sadelmakare har två stycken. Den svarta tiken är mycket lugn och den vita hannen mycket energisk.
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Ja, jag vet inte riktigt om man kan se olika mentalitet hos dvärgen i de olika färgerna... Man kanske har gjort det tidigare, men det kanske håller på att försvinna, eller?

De jag känner är väldigt olika, men det har inget med färgen att göra... Det är ju inte jättemånga så jag kan ju inte direkt generalisera, men here goes:

Wilton (S/S) är kolugn och skäller i princip aldrig (förutom ibland när han är ensam ute på tomten och en jättefarlig hund går förbi så att han måste varna oss andra :o) Pratig

Smulan (S/S) Wiltons mamma - är lugn men riktigt tiksur och skäller mer än W

Vira (S/P) tik ca 3 år. Väldigt mycket jakt - vill dra på allt och matte har tyvärr ingen riktig koll :cool:

Imre (S) ca 2 år lugn tik, lite skällig, pratar mycket

Jalle (S/P) hane ca 3 år hane. Riktig surgubbe. pratar mycket, skäller inte

Sen har vi några ytliga bekantskaper som alla är olika individer, bla en svart tik som skäller jättemycket!

Någon vit har jag tyvärr aldrig träffar IRL...
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Ja, jag vet inte riktigt om man kan se olika mentalitet hos dvärgen i de olika färgerna... Man kanske har gjort det tidigare, men det kanske håller på att försvinna, eller?


Ja, så klart att det försvinner ju mer man blandparar. Man blandar olika linjer och får på så sätt fram mentalitet som förut bara var på en färg.

Som sagt var så vet jag alldeles för lite om de andra färgerna (har bara p&s) för att kunna säga att det är skillnad. Det jag hört kommer från uppfödare som har flera färgvarianter.
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Det är ju lite trist att man håller på och blandar färgerna så mycket om det nu är så att det ligger lite olika mentalitet i generna. Bara för att det funkar rent pälsmässigt kanske det inte är bra av andra skäl. Men nu har ju tyvärr rasen blivit så populär att man avlar hej vilt oavsett pälskvalitét och lynne - och får valparna sålda till galna priser... inte bra!

Jag har däremot hört att det är större skillnad på de större släktingarna - att den svarta schnauzern ska vara betydligt lugnare än P/S. Men det har inte jag någon aning om...

Off topic är jag väldigt sugen på att skaffa en svart schnauzer - de är så coola. :love: Men det ligger ganska långt bort i framtiden... :angel: Just nu är jag väldigt nöjd med min soffpotatis till dvärg!
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Fast det fungerar ju inte med pälsarna heller. Och allra mest stryk tar p&s tyvärr. Många blir felfärgade, finns t.ex. knappt några "riktigt" svaerta hundar kvar längre. Problemet är att många inte vet vad som händer när man blandparar. Sen kan det självklart finnas uppfödare som har kunskapen att göra det och verkligen har en tanke bakom, men dessa är inte så många. Färggenetik är jätte knepigt!

Tyvärr får vi inte stänga stamböckerna för SKK :grin: Detta trots att alla färger utom vit har tillräckligt stor avelsbas för att klara sig på egen hand. Där tycker jag att man skulle kunna ge dispans för att para vita med svarta. Men för de andra fägerna behövs det som sagt var inte...
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Jag har däremot hört att det är större skillnad på de större släktingarna - att den svarta schnauzern ska vara betydligt lugnare än P/S. Men det har inte jag någon aning om...

Ovh jag har hört tvärt om :p
Och att de svarta dessutom ska ha sämre menatlitet. Om det stämmer vet jag dock inte.
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Detta är generellt vad de uppfödare av flera färgvarianter säger:
s&s har lättast till skall
svarta går lättast upp i varv
p&s är lite lugnare
vita vet jag inget om men de borde ju vara ungefär som de svarta

Men detta är bara i det stora hela och inte på individnivå. Och förmodligen är inte detta 100% riktigt längre eftersom man (tyvärr:mad:) blandparar. Men kollar du MH på de olika färgvarianterna ser du att det skiljer sig lite.

Intressant! :bow:

Jag har inte så mycket erfarenhet av uppfödare som föder upp flera färger, snarare verkar det vara så att de jag stött på koncentrerar sig på en färg.

Trots att de då bara har en färg så yttrar sig en del ofta om "andras" färger. Tex. har jag hört att en uppfödare som inte föder upp svart ansåg att de svarta generellt har större jaktlust än de andra fägerna. Jag vet en p/s-uppfödare som hävdade att just hennes färg var den mest stabila mentalt med mest vaktinstinkt och den tuffaste.

En svart/silver-uppfödare hävdade en gång att svart/silvern var den mjukaste och mest lätthanterliga och tystaste (?) av färgerna. En annan sv/silver-uppfödare sade tvärsäkert att hennes färg var "bäst mentalt".

En uppfödare som inte hade svart beklagade att de svarta har så dåliga pälsar osv.

Jag har hört så många olika bud och den färg som uppfödaren uttalat sig mest positivt om har varit den egna färgen... :angel:

Men som du skriver, en titt på MH-resultat (i den mån de är tillräckligt många för att kunna utgöra ett statistiskt underlag), borde ge en fingervisning om ifall man kan dra generella slutsatser kring jaktlust, rädslor, social kamplust etc. Det vore verkligen intressant att se en sammanställning!

Nu "känner" jag bara en handfull dvärgschnauzrar, men av de individer jag känner till så skiljer sig temperamentet mest mellan individerna och inte raserna. Jag känner en p/s-hane väldigt väl och han är stöddig och slåss om han ges tillfälle. Han är också osäker bland barn och jagar och nyper dem gärna om de springer.

Jag känner en svart tik som gärna drar iväg på spår i skogen och som är föga intresserad av att ta reda på var matte är. En annan p/s (som tyvärr inte är i livet längre) surade och var väldigt skeptisk till besökare i hans hem. En p/s-tik som jag gick en agilitykurs ihop med var väldigt förig och mycket gladlynt.

Ett par sv/silver har jag träffat på som varit skälliga och lite skygga, men då har de kommit från någon annan uppfödare än den som min hund kommer ifrån. det har dessutom varit tikar - om det spelar någon roll?

Min egen är sv/silver och som sagt mycket lugn och tystlåten och det verkar som om han har det gemensamt med flera som kommer från liknande linjer.

Som sagt, jag har alldeles för lite erfarenhet för att egentligen uttala mig och den/de som kan rasen bäst borde vara de uppfödare som har lång och gedigen erfarenhet av sitt avelsarbete.

Jag har bara lite roat konstaterat att uppfödare så konsekvent uttalat sig mest positivt och gärna i macho-ordalag om just "sin" färg! :D Jag har hört att både svart, p/s och svart/silver alla är tuffast att hantera och att de har mest "tryck i sig".

Det enda jag kan säga säkert av egen erfarenhet är att p/s generellt sett verkar ha den strävaste och mest tacksamma pälsen att jobba med. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Dvärg schnauzer!

Ja, det är konstigt att vissa "seriösa" uppfödare blandar färgerna som de gör. Man undrar ju lite hur länge färgerna finns kvar eller om alla blir grå (?) till slut

I och för sig tycker jag, som inte är aktiv utställare, att hundens mentalitet är mycket viktigare än färgen. Jag har jättesvårt att acceptera det fönande, kritande, piffande som krävs för att dvärgen ska ställas ut. Och det är en av anledningarna till att jag inte ställer. Visst, jag tycker att piffade dvärgar är snygga, men jag tycker inte att pälsen avgör om det är en schysst hund och när man på utställning ofta får kritik på trimningen och inte på hunden blir jag bara trött. Men för den sakens skull tycker jag inte att det är ok att avla bort färgerna.

Lite rörigt kanske, men jag hoppas att du förstår hur jag menar! :grin:
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Konstigt! Allt kanske egentligen bara är skrönor och uppfödarnas sätt att profilera sin färg... Men de svarta är iallafalla otroligt snygga att titta på :love:
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Vad menar du men tyvärr blandparar !!!!!!!!!!!!!!!!
Bättre att göra så och få upp genpoolen nu när nästan alla svarta är släkt med alla och har många anlagsbärare i sina stamtavlor. Har försökt leta svart hane utan anlagsbärare längre bak i stamtavlorna i hela Europa och det är kört. Gällande färgen så har olika individer
på tex svarta olika gener. En del har den svarta genen och ger bara svarta och andra kan ge både svarta och p/s som är en starkaste genen. För att få fram friska, med sträv päls (inga ullbollar) mentalt bra dvärgschnauzer så färgblandar vi. Har parat svart tik med s/s hane (importerade med bra färg och sträv päls) och fått bara svart i vissa kullar, blandade färger i andra men fortfarande med en härlig mentalitet och bra pälskvalietet som många av dagens dvärgschnauzer saknar.
Många är rädda och skälliga samt har dålig pälskvalitet.
Vissa sk "stora" uppfödare försökte stänga stamböckerna med det gick inte SKK med på. Var inte bra för rasen att stoppa det.
Vissa skiter i hälsan, bara det blir snygga hundar att vinna med.
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Gällande mentaliteten så är det olika, har själv en svart tik som är så häftig, har en riktigt stor kamplust, har tränat rapport och tycker det är jätteroligt att springa långa sträckor i skogen mellan husse och matte. En riktig liten tuffing men fungerar jättebra med andra hundar även tikar, slåss aldrig har pondus. Har också haft flera avkommor till henne och de flesta har varit full fart på.
Blandade in lite gammalt östeuroperiskt s/s och fick fram supertrevliga människoälskande avkommor men så mycket envisare.
Har även haft en vit (import) men tyvärr så har de flesta ganska mjäkiga för min smak. Har också s/s som är lite mjukare men han har haft en dålig uppväxt på kennel nere i östra europa och var knappt tam när han kom in (11½ månad gammal). Har växt på sig och hans avkommor har mera i sig än vad han själv har. Hade han kommit hit som 3 månaders valp så hade det varit en annan hund. Han är envis
men mattes favorit, älskar att ligga i knäet och bli kliad på magen, somnar då och snarkar som en liten gris. Är mentalt stark annars hade han aldrig klarat sig så bra ändå efter den uppväxten med 3 kullar i samma ålder samtidigt som bara väntade på export till väst.
Mänsklig kontakt vid mat och mockning några gånger om dagen, så går det till i många kennelanläggningar nere i europa.
Ta hand om valpar som vi gör här borde dessa uppfödare också göra för hundarnas/valparnas skull.
Alla hundar är olika men säga att svart,s/s/,p/s & vit är si eller så stämmer nog inte riktigt, beror på föräldrarna och arvet.
Inavlade hundar tappar först mentaliteten och sedan om man har otur kommer sjukdomarna. Har alla samma hundar i femte led med kanske anlagsbärare så är chansen ganska stor att något händer. Flera sk "stora uppfödare har nu tyvärr drabbats av PRA under 2008
och det är så tråkigt för valpköparen när sådant händer. (Hunden blir blind).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dvärg schnauzer!

Håller med! Ju större genpol, desto bättre! har sett många med färgblandade gener och inte alls kunnat dra slutsatsen att färgerna blir sämre. Men, det är ett faktum att många dvärgar idag har dåliga pälsar, oavsett färg. Jag har själv mest tittat på P/S o de sämsta pälsarna/färgerna har varit på hundar med"ickeblandade" gener.
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Jag anser att det inte är bra att blandpara hej vilt. Däremot om man vet vad man gör och har ett syfte med det kan även jag anse att det är okej. Man bör då para t.ex. en s/s med en p/s. Det blir inte rean färger. Även om det kanske inte syns i första led så kommer det att synas senare. Och det är främst p/s som tar stryk av att paras med andra färger, och allra mest med en s/s.

Och tycker inte du att det är konstigt de "stora" uppfödarna som hållt på med rasen länge och sitter med ett enormt kunnande vill stänga stamböckerna om det vore dåligt för rasen? Hur förklarar du det?

Idag är det tyvärr många uppfödare som blandparar utan någon som helst baktanke. Detta skulle kunna avhjälpas med att man får söka despans hos SKK för att göra blandparningar. De enda som eg behöver hjälp av ngn annan färg är vita som ännu har för lite avelsbas för att klara sig själva. Med tanke på registeringsiffror (2008) för varje färg (ej vit) som ligger över 400 individer anser iaf jag att det behövs blandparas.
 
Sv: Dvärg schnauzer!

Jag vet och har många uppfödarkompisar/kollegor som vet vad de pratar om. Är inte sjukdomsbilden viktig. Är det bra att bara fortsätta
med samma linjer hela tiden. Så klart man har en röd tråd i sin uppfödning och jag har bara använt svart med s/s som fungerat utmärkt.
Färgmässigt fick vi sämst med en känd svart SUCH från Boråstrakten och vår egen svarta tik som bara gett svart. Fick med en s/s hane med samma tik mycket bättre pälsar, färg samt temperament. OBS båda hennes föräldrar är svarta. Vad vill man ha är frågan:
Friska, sunda hundar och så klart en bonus om de också blir snygga. Lätt att skriva en massa saker när man här är anonym.
Den kände domaren och uppfödare av dvärgschnauzer sedan många många år Nina Karlström kennel Impact's tillfrågades av SKK om detta med att stänga böckerna. Hon om någon som ser så mycket hundar över hela världen hade en som jag tycker bra åsikt om att inte stänga pga genpolen. Upp till var och en att avla på ett regelmässingt bra sätt och inte använda avkommor till anlagsbärare och förstöra
rasen. Snacka sedan om färg det är en bagatell i sammanhanget. Friska hundar fås bara med stor genpol. Linjeavla ett par gånger och sedan är det kanske kört. Falukorw är du uppfödare eller ?????????? Verkar veta en massa iallafall !!!!!!!!!!!!!
Bra päls = bra färg hänger ihop. Brun-grå ull som lyser igenom är inte bra på de svarta & s/s. Finns de med bara samma färg i stamtavlorna i flera led bakåt och ändå har dålig färg hur förklarar du det du som vet.
Har en god vän som i stort sett känner till alla linjer och ligger bakom detta med färgparningar, vad hon kan och vet är det ingen i Sverige som slår. Tom de "stora" ringer till henne om de får problem med hälsa. Har du någon egen erfarenhet av uppfödning under flera år. Har du själv provat att färgpara ?? Tror gör man i kyrkan, erfarenhet ger kunskap. Lyssna på vad någon som man ser upp till är bra men behöver inte alltid vara rätt. Hoppas att uppfödare har rasens bästa framför ögonen och inte bara detta med snygga vinstrika hundar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 457
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 757
Senast: ako
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 342
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp