Dvärgpinscher med små barn (utbruten från Valp 2021)

Eloise

Trådstartare
Vi har länge diskuterat valp hemma men inte kommit överens om ras, vi har båda två haft stora hundar med mycket jakt tidigare, men eftersom vi just nu lever radhusliv med ett, snart två, barn under två år så känns den typen av hund direkt olämplig. Mannen jagar förvisso fortfarande men tid för en ren jakthund finns inte.

Vi hamnade i någon slags kompromiss och att en dvärgpinscher borde passa. Stor hund i liten förpackning. Började sondera terrängen och kika på uppfödare.
Och så trillar vi över en som vid kontakt har valp nu-NU. Inte bara en, utan två olika uppfödare dessutom. Jag blir genast misstänksam på varför det finns valpar kvar alls i kullarna.
Men vi ska besöka den ena idag och får se hur det känns efter det 😱
 
Vi har länge diskuterat valp hemma men inte kommit överens om ras, vi har båda två haft stora hundar med mycket jakt tidigare, men eftersom vi just nu lever radhusliv med ett, snart två, barn under två år så känns den typen av hund direkt olämplig. Mannen jagar förvisso fortfarande men tid för en ren jakthund finns inte.

Vi hamnade i någon slags kompromiss och att en dvärgpinscher borde passa. Stor hund i liten förpackning. Började sondera terrängen och kika på uppfödare.
Och så trillar vi över en som vid kontakt har valp nu-NU. Inte bara en, utan två olika uppfödare dessutom. Jag blir genast misstänksam på varför det finns valpar kvar alls i kullarna.
Men vi ska besöka den ena idag och får se hur det känns efter det 😱
Har ni erfarenhet av rasen? Jag undrar eftersom jag inte ser någon av dvärg-pinnarna i närheten som bra barnhundar. De bra är mini-brukshundar med de krav som det ställer, de "dåliga" är osäkra.
 
Har ni erfarenhet av rasen? Jag undrar eftersom jag inte ser någon av dvärg-pinnarna i närheten som bra barnhundar. De bra är mini-brukshundar med de krav som det ställer, de "dåliga" är osäkra.
Vi har ett par stycken i vår närhet, som alla utom, en bor i barnfamiljer. Vi är inte ute efter en soffpotatis till hund.
Vad är det du tänker gör att de inte är bra i en barnfamilj?
Tar tacksamt emot input! Vi vill ju att det ska bli bra både för två och fyrbenta.
 
Vi har länge diskuterat valp hemma men inte kommit överens om ras, vi har båda två haft stora hundar med mycket jakt tidigare, men eftersom vi just nu lever radhusliv med ett, snart två, barn under två år så känns den typen av hund direkt olämplig. Mannen jagar förvisso fortfarande men tid för en ren jakthund finns inte.

Vi hamnade i någon slags kompromiss och att en dvärgpinscher borde passa. Stor hund i liten förpackning. Började sondera terrängen och kika på uppfödare.
Och så trillar vi över en som vid kontakt har valp nu-NU. Inte bara en, utan två olika uppfödare dessutom. Jag blir genast misstänksam på varför det finns valpar kvar alls i kullarna.
Men vi ska besöka den ena idag och får se hur det känns efter det 😱
Vad är deras förklaring till att de har otingade valpar kvar?
 
Vi har ett par stycken i vår närhet, som alla utom, en bor i barnfamiljer. Vi är inte ute efter en soffpotatis till hund.
Vad är det du tänker gör att de inte är bra i en barnfamilj?
Tar tacksamt emot input! Vi vill ju att det ska bli bra både för två och fyrbenta.

Jag skulle aldrig våga skaffa en så liten och nätt hund med så små barn.

Även om man aldrig lämnar dem utan uppsikt tillsammans så är det omöjligt att punktmarkera varje sekund av varje interaktion varje dag i säg 6-7 år tills man kan vara relativt säker på att barnen har självbehärskning och konsekvenstänk att inte smälla i dörrar eller kasta saker omkring sig när de blir på dåligt humör.
(Bara en sån sak att behöva passa att ett småbarn inte ramlar på hunden är ju något man får göra under ett par års tid om man har flera barn som är nära i ålder.)

Tycker du ska titta på raser som är något större och robustare, så slipper du stressen att det kan sluta riktigt illa om det händer en olycka.
 
Vi har ett par stycken i vår närhet, som alla utom, en bor i barnfamiljer. Vi är inte ute efter en soffpotatis till hund.
Vad är det du tänker gör att de inte är bra i en barnfamilj?
Tar tacksamt emot input! Vi vill ju att det ska bli bra både för två och fyrbenta.
Det kan vara mycket hund i liten förpackning, med snabba reaktioner. Men de flesta fungerar fint i barnfamilj om de får växa upp med barn. Vissa kan dock ha problem med barn som inte är ”deras” dvs kompisar osv. Men där får ni vara tydliga och fråga uppfödaren, samt välja valp efter föräldradjur med känd mental status dvs genomfört MH eller BPH.
 
Jag skulle aldrig våga skaffa en så liten och nätt hund med så små barn.

Även om man aldrig lämnar dem utan uppsikt tillsammans så är det omöjligt att punktmarkera varje sekund av varje interaktion varje dag i säg 6-7 år tills man kan vara relativt säker på att barnen har självbehärskning och konsekvenstänk att inte smälla i dörrar eller kasta saker omkring sig när de blir på dåligt humör.
(Bara en sån sak att behöva passa att ett småbarn inte ramlar på hunden är ju något man får göra under ett par års tid om man har flera barn som är nära i ålder.)

Tycker du ska titta på raser som är något större och robustare, så slipper du stressen att det kan sluta riktigt illa om det händer en olycka.
Varför skulle man inte kunna skaffa en hund av mindre ras med barn? Oavsett stoleken på hunden ska man ju vara med varje gång småbarn och hund umgås.

Min hund är är 55 cm i manken och väger ca 29 kg. Att han är stor har ingen betydelse för om jag är med när han ungås med mina brorsbarn som är små (1 och 2 år), dvs jag är alltid med eftersom barnen inte förstår än att det gör ont om de drar i hans päls.

Oavsett ras så måste man vara med och kontrollera (punktmarkera) när små barn och hund umgås. En hund av större ras ska inte behöva acceptera oöm hantering av barn, lika lite som en liten hund ska behöva acceptera det.

Sen har jag inte koll om just den angiva rasen är lämplig så att säga med barn. Kommenterar bara frågan om storlek.
 
Varför skulle man inte kunna skaffa en hund av mindre ras med barn? Oavsett stoleken på hunden ska man ju vara med varje gång småbarn och hund umgås.

Min hund är är 55 cm i manken och väger ca 29 kg. Att han är stor har ingen betydelse för om jag är med när han ungås med mina brorsbarn som är små (1 och 2 år), dvs jag är alltid med eftersom barnen inte förstår än att det gör ont om de drar i hans päls.

Oavsett ras så måste man vara med och kontrollera (punktmarkera) när små barn och hund umgås. En hund av större ras ska inte behöva acceptera oöm hantering av barn, lika lite som en liten hund ska behöva acceptera det.

Sen har jag inte koll om just den angiva rasen är lämplig så att säga med barn. Kommenterar bara frågan om storlek.


Självklart ska man *aldrig* lämna barn och hund oövervakade, det tror jag att alla med lite vett är överens om, däremot är det som jag skrev i princip omöjligt att punktmarkera varje sekund av barn och djurs umgänge när man lever tillsammans, speciellt om man har flera barn.

Ditt svar låter som att du inte har egna barn men umgås med andras barn ibland, och skillnaden är enorm, verkligen enorm.
 
Vi har ett par stycken i vår närhet, som alla utom, en bor i barnfamiljer. Vi är inte ute efter en soffpotatis till hund.
Vad är det du tänker gör att de inte är bra i en barnfamilj?
Tar tacksamt emot input! Vi vill ju att det ska bli bra både för två och fyrbenta.
Dvärgpinchern är tänkt att vara en brukshund i miniatyr. Det är mer hund än många förväntar sig. Med tanke på att ni (trots jaktintresse i familjen) inte ansåg er ha tid med en jakthund (vilka iofs kommer i ett brett spektrum) så ville jag flagga.
 
Jag skulle aldrig våga skaffa en så liten och nätt hund med så små barn.

Även om man aldrig lämnar dem utan uppsikt tillsammans så är det omöjligt att punktmarkera varje sekund av varje interaktion varje dag i säg 6-7 år tills man kan vara relativt säker på att barnen har självbehärskning och konsekvenstänk att inte smälla i dörrar eller kasta saker omkring sig när de blir på dåligt humör.
(Bara en sån sak att behöva passa att ett småbarn inte ramlar på hunden är ju något man får göra under ett par års tid om man har flera barn som är nära i ålder.)

Tycker du ska titta på raser som är något större och robustare, så slipper du stressen att det kan sluta riktigt illa om det händer en olycka.
Vilka raser tänker du specifikt på då som är något större och mer robusta?
 
Jag tycker ändå att det är lite konstigt, alla riktigt bra uppfödare jag känner har intressentlistor på 30-100 pers ständigt, och ingen av dem har haft någon annons ute (och detta gäller ändå större modell av hund och brukshund). Hur ser det ut med föräldradjurens/släktens MH?
Väntar på att få det så det kan jag inte säga något om ännu.
 
Vilka raser tänker du specifikt på då som är något större och mer robusta?

Det beror ju helt på vad ni har för inställning till pälsvård, aktivitetsnivå och vilken typ av temperament ni gillar, men t.ex. cocker, tibetansk terrier, pudel, engelsk staffe (om man är noga med att kolla linjerna för allergier), mittelspitz, dvärgscnhauzer för att nämna några.
 
Det beror ju helt på vad ni har för inställning till pälsvård, aktivitetsnivå och vilken typ av temperament ni gillar, men t.ex. cocker, tibetansk terrier, pudel, engelsk staffe (om man är noga med att kolla linjerna för allergier), mittelspitz, dvärgscnhauzer för att nämna några.
Dvärgschnauzer och dvärgpinscher är inte helt olika, de kommer ändå från samma ursprung och ingår i samma rasklubb (svenska schnauzer pinscher klubben). Även dvärgschnauzer har tendenser till problem med barn om de inte är uppvuxna med dom.
Tack och lov finns det flera uppfödare som mentalutvärderar sina dvärgpinnar och det finns även flera med godkänd korning, precis som hos dvärgschnauzer.
Så det går i alla fall betydligt lättare att kolla upp vad man kan förvänta sig då för hund än random ras ur grupp 9 där deltagande på BPH/MH/MT är betydligt lägre.
 
Jag tycker ändå att det är lite konstigt, alla riktigt bra uppfödare jag känner har intressentlistor på 30-100 pers ständigt, och ingen av dem har haft någon annons ute (och detta gäller ändå större modell av hund och brukshund). Hur ser det ut med föräldradjurens/släktens MH?
Sparvens uppfödare hade hur mycket intressenter som helst, men ville inte sälja till sällskap, och hade därför kvar honom så jag kunde ringa vid 5 månader :) Tänker att det beror lite på hur uppfödare kör med intresselistor och liknande.
(Hon är mycket respekterad inom Pumi, men avlar i huvudsak på bruksras numera)
 
Det beror ju helt på vad ni har för inställning till pälsvård, aktivitetsnivå och vilken typ av temperament ni gillar, men t.ex. cocker, tibetansk terrier, pudel, engelsk staffe (om man är noga med att kolla linjerna för allergier), mittelspitz, dvärgscnhauzer för att nämna några.
Inte för avancerad pälsvård, vi har inte sysslat med utställning tidigare och tänker väl inte oss det direkt framöver heller.
Går det att trimma hunden själv på hemmaplan för att hålla den kort och enkel att torka av lera från då vi mest har den varan och inte snö vintertid så funkar det. Men vill inte lägga alltför mkt tid på just pälsvård.
Arbetsglad men gärna med en avstängningsknapp på hemmaplan, den kommer inte användas till jakt då vi som tidigare nämnt inte har den tiden att träna längre.
Gillar dvärgschnauzer men mannen är inte förtjust.
Från grupp 2 har jag tidigare haft både boxer och dobermann.
Ur grupp 9 gillar jag bostonterrier och griffonerna men även där har maken lagt veto, och jag är i grund och botten inte superförtjust i trubbnosarna heller..
 
Sparvens uppfödare hade hur mycket intressenter som helst, men ville inte sälja till sällskap, och hade därför kvar honom så jag kunde ringa vid 5 månader :) Tänker att det beror lite på hur uppfödare kör med intresselistor och liknande.
(Hon är mycket respekterad inom Pumi, men avlar i huvudsak på bruksras numera)

Jovisst, det är ju en förklaring som låter rimlig, men det var ju inte den förklaringen som denna uppfödare gav. :)
 
Sparvens uppfödare hade hur mycket intressenter som helst, men ville inte sälja till sällskap, och hade därför kvar honom så jag kunde ringa vid 5 månader :) Tänker att det beror lite på hur uppfödare kör med intresselistor och liknande.
(Hon är mycket respekterad inom Pumi, men avlar i huvudsak på bruksras numera)
Nu blir jag förvirrad :p. Du har väl haft honom sedan han var plutt?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 190
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
6 873
Senast: Lona
·
Hundavel & Ras Hej! Min familj funderar på att köpa en hund och vi funderar på rhodesian ridgeback. Den ska vara snäll och kelig, kunna hanteras av...
2
Svar
30
· Visningar
6 494
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
827
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp