Dvärgpinscher med små barn (utbruten från Valp 2021)

Storlek kan absolut vara EN viktig bit i vissa fall men rasegenskaperna bör vara det primära.
Jag tycker det är vanligt i rastipstrådar att tipsen varierar i storleken medans fokuset ligger på egenskaper inför användningen. Sen givetvis kan storleken ha en mer eller mindre betydande roll.
Dock tycker jag inte man ska välja bort en önskad ras som passar en perfekt i övrigt för att den är för liten just nu.
Absolut finns det många saker att beakta, men att man väljer en ras som man tycker passar ens livssituation i fråga om både temperament, storlek och andra parametrar är väl självklart?
 
Det jag främst skulle tänka på när det gäller kombinationen dvärgpinne och små barn, är inte huruvida barnen kan skada hunden utan huruvida hunden kan låta bli att nypa barnens kompisar... Dvärgpinschers kan ha problem med både skärpa och tillgänglighet så jag skulle lägga mycket tid på att hitta en uppfödare som avlar på sociala, öppna och lite mjukare hundar som inte går igång på allt och ingenting. MH-beskrivna avelsdjur/släkt är ju en bra början där.
 
@dobbis och @Voeux har väl dvärgpinnar? Jag skulle tro att deras erfarenheter är olika, trots att det låter som om båda har bra hundar

Tack för tagg! Ännu mer om barn och dvärgpinscher vet @Blueberry och jag har fått uppfattningen att det gått väldigt bra för henne, med både fler barn och fler pinnar.

För egen del är min Bruce inte en självklar hund att ha i en barnfamilj. Han är en ordningspolis och uppfostrar gärna barn som leker, genom att skälla till, springer efter eller nabbas lite. Dels kan ju barn tycka att det är lite läskigt, men även för hans skull så blir det påfrestande. Han kan inte slappa av och vila när barn springer runt och leker utan måste hålla koll, så han blir helt utmattad stackaren. Men han är väldigt snäll och skulle såklart aldrig bitas. Nu ska ju vi få ett eget barn och vi hoppas att det ska gå bra. Bruce brukar bli väldigt klängig på mina gravida vänner och vilja ligga och mysa intill magen. Han förstår. Han är även supergullig med små bebisar och vill mysa och vara nära, och han är väldigt försiktig på ett sätt som han inte är med större barn. Så jag hoppas och tror att han kommer att få tid på sig att växa ihop med den lilla, att han kommer känna att hen är en del av vår familj. På så vis kommer han sannolikt bli mycket mer tolerant med just detta barn mot vad han är med andra. Men visst kommer vi behöva hålla honom kopplad vid framtida barnkalas osv.

Jag älskar dvärgpinschrar och nu ville vi ha barn, så vi får se till att få det att fungera bra och ge dem båda de förutsättningarna som de behöver med varandra. De kan bli jättefina familjehundar. Men det är en hemskt krävande ras och om inte hjärtat klappar extra mycket för just denna ras, utan att man kan tänka sig några olika, så hade jag valt en annan som familjehund. För det kräver nog en del mer arbete av föräldrarna.
 
Arbetsglad men gärna med en avstängningsknapp på hemmaplan, den kommer inte användas till jakt då vi som tidigare nämnt inte har den tiden att träna längre.

De flesta pinnar har ingen av-knapp tyvärr, eftersom de vaktar. Så spetsade öron och en del skäll om någon väsnas utanför kommer tyvärr med rasen. Men du kanske menade mer att de chillar? Ja, Bruce ligger under täcket mest jämt.
 
Ja vad ska jag säga? Jag håller med många här inne, som både ägare till en pinne och tidigare uppfödare ,dock bara 2 kullar och på tiden då dom ff var mentalt bra.
Det viktigaste på dagens pinnar är metalitet,mentalitet och återigen mentalitet. Gud vet hur dom avlat dom men det är riktiga skithundar man ser nu.
Väldigt ofta hör jag både hos vet och bland folk,är hon pinne? När jag säger ja,så berättas det om monsterhundar och ja jag har själv sett dom ,skälliga ,rädda ,bitska blöta gremlins 🙈 :crazy:
Gissa har inte varit en helt enkel hund från början,men med träning,2 fingrar i ögat och mycket strikta regler från början är hon sen 1 års åldern en sjukt bra hund.
Jag har inga barn,men hon älskar dom,hon går fram överallt och älskar människor,hon larmar bara när det kommer någon o tystnar direkt man säger till.
Dock är jag tveksam med så små barn o en pinne som kommer i storleken större tändsticksask, men visst är man beredd att passa på barn o hund 24/7 så inga skador sker så vist go for it!
MEN var riktigt noga med VAR du köper hund.
Tänk sunkig dobbis i liten förpackning men mycket mera explosiv så har du en pinne i ett nötskal.
 
Det viktigaste på dagens pinnar är metalitet,mentalitet och återigen mentalitet.

Håller med. Jag har också hört en del mardrömshistorier men jag tror mycket handlar om uppfostran också. Dvärgpinschern är en krävande ras men en del köper dem nog för att de är söta och små, och tror inte att de behöver lägga tid på träning. Så jag skulle säga att en dvärgpinscher kan bli precis hur fin men även hur vidrig som helst, beroende på ägarens förståelse för rasen och vilja att träna.
 
Håller med. Jag har också hört en del mardrömshistorier men jag tror mycket handlar om uppfostran också. Dvärgpinschern är en krävande ras men en del köper dem nog för att de är söta och små, och tror inte att de behöver lägga tid på träning. Så jag skulle säga att en dvärgpinscher kan bli precis hur fin men även hur vidrig som helst, beroende på ägarens förståelse för rasen och vilja att träna.

Fast får du en hund som i grunden hhar riktigt kass mentalitet blir den inte hur fin som helst även om ägaren lägger ner oceaner av tid och effort. Mindre gräslig ja, men inte bra. :/
 
Håller med. Jag har också hört en del mardrömshistorier men jag tror mycket handlar om uppfostran också. Dvärgpinschern är en krävande ras men en del köper dem nog för att de är söta och små, och tror inte att de behöver lägga tid på träning. Så jag skulle säga att en dvärgpinscher kan bli precis hur fin men även hur vidrig som helst, beroende på ägarens förståelse för rasen och vilja att träna.
Precis,det är ingen grupp 9 hund,som många tror,utan en liten hund med för mycket attityd ,men precis som dig så älskar jag rasen ,men jag gillar lite motstånd :love:
 
Fast får du en hund som i grunden hhar riktigt kass mentalitet blir den inte hur fin som helst även om ägaren lägger ner oceaner av tid och effort. Mindre gräslig ja, men inte bra. :/
Nä och det är där problemet är i rasen, så man ska vara extremt nogrann med vad man köper.
 
Fast får du en hund som i grunden hhar riktigt kass mentalitet blir den inte hur fin som helst även om ägaren lägger ner oceaner av tid och effort. Mindre gräslig ja, men inte bra. :/

Nej så är det ju! Men jag förutsatte att man köper från seriös uppfödare :) Nu var det snart 8 år sedan jag köpte Bruce och jag har inte varit påläst kring aveln sedan dess, men har uppfattningen att många bra och duktiga uppfödare finns som avlar på trevliga hundar.
 
Precis,det är ingen grupp 9 hund,som många tror,utan en liten hund med för mycket attityd ,men precis som dig så älskar jag rasen ,men jag gillar lite motstånd :love:

Framför allt finns det ingen roligare ras :love::heart Bruce har fått mig att skratta varje dag i snart 8 år. Ha må vara en lite gremling ibland men dvärgpinscherns personlighet är verkligen oslagbar, så det är det värt.
 
Vi har tagit beslut att inte köpa från uppfödaren vi besökte i veckan. Det var tikens första kull, och hon har ännu inte gjort bph.
Även om hon var helt chill med att ha oss samt sonen i valphagen och var jättetrevlig av det lilla vi såg under timmen vi var där, så vill vi gärna ha lite mer ”historik” från även mammans sida.
Valpen som uppfödaren valt att inte behålla själv var den blygaste av de i kullen, den var inte lika kavat och framåt som de övriga och det gjorde mig också en aning tveksam till just den.

Som tidigare nämnt så är det viktigt för oss att det blir bra för både två och fyrbeningar. Har besök inplanerat hos ytterligare en uppfödare här om nån vecka och ser framemot att få ta del av hennes filosofi och hundar :)

Vi är fortfarande inte låsta vid just dvärgpinscher men jobbar med ett spår i taget.
Tacksam för alla input som vi fått!
 
Vi har tagit beslut att inte köpa från uppfödaren vi besökte i veckan. Det var tikens första kull, och hon har ännu inte gjort bph.
Även om hon var helt chill med att ha oss samt sonen i valphagen och var jättetrevlig av det lilla vi såg under timmen vi var där, så vill vi gärna ha lite mer ”historik” från även mammans sida.
Valpen som uppfödaren valt att inte behålla själv var den blygaste av de i kullen, den var inte lika kavat och framåt som de övriga och det gjorde mig också en aning tveksam till just den.

Som tidigare nämnt så är det viktigt för oss att det blir bra för både två och fyrbeningar. Har besök inplanerat hos ytterligare en uppfödare här om nån vecka och ser framemot att få ta del av hennes filosofi och hundar :)

Vi är fortfarande inte låsta vid just dvärgpinscher men jobbar med ett spår i taget.
Tacksam för alla input som vi fått!


Ta er tid och hitta rätt pinne så kommer ni nog bli jättenöjda med ert rasval 🤗
Finns duktiga uppfödare som verkligen jobbar för stabila och trevliga pinnar.

Har 2 egna pinnar och flera pinnar kring oss i umgängeskretsen, dom har sina egenheter såklart men stabila och trevliga hundar som bor i barnfamilj och umgås med andra familjers barn utan problem.
Inte sett att storleken varit något problem.

Pigga glada hundar som hänger med på allt och lite till 🤗
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 215
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
6 910
Senast: Lona
·
Hundavel & Ras Hej! Min familj funderar på att köpa en hund och vi funderar på rhodesian ridgeback. Den ska vara snäll och kelig, kunna hanteras av...
2
Svar
30
· Visningar
6 542
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
831
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp