Dvärgschnauzer, pälsvård

Minischnauzer

Trådstartare
Hej. Riktar denna fråga till folk med dvärgschnauzer-vana. Har nyligen börjat underullskamma min valp (12 veckor) och undrar om man ska ta bort underullen överallt? Finns det vissa ställen där man ska låta bli? Har primärt tagit bort på rygg och sidor hittills. Även börjat rycka en del täckhår :)
 
Jag ullkammade min överallt utom på svansen för han HATADE det. Han har aldrig gått att trimma på svansen heller.
Ullkammade på ben och skägg med. Numera klipps han. Pälsen blev mjuk med ålder och kastering.
 
Rygg, sidor och benen (inte hela vägen till tassen) samt svans och ovanpå huvudet och ned mot nacken. Om hunden har mkt ull kan man ullkamma skägget också. En del kammar ögonbrynen men det gör inte jag pga risken för att de ska gå sönder.
 
Hej. Riktar denna fråga till folk med dvärgschnauzer-vana. Har nyligen börjat underullskamma min valp (12 veckor) och undrar om man ska ta bort underullen överallt? Finns det vissa ställen där man ska låta bli? Har primärt tagit bort på rygg och sidor hittills. Även börjat rycka en del täckhår :)
Jag ullkammar överallt förutom skägg. Tar även ögonbryn för att få bort de mjuka stråna. Ullkammar även öron och ben då de trimmas men finns de som klipper öron och ben och då kanske man inte behöver ullkamma. Fråga din uppfödare exakt hur din hund ska kammas
Ta åtminstone huvudet också förutom rygg och sidor, då de brukar ha mycket mjuk valppäls på huvudet som måste bort.
 
Är det inte så att det finns lite olika sorters schnausser-päls. En lite lockig, mjukare (amerikansk har jag hört?) och en annan lite strävare? Är det samma sorters skötsel av dem?
 
Är det inte så att det finns lite olika sorters schnausser-päls. En lite lockig, mjukare (amerikansk har jag hört?) och en annan lite strävare? Är det samma sorters skötsel av dem?
Nej det finns bara en typ av dvärgschnauzer och de har sträv päls. Däremot blir pälsen mjuk om den klipps och inte trimmas, men då blir ju också ullkamningen överflödig. Sen finns det såklart en variation bland strävhet, där vissa är supersträva och andra med sämre pälskvalitet mer ulliga än sträva. De brukar oftast behöva rakas och ska inte gå i avel. Avlar man på sträva pälsar får man också sträva pälsar.
I USA finns det massa blandraser med dvärgschnauzer som gör att de får fel päls och fel färg, men de är ju blandraser och inte dvärgschnauzer.
 
Tack för svaren! Har en till fråga gällande pälsen. Efter att jag ryckt långa mörka täckhår på ryggen har nu brunaktiga partier längs ryggen börjat visa sig. Det är inte smutsig päls, har tvättat den. Vad kan denna missfärgning bero på? Är det vanligt? Det är en peppar/salt och håren ska egentligen vara ljusa.
 
Det lär vara underullen då det knappt finns några täckhår kvar på ryggen. Antar isåfall att det bruna inte längre kommer synas när den sträva pälsen växer fram?
Det är sannolikt underull. Du har en valp och då tar det tid innan all valppäls blivit bytt mot vuxenpäls. Sen kan både mängd och färg på underull och täckhår variera mellan individer. Vissa har mycket svart medan andra är ljusare och mer åt det gula/bruna hållet. Fortsätt trimma och kamma ull, är du osäker kan du alltid kontakta din uppfödare som bör veta vad som är normalt för just din hund och de linjer den kommer ifrån.
 
Det är sannolikt underull. Du har en valp och då tar det tid innan all valppäls blivit bytt mot vuxenpäls. Sen kan både mängd och färg på underull och täckhår variera mellan individer. Vissa har mycket svart medan andra är ljusare och mer åt det gula/bruna hållet. Fortsätt trimma och kamma ull, är du osäker kan du alltid kontakta din uppfödare som bör veta vad som är normalt för just din hund och de linjer den kommer ifrån.
Tack för svar!
 
Tack för svaren! Har en till fråga gällande pälsen. Efter att jag ryckt långa mörka täckhår på ryggen har nu brunaktiga partier längs ryggen börjat visa sig. Det är inte smutsig päls, har tvättat den. Vad kan denna missfärgning bero på? Är det vanligt? Det är en peppar/salt och håren ska egentligen vara ljusa.
En del ds, speciellt valpar, kan bli så vid första trimningen. Även täckhåren kan vara åt det gul/bruna hållet. Brukar försvinna vid nästa trimning. Du ser ju om det är ull eller sträva strån?
 

Bifogade filer

  • 20210719_161632.jpg
    20210719_161632.jpg
    511,1 KB · Visningar: 37
Nej, den amerikanska är mjuk och klipps.
Men det är det många som gör i Sverige också. Alla föds med sträv päls som blir förstörd när den maskinklipps. Då blir den mjuk. Oavsett om hunden är amerikansk eller svensk. Sen finns det alltid mer eller mindre bra pälsar, vissa individer är supersträva medan det också finns sådana med så pass dålig päls att det inte går att trimma. Sådana individer ska dock inte avlas på.
I USA trimmar de såklart de hundar som ställs ut och det finns säkert privatpersoner som trimmar sina också.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
531
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 668
Senast: hundtant
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 387
Senast: alicegard
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 199
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp