Bukefalos 28 år!

Dyon the difference och hackamore - går det?

E

eiwo

Funderar på att köpa ett nytt träns till min häst, och har kollat på Dyon the difference eftersom han har en fettknöl precis bakom öronen som sitter lite ivägen när det kommer till träns tyvärr... Veterinären har kollat på knölen och bedömde att visst kan man ta bort den, men eftersom den inte verkar störa honom och han inte har ont i den (varken när man klämmer eller trycker eller vad som helst) så tyckte de att det var mer bekymmer att ta bort den eftersom den sitter lite dumt till. Problemet är bara att nackstycket på tränset ibland sitter så att kanten ligger emot knölen, har inte märkt att han tycket det är obehagligt på något sätt men man kan ju alltid prova med ett annat träns och se om man märker någon skillnad :)

Funderingen är då, går det att ha detta träns med hack? 90% av alla ridturer sker med hack då hästen visat klart och tydligt att det är den 'betsling' han gillar mest. Ibland rider vi med ett rakt tränsbett men bara om vi ska ut och skritta på långa tyglar typ. Har kollat på tränset och det ser ut som om 'under hakan grejen' sitter fast i nosgrimman, är det så? I så fall blir det väl omöjligt att ha hack i stället för nosgrimman...

Eller finns det något annat träns som har ungefär liknande nackstycke? Det behöver inte vara sån stor 'böj' som på the difference, men ändå mer än på 'vanliga' träns.

Äh, nu känns det som om jag bara svamlar men någon kanske har en idé?
 
Sv: Dyon the difference och hackamore - går det?

Du har inte testat med att ha ett riktigt mjukt och fint fårskinnsludd på nackremmen som tryckavlastare? :laugh:

Såhär ser Dyon tränset ut, ser inte ut som att du kan ha ett hack till detta tyvärr!

diff_1031_4.jpg


diff_1031_5.jpg


diff_1031_2.jpg
 
Sv: Dyon the difference och hackamore - går det?

Det går ju att du har kvar nosgrimman på tränset och bara sätter på hackamoret.
 
Sv: Dyon the difference och hackamore - går det?

Oj ,jag hade helt glömt bort den här tråden :o Det hade jag inte tänkt på, att ha kvar nosgrimman. Men blir inte det lite trångt med både nosgrimma och hack?
 
Sv: Dyon the difference och hackamore - går det?

Men tar du bort nosgrimman måste du också ta bort "krysset" på undersidan av huvudet.
Då får du ju 2 lösa remmar fram nackstycket som bara hänger.
Den bakre remmen får man ju i och för sej sätta en käkrem i, men den andrra kommer ändå hänga där bara och fladdra.... eller ? ? ?

Tycker du kanske ska titta på ett Rambo Micklem Multibridle....
31683659.jpg


Men då kanske den kan ev. trycka på fettknölen förståss.... men du har ett inbyggt bettlöst alternativ plus att du enkelt kan fäst ett bett med clips om du skulle behöva det....
 
Sv: Dyon the difference och hackamore - går det?

Det där ser ut som om det kommer hamna mitt på knölen, tyvärr. Fördelen med the difference är att nackstycket hamnar bakom knölen, det han har nu ligger liksom precis framför knölen, så det tar emot 'sidan' av den.

Palle: Remmar går alltid att ta bort ;)
 
Sv: Dyon the difference och hackamore - går det?

om det ligger precis emot knölen, kan du inte klippa bort en liten bit där?:)
 
Sv: Dyon the difference och hackamore - går det?

Dock har jag hört från många att nackstycken på DYON glider fram ändå, och lägger sig som ett vanligt nackstycke. Vet inte om det bara är på vissa hästar men har hört detta från 2-3 st iallafall. Så det är inte 100 att det håller sig bakom knölen kanske =/
 
Sv: Dyon the difference och hackamore - går det?

Det gäller ju att spänna korrekt så sitter tränset kvar.
 
Sv: Dyon the difference och hackamore - går det?

Frågan är ju om man på något sätt kan modifiera det så att det går att använda med hack, men ändå sitter som det ska. Det skulle vara mycket lättare om man bara kunde köpa nackstycket!
 
Sv: Dyon the difference och hackamore - går det?

Det gäller ju att spänna korrekt så sitter tränset kvar.

Ja absolut ska man spänna korrekt men har hästen en huvudform eller liknande som detta träns inte passar på så hjälper det inte hur hårt man än drar åt remmarna. SKulle dessutom aldirg spänna hårdare för att det ska ligga kvar. Det skall vara utformat så att det ligger bra utan att man behöver spänna så att det klämmer på hästen.

Dessutom var det endast ett tips till TS, alltså bör hon kanske försöka testa det innan hon köper det.
 
Sv: Dyon the difference och hackamore - går det?

Går det inte bara trä ur käkremmen ur den där plattan så man spänner den som vanligt och tar bort nosgrimman?
 
Sv: Dyon the difference och hackamore - går det?

Vi har en häst vars huvudform gör att det skulle fara i backen så fort han ruskar på huvudet... oavsett hur hårt man spänner alla remmar.... hi hi hi...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 471
Senast: s957
·
Utrustning Vad tycker ni om Dyon the difference tränset? Hur är lädret? Har hört ifrån några att nackstycket kan glida fram?
Svar
4
· Visningar
2 897
Senast: 950225
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 092
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 452
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp