Bukefalos 28 år!

Dyon working collection mm

alice

Trådstartare
Jag funderar på att investera i ett nytt, ordentligt och BRA träns till hästen. Jag vill ha kvalitét!!! Jag är trött på hårda, plastiga träns som spricker och tappar färg!

Jag har tittat åt hållet Dyón och gillar det jag ser. Min fråga är; ÄR det så bra kvalitét som priset säger att det borde vara?
Jag har "förälskat" mig i deras träns som finns i Working Collection! (bild finns på deras sida www.dyon.be) Frågan är ju ang kvalitéten. Är det någon som tittat på detta "live"? Det är ju en billigare variant av Dyón, nästa lite FÖR billig. Jag tycker det är snyggt och jag tror att konstruktionen skulle vara bra för hästen. Gillar konceptet med att det inte finns något extra läderband till nosgrimman under nackstycket. Gäller iof alla Dyóns träns!

Sen undrar jag hur dyóns färg (den bruna) står sig mot equipe? Funderar på att beställa en förbygel därifrån och vill att det ska stämma "något så när". Sen händer det ju alltid lite med bruna nyanser vid smörjning och dyl.

Sen undrar jag om någon vet ett ungefär prisläge på lösa nosgrimmor från Dyón?

//Alice
 
Sv: Dyon working collection mm

Vart står priserna?:confused:

De finns inte på deras hemsida eftersom att det är beroende av land och dyl! ;) Jag vet att working collection tränset kostar ca 950.- hos en återförsäljare. Men de andra tränsen har jag inte hittat pris på, ffa inte nosgrimmorna!

//Alice
 
Sv: Dyon working collection mm

De andra tränsen ligger på runt 2000-2300 + tyglar.
Jag personligen tycker inte att Working tränset kändes så trevligt, men det är ju i buffelskinn o det är ju en lite annan känsla, så det var lite svårt att bedöma kvaliten på.
 
Sv: Dyon working collection mm

Intressant!

Buffelläder har väl en lite annan struktur än "vanligt" läder (som kommer från vilket djur? *nyfiken*). Tyckte att priset känns lite VÄL lågt för ett Dyón och något måste de ju spara in på.

2000-2300 gäller det ALLA tränsen (de har ju olika kollektioner på hemsidan)? Det är ju inte så jättefarligt eg OM de nu håller vad priset lovar.

Equipe är lite billigare. Hur är kvalitéten vid jämförelse med Dyón?

//Alice
 
Sv: Dyon working collection mm

Jag har ett som kostade runt 3000 kr med tyglar. Gillar tränset som jag tycker är jättefint, men det är inte så smidigt läder som jag förväntar mig för det priset - nej.
Jag trodde/hoppades att det skulle bli smidigare efter användning, men nu har jag använt det i ett halvår utan att något har hänt.
Är ingen "duktig" smörjare, men har heller inte helt glömt bort smörjningen heller.
 
Sv: Dyon working collection mm

Equipe o Dyon är väl ganska så likvärdiga. Men tex Tolga, Cwd eller HG tycker jag det är mkt finare läder i än båda de andra, o iaf Tolga o Cwd ligger på samma prisnivå.

Vanligt läder kommer ju från kor...
 
Sv: Dyon working collection mm

Equipe o Dyon är väl ganska så likvärdiga. Men tex Tolga, Cwd eller HG tycker jag det är mkt finare läder i än båda de andra, o iaf Tolga o Cwd ligger på samma prisnivå.
Ok.

HG hade ett snyggt träns med pullarnosgrimma och inåtvända spännen. Är lite "tveksam" till utåtvända (vanliga) spännen vid bettet. Vet inte riktigt vad jag känner för det i dagsläget. Vilka är återförsäljare/grossister för de i sverige? Equalityline?

Tolga har jag inte sett så många träns av "live". De jag har sett på nätet har ett GIGANTISKT nackstycke. Inte jättevackert tycker jag. Men jag kanske har tittat på fel ställe???

CWD såg ruskigt fina ut!!! Dom finns bara i en färg? Pris runt 2500.-?

Vanligt läder kommer ju från kor...
Ja, just det! Men jag var liiiiite osäker i den frågan....:o

//Alice
 
Sv: Dyon working collection mm

köp hg istället, mkt bättre kvalite. :d

Ok! Mkt bättre än? Dyón?

Har du någon uppfattning om prisläge och vem i sverige det är som är återförsäljare?

Just nu lutar det åt HG eller CWD.
Kommer dock inte att köpa förbygeln från CWD då jag inte vill ha den fula loggan samt att jag lite måste tänka på plånboken. Det blir en equipe!

//Alice - frågvis idag
 
Sv: Dyon working collection mm

ja det tycker jag. dom är jättemjuka och snygga även efter många års användande. så om man ändå är uppe i det priset och ska ha ett hoppträns så är hg bäst. sen har dom väldigt snygga och stilrena modeller. pris från 2500 till 3500 ca.

equalityline är grossist så kolla deras åf!
 
Sv: Dyon working collection mm

Jag har ett Dyon working collection:

18132762.jpg


Jag är nöjd! Lädret har ju som sagt en annan struktur och är ju inte så mjukt från början, men det blir bara snyggare och snyggare (och mjukare så klart) ju mer man använder det.

Har det som heter tobacco och det är ganska rödbrunt. Det som heter nut har jag inte sett, men vet att det är längre leverans tid på det.

Ser och känns ju annorlunda mot vanliga dyon, equipe, CWD m fl, så det beror ju helt på vad du vill ha.

Vad ska du beställa för färg på förbygeln från equipe?
 
Sv: Dyon working collection mm

Åh, najs! Du får lägga ut bilder sen på resultatet.
Brun = mörkbrun i equipe, du ska nog inte ta den om den ska matcha ett sånt CWD träns som visades här i tråden.
 
Sv: Dyon working collection mm

Tycker att CWD tränsen är mkt bra.
Mjuka och fina redan från början och lädret känns väldigt bra.
Nu är jag ju en smörjfanatiker och har tom fått hööks och börjesträns att kännas som smör, men mitt CWD är en helt annan sak :love:
 
Sv: Dyon working collection mm

Tycker det ser ganska fint ut live men kvalitén är inte i nätheten av deras andra träns, buffelläder är samma material som dem allra billigaste tränsen görs i.
 
Sv: Dyon working collection mm

Jag tycker det är så fult, så tjockt och klumpigt. Gillade inte lädret heller.
Däremot har jag ett annat Dyon träns som jag gillar mkt, men det kostade typ 3 gånger mer än det där.
 
Sv: Dyon working collection mm

:love: Det är så himla snyggt!!! Den färgen vill jag ha! Kostar?

Som jag har förstått det; Välj Tolga, CWD eller HG! Samma lika när det gäller kvalitét och pris....?

//Alice

Jag vet :D Har 2 Tolga o ett Cwd, mina fovoriter! :love:

Tolga o Cwd ligger båda på ca 2200-2400 o HG ligger ca en 1000-lapp till, o lädret är minst lika bra på de andra tycker jag.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Tänkte köpa ett svart Working collection dyon Träns med silvriga spännen. Hittat ett på Charlies...
Svar
3
· Visningar
1 661
Utrustning Jag ska köpa en ny förbygel till hästen. Den gamla har tjänat ut sin roll och förtjänar vila. ;) Jag har bestämt mig för att köpa den...
Svar
11
· Visningar
1 342
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp