Dyra hästar

Jag skulle säga att i alla fall på ponnysidan har priserna gått upp ordentligt. Har köpt några billiga ponnyer för ett par år sedan och sålde förra året och fått det tiodubbla (visserligen mer utbildade då) och alltid sålt till första spekulant, trots att jag tyckt själv att jag ligger på överpris, sålde också en travare som var nyss inriden till ridning för 35 för några veckor sedan, den åkte ut på annons på fredagen och var såld på söndagen till första spekulant. Priserna har definitivt skenat, men så länge det finns köpare som vill betala så kommer det att vara så.
I de fem hästköpen jag har varit delaktig i under det senaste året (både som köpare och säljare) har det varit samma sak att det inte är några problem att sälja - de har sålts till första spekulant inom någon dag från att annonsen lades upp (beroende på när säljaren har haft tid för att komma och kolla). Det har inte i något fall varit tal om att sänka priset, det har inte behövts för att få sålt hästen.

Nu i sommar är det tre hästar till som ska säljas och två köpas. Av hästarna som ska säljas kommer två av dem att vara sålda innan vi annonserat om det, den ena ett vanligt russto som säljs för 50-55 000 kr. Innan de här senaste två åren hade vi kanske tänkt att vi kunde få runt 35 000 kr för henne. En av hästarna som köps in är via ett försäljningsstall, där hästen är köpt redan innan den lämnat Irland.
 
Jag har börjat leta häst och priserna har verkligen gått upp det senaste
För 2 år sen tittade jag på en jätte fin nsv och de begärde då 35. Liknande häst nu ligger på runt 70.
Äldre, välutbildad hbl låg då på runt 50 och nu mellan 75-90.
Även travarna ligger dyrare. Då typ 5-10 och nu 15-45.

Inget fel att priserna gått upp men det kund eju väntat tills jag hade köpt 😅
 
  • Gilla
Reactions: axa
Priserna har skenat. Ett exempel som gav mig lite hicka var en maxad d-ponny med grå papper, 13 år utan tävlingsmeriter, snäll men pigg och inga gångarter eller hoppteknik att komma särskilt mycket längre än lätt klass och dessutom inriden som 9-åring. 120' och spekulanter i lång kö. Helt galet. För några år sen hade den kostat 50'.
 
Nu har jag i och för sig köpt två varmblod och de verkar ligga billigt i pris? Men den yngre förmågan(4år) kostade 12000 och den äldre(10år) 6500 kr. De är inköpta det senaste halvåret. Den ena används i travet och den andra håller jag på att utbilda nu. Så det verkar bara vara vissa typer av hästar och vissa raser där priset har skenat iväg.
 
Nu har jag i och för sig köpt två varmblod och de verkar ligga billigt i pris? Men den yngre förmågan(4år) kostade 12000 och den äldre(10år) 6500 kr. De är inköpta det senaste halvåret. Den ena används i travet och den andra håller jag på att utbilda nu. Så det verkar bara vara vissa typer av hästar och vissa raser där priset har skenat iväg.
Upplever att de skenar också. De ligger ute för 30-60' nu, få travare som ligger under 20.
 
Upplever att de skenar också. De ligger ute för 30-60' nu, få travare som ligger under 20.

Jag fattar inte hur folk har råd att köpa hästar för 60' och mer. Det är inte direkt summor man snyter sig ur näsan hur som helst precis..
 
Priserna har skenat. Ett exempel som gav mig lite hicka var en maxad d-ponny med grå papper, 13 år utan tävlingsmeriter, snäll men pigg och inga gångarter eller hoppteknik att komma särskilt mycket längre än lätt klass och dessutom inriden som 9-åring. 120' och spekulanter i lång kö. Helt galet. För några år sen hade den kostat 50'.
Men jag tror det har att göra med billiga huslån, samt att efterfrågan är större än utbudet.

Det har blivit lätt att låna på huset, och 120-150 000 extra på huslånet kostar inte särskilt mycket. Om utrymme finns, vill säga.

Det är väl när fastighetsbubblan spricker, kanske, som vi ser förändring på hästmarknaden?
 
Jag tycker priserna har skenat enormt mycket senaste året. Visst är det bra att en del raser går upp lite i pris, men eftersom det är svårt att hitta välhanterade, okomplicerade hästar på annons, tycker jag priserna har gått upp lite för mkt i förhållande till vad man ofta får för pengarna.
 
KL

Man undrar nog när bubblan skall spricka?

Det fungerar ju sällan så att priser bara går upp och upp...

Hästägandet bör vara konjunkturkänsligt, tänker jag, och blir man av med jobbet - eller drabbas av andra ökande kostnader, så lär hästen sitta löst.
Jag tror bubblan spricker till höst. Så svårt att få betalt i tid av kunder vid denna tid på året har min sambo aldrig haft ( hovslagare). Dessutom spås en väldigt torr sommar= mindre foder och dyrare foder. Många har nog överköpt sig, tror det kommer stå en del hästar till salu som folk inte har råd med eller reder ut i höst.
 
Jag har börjat lite lite efter en ponny till dottern, söker en lugn och stabil nybörjarvänlig ponny. För ett år sedan låg de ute för mellan 10-30’ men nu ligger spannet mellan 30-60’ 😳
 
  • Gilla
Reactions: axa
Jag tror bubblan spricker till höst. Så svårt att få betalt i tid av kunder vid denna tid på året har min sambo aldrig haft ( hovslagare). Dessutom spås en väldigt torr sommar= mindre foder och dyrare foder. Många har nog överköpt sig, tror det kommer stå en del hästar till salu som folk inte har råd med eller reder ut i höst.
Intressant!

Det kan nog vara så. Börjar folk dra på betalningen så påverkar det så klart alla branscher och det indikerar nog att man är försiktigare.

Jag kanske skall passa på att sälja mitt sto medan tid är. Det är bara det att hon kommer gå med föl till årsskiftet. Om allt går som vi hoppas, vill säga...

🤔
 
Fast om du lägger undan vad det kostar att ha häst varje månad har du fått ihop den summan på ett år ungefär.

Fast nä, inte 60' och absolut inte 120' som en annan häst kostade. Den häst som är helt min kostar i runda slängar runt 36-40' per år om jag räknat rätt och då har jag tagit i och avrundat uppåt och lagt till ett antal tomma tusenlappar. Hittills har hon kostat ca 3000 i månaden i rullande kostnader. Sist jag gick i skolan blev 3×12 något helt annat än 60. Men det lär märkas om ett år vad hon verkligen har kostat.
 
Fast nä, inte 60' och absolut inte 120' som en annan häst kostade. Den häst som är helt min kostar i runda slängar runt 36-40' per år om jag räknat rätt och då har jag tagit i och avrundat uppåt och lagt till ett antal tomma tusenlappar. Hittills har hon kostat ca 3000 i månaden i rullande kostnader. Sist jag gick i skolan blev 3×12 något helt annat än 60. Men det lär märkas om ett år vad hon verkligen har kostat.

Det är en väldigt låg kostnad.
Jag betalar runt 6 - 7 k varje månad med stallhyra, hovslagare, försäkring, träningar och utrustning. Det är ingen hög kostnad för en hobbyhäst som står uppstallad.
Bor man där syallhyrorna är högre ökar den en bra bit.
 
Fast nä, inte 60' och absolut inte 120' som en annan häst kostade. Den häst som är helt min kostar i runda slängar runt 36-40' per år om jag räknat rätt och då har jag tagit i och avrundat uppåt och lagt till ett antal tomma tusenlappar. Hittills har hon kostat ca 3000 i månaden i rullande kostnader. Sist jag gick i skolan blev 3×12 något helt annat än 60. Men det lär märkas om ett år vad hon verkligen har kostat.
Det är väl helt en fråga om hur dyr hästhållning man har, vilket varierar extremt beroende på var i landet, faciliteter, träning/tävling osv. Jag lägger ca 6000 i månaden nu, skulle utan problem kunna komma upp i 10 tkr om jag lade på träning och tävling med allt vad det innebär. Så jo, ett år utan häst hade kunnat finansierat nästa häst för mig.
 
Fast nä, inte 60' och absolut inte 120' som en annan häst kostade. Den häst som är helt min kostar i runda slängar runt 36-40' per år om jag räknat rätt och då har jag tagit i och avrundat uppåt och lagt till ett antal tomma tusenlappar. Hittills har hon kostat ca 3000 i månaden i rullande kostnader. Sist jag gick i skolan blev 3×12 något helt annat än 60. Men det lär märkas om ett år vad hon verkligen har kostat.
Mina är ännu billigare om jag slår ut det per häst - betalar ungefär 50 000 kr per år för mina två, dvs drygt 2000 kr per häst i månaden. Dock är ju den ena egentligen ganska mycket billigare än den andra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 552
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
30 577
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp