Dyra hästar

Fast nä, inte 60' och absolut inte 120' som en annan häst kostade. Den häst som är helt min kostar i runda slängar runt 36-40' per år om jag räknat rätt och då har jag tagit i och avrundat uppåt och lagt till ett antal tomma tusenlappar. Hittills har hon kostat ca 3000 i månaden i rullande kostnader. Sist jag gick i skolan blev 3×12 något helt annat än 60. Men det lär märkas om ett år vad hon verkligen har kostat.
I Stockholmsområdet kan man lätt komma upp i 120 000:-/år på hästhållning utan att hästen skos med guldskor och bor i palats.
 
Priserna har skenat. Ett exempel som gav mig lite hicka var en maxad d-ponny med grå papper, 13 år utan tävlingsmeriter, snäll men pigg och inga gångarter eller hoppteknik att komma särskilt mycket längre än lätt klass och dessutom inriden som 9-åring. 120' och spekulanter i lång kö. Helt galet. För några år sen hade den kostat 50'.
Det som gav mig hicka var ett äldre kallblodssto som såldes, avelssto men inriden, dock varken tränad, tävlad eller liknande, haft föl (men ingen som "utmärkt sig"), den såldes för 80´ direkt.
 
Så hästar är för rika människor med bra inkomst? Börjar det här med att äga häst bli en klassfråga i och med att priserna på hästar har skenat iväg? Hur ser det ut med alla kostnader runtomkring? Har det blivit dyrare att äga häst?

Förlåt för min okunskap, är fortfarande ny som hästägare.
 
Fast nä, inte 60' och absolut inte 120' som en annan häst kostade. Den häst som är helt min kostar i runda slängar runt 36-40' per år om jag räknat rätt och då har jag tagit i och avrundat uppåt och lagt till ett antal tomma tusenlappar. Hittills har hon kostat ca 3000 i månaden i rullande kostnader. Sist jag gick i skolan blev 3×12 något helt annat än 60. Men det lär märkas om ett år vad hon verkligen har kostat.
Ridsport gjorde ju ett reportage där ett antal hästägare med olika inriktning fick lista ALLA kostnader rörande hästen under ett år. Ingen av dem var nere under 60 000 kr.
 
Ridsport gjorde ju ett reportage där ett antal hästägare med olika inriktning fick lista ALLA kostnader rörande hästen under ett år. Ingen av dem var nere under 60 000 kr.
Då skulle jag lägga 10' i månaden på mina 2.
Kommer inte ens upp i 10' i månaden under vintern när dom får som mest mat😄
 
Då skulle jag lägga 10' i månaden på mina 2.
Kommer inte ens upp i 10' i månaden under vintern när dom får som mest mat😄
Jag är övertygad att det finns folk som kan hamna under 60 000 om året, men räknar man precis allt är det nog färre än man tror! Vi har eget stall och jag vill tro att vi inte lägger de summorna per häst (har två hade tidigare fyra) . Men å andra sidan tänker jag nog inte räkna efter... bara försäkringen gör ju av med ett antal tusenlappar per häst.
 
Så hästar är för rika människor med bra inkomst? Börjar det här med att äga häst bli en klassfråga i och med att priserna på hästar har skenat iväg? Hur ser det ut med alla kostnader runtomkring? Har det blivit dyrare att äga häst?

Förlåt för min okunskap, är fortfarande ny som hästägare.

Jag är inte rik 😅
Jobbar som tågvärd så tjänar varken bra eller dåligt.
Jag prioriterar bort saker som dyrt boende, resor, flashig bil osv.
 
Så hästar är för rika människor med bra inkomst? Börjar det här med att äga häst bli en klassfråga i och med att priserna på hästar har skenat iväg? Hur ser det ut med alla kostnader runtomkring? Har det blivit dyrare att äga häst?

Förlåt för min okunskap, är fortfarande ny som hästägare.

Delvis är det nog så, och nog fasen har det blivit dyrare och dyrare att ha häst under många år sett till prisutvecklingen i övrigt.

Av flera skäl, den materiella standarden på hela hästhållningen har ju blivit enormt mycket högre än för "bara" tjugo år sedan. Jag kommer ihåg när det var helt häpnadsväckande att någon hade en egen ridbana hemma vid stallet, det fanns en enda inom tre kilometers radie från mig. Nu har jag fyra ridbanor inklusive egen bara inom 500 meters radie. Snarare så det förväntas eget ridhus numera. Jag kommer också ihåg en tid när både hovslagare och tränare hade skrattat åt en om man bad om kvitto och förväntade sig att betala vitt, det är väl också på väg bort även om det säkert sliras här och där. Det stallades in hästar i gamla fallfärdiga lagårdar och nu ska varje boxgaller granskas på centimetern för att uppfylla föreskrifterna. Bara för att nämna några delar men på totalen blir det ju stora pengar även för den som försöker hålla häst "billigt" numera. Och inget som jag kan komma på går i motsatt riktning kring hästhållningen och kostnaderna omkring.

Antingen får man vara rik/ha bra inkomst, eller så får man prioritera hårt - eller helst båda delarna.
 
Delvis är det nog så, och nog fasen har det blivit dyrare och dyrare att ha häst under många år sett till prisutvecklingen i övrigt.

Av flera skäl, den materiella standarden på hela hästhållningen har ju blivit enormt mycket högre än för "bara" tjugo år sedan. Jag kommer ihåg när det var helt häpnadsväckande att någon hade en egen ridbana hemma vid stallet, det fanns en enda inom tre kilometers radie från mig. Nu har jag fyra ridbanor inklusive egen bara inom 500 meters radie. Snarare så det förväntas eget ridhus numera. Jag kommer också ihåg en tid när både hovslagare och tränare hade skrattat åt en om man bad om kvitto och förväntade sig att betala vitt, det är väl också på väg bort även om det säkert sliras här och där. Det stallades in hästar i gamla fallfärdiga lagårdar och nu ska varje boxgaller granskas på centimetern för att uppfylla föreskrifterna. Bara för att nämna några delar men på totalen blir det ju stora pengar även för den som försöker hålla häst "billigt" numera. Och inget som jag kan komma på går i motsatt riktning kring hästhållningen och kostnaderna omkring.

Antingen får man vara rik/ha bra inkomst, eller så får man prioritera hårt - eller helst båda delarna.
Där jag har min häst finns det två hästgårdar och bägge har egna ridhus 🙈
 
Så hästar är för rika människor med bra inkomst? Börjar det här med att äga häst bli en klassfråga i och med att priserna på hästar har skenat iväg? Hur ser det ut med alla kostnader runtomkring? Har det blivit dyrare att äga häst?

Förlåt för min okunskap, är fortfarande ny som hästägare.
Börjar bli? Det har väl alltid varit en klassfråga att ha häst för nöjes skull. De flesta har inte råd och möjlighet.
 
Jag tror bubblan spricker till höst. Så svårt att få betalt i tid av kunder vid denna tid på året har min sambo aldrig haft ( hovslagare). Dessutom spås en väldigt torr sommar= mindre foder och dyrare foder. Många har nog överköpt sig, tror det kommer stå en del hästar till salu som folk inte har råd med eller reder ut i höst.
Och då står vi som haft is i magen där och väntar :sneaky: :D
 
Så hästar är för rika människor med bra inkomst? Börjar det här med att äga häst bli en klassfråga i och med att priserna på hästar har skenat iväg? Hur ser det ut med alla kostnader runtomkring? Har det blivit dyrare att äga häst?

Förlåt för min okunskap, är fortfarande ny som hästägare.

Mitt svar på de frågorna är Ja och Ja. Det har alltid varit lite av en klassfråga att ha häst för nöjes skull, och priserna för att föda upp och äga hästar går upp för varje år. Foder, försäkring, veterinärvård och hovvård är typiska poster som brukar öka lite för varje år som går, i alla fall om man skall hålla kvar samma kvalitet man haft förr och inte är producent/veterinär/hovslagare själv.
 
Så hästar är för rika människor med bra inkomst? Börjar det här med att äga häst bli en klassfråga i och med att priserna på hästar har skenat iväg? Hur ser det ut med alla kostnader runtomkring? Har det blivit dyrare att äga häst?

Förlåt för min okunskap, är fortfarande ny som hästägare.
Såklart det är. Har alltid varit. Fattiga människor har inte råd att ha häst. Inte låginkomst-tagare heller. Det är de som har det gott ställt som har häst. Så det är nog inget som förändrats, däremot kan jag tro att det kommer inom en snar framtid bli ännu större klassklyftor och där förändras hästlivet också.
 
Så hästar är för rika människor med bra inkomst? Börjar det här med att äga häst bli en klassfråga i och med att priserna på hästar har skenat iväg? Hur ser det ut med alla kostnader runtomkring? Har det blivit dyrare att äga häst?

Förlåt för min okunskap, är fortfarande ny som hästägare.
Jag skulle vilja säga att det ÄR en klassfråga, och har alltid varit.
 
Delvis är det nog så, och nog fasen har det blivit dyrare och dyrare att ha häst under många år sett till prisutvecklingen i övrigt.

Av flera skäl, den materiella standarden på hela hästhållningen har ju blivit enormt mycket högre än för "bara" tjugo år sedan. Jag kommer ihåg när det var helt häpnadsväckande att någon hade en egen ridbana hemma vid stallet, det fanns en enda inom tre kilometers radie från mig. Nu har jag fyra ridbanor inklusive egen bara inom 500 meters radie. Snarare så det förväntas eget ridhus numera. Jag kommer också ihåg en tid när både hovslagare och tränare hade skrattat åt en om man bad om kvitto och förväntade sig att betala vitt, det är väl också på väg bort även om det säkert sliras här och där. Det stallades in hästar i gamla fallfärdiga lagårdar och nu ska varje boxgaller granskas på centimetern för att uppfylla föreskrifterna. Bara för att nämna några delar men på totalen blir det ju stora pengar även för den som försöker hålla häst "billigt" numera. Och inget som jag kan komma på går i motsatt riktning kring hästhållningen och kostnaderna omkring.

Antingen får man vara rik/ha bra inkomst, eller så får man prioritera hårt - eller helst båda delarna.
Jag instämmer med dig!

Prioriteringen är ofta att hästen får kosta, måste kosta. Många lever på vatten och bröd för att ha råd.

Skulle tro att kategorin som egentligen inte har råd, avstår nu iom prisutvecklingen.

Sedan finns ju en kategori som har resurserna och utan vidare kan äga en eller flera hästar.

Vi har haft högkonjunktur länge och lönerna har drivits upp. Det kommer att förändras, tror jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 552
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
30 577
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp