Bukefalos 25 år!

Dyra marsvin!

F

Fnurra

Var inne i djuraffären idag , 350 spänn för ett korsningsmarsvin!Uppfödare tar bara 200-250 och då får man ett renrasigt ju :confused: Hur i h-vete går det ihop?

ameo

Moderator
Tja, gissa hur mycket bönderna får betalt för mjölken som de säljer till mejerierna? Och jämför med vad du får betala för mjölken i affären...
(NÅGONSTANS måste de få in pengar att betala sin aegna löner + lokalhyror för!)

Varifrån tror du att affärerna får de marsvin de säljer? Tror du folk kastar in dem dit och skänker bort dem?

O

Orfeus

Det var då hutlöst! Som privat uppfödare har jag nån gång varit i djuraffären och frågat om vad man får för en marsvinsunge...samma som vi betalar grossisten dvs 50:- har jag fått till svar! Så nog gör dom sej en hacka på att sälja marsvin i affären...och dessutom ett icke rasrent djur som dom ibland inte vet varken kön eller ålder på....

F

Fnurra

Men...Vet inte hur jag ska förklara det här.Jag skulle själv inte köpa marsvin från djuraffär utan från en uppfödare. Billigare , rasrent och oftast mkt socialare. Det var egentligen det jag ille få fram , utrykte mig nog lite luddigt :crazy:

V

Vaccan

Å andra sidan : Hellre svindyrt så det blir mindre inpulsköp + att det blir lättare för uppfödare att sälja (+ att en uppfödare har mer koll på köparna) .
Tuva kostade 250 ,hade hon vart en Totte så hade hon kostat 175 kronor -jag hade inget emot att betala priset (allt för att rädda min lilla TuvaLuva :love:)

O

Orfeus

Ska du köpa marsvin nu eller?? Har ett gäng underbara petungar till salu... :D

I innerstan (sthlm) kostar de från 350 till nära 500 :crazy: Om man levererar till en affär i innerstan får man 90kr/unge... Som uppfödare säljs de bättre för 350 men oftast runt 200 och uppåt.. Har pet (=bladras) ungar med ganska hel stam (har fött upp just den här pet linjen i årtal :smirk:)

O

Orfeus

En bladras är ett marsvin som bara äter maskrosblad...det vet du väl :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett halvblodssto på 14 år. I måndags när jag skulle rida tyckte jag hon kändes lite oren på troligen VF. Kollade henne på lina...
2
Svar
20
· Visningar
1 632
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
780
  • Artikel
Dagbok Nu när jag har en kille i mitt liv och han tidigare snusat och slutat, blev jag inspirerad att försöka ta tag i det själv. Har velat...
Svar
0
· Visningar
291
Övr.Hund Gjorde misstaget att köpa en lite för stor sele till Emiron när han var mindre i tron att han säkert skulle växa i den så småningom men...
2
Svar
23
· Visningar
1 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Du som har ME/CFS
  • Vädertråd
  • Adventskalender 2021 - öppningstråden

Hund, Katt, Andra Djur

• Vad hände med doodlarna?