Dyra sprengerbett!

M

montgomery

vad är det som gör att sprengerbetten kostar så himla mycket?
E de bara materialet? Har hört att de ska vara handslipade stämmer det?
 
Sv: Dyra sprengerbett!

Handslippade och specilt utagna med 90 graders vinkel :D
 
Sv: Dyra sprengerbett!

Det är visserligen bra material och hantverk i betten. Men mycket av priset kommer sig nog av att folk går på att de är så himla mycket bättre än andra bett. Vilket de sällan är.
 
Sv: Dyra sprengerbett!

De har ju både ett unikt och revolutionerande material OCH design, så de är ju de perfekta betten, klart de kostar pengar då! :smirk:
 
Sv: Dyra sprengerbett!

Jag rider med 3 delat sprengerbett och säga att bettet är ett underverk!! :bow: Kan verkligen rekomendera det och säga att det är värt varenda öre!!!!! :p
 
Sv: Dyra sprengerbett!

känner folk som har sprengerbett och som säger att det gjorde underverk m deras hästar och ändå ser det ibland lika tråkigt ut som vanligt så problemet ligger nog lika ofta hos ryttaren som hos bettet. men ofta har det nog en viss psykologisk effekt på ryttaren att rida på nåt annat bett....tror man på underverk inträffar de....
 
Sv: Dyra sprengerbett!

Ja, man undrar ju vad som kostar... :confused: Jag har ett tredelat sånt på min häst, (rea-fynd) men märker ingen skillnad mellan det och ett vanligt tredelat... Men å andra sidan så kan min häst ha i prioncip vad som helst och vara likadan, vore kul och prova på nån annan och se... :idea:
 
Sv: Dyra sprengerbett!

Visst är det ett kvalité bett, men som med så många andra märkesprylar så betalar du rätt mkt för bara "märket"..
 
Sv: Dyra sprengerbett!

Provade ett Sprenger bett och min häst gick mkt sämre på det. Betten är alldeles för tjocka så min häst kunde inte få ngt grepp om det... Mkt bättre med ett vanligt bridongbett..
 
Sv: Dyra sprengerbett!

de har en annan metallblandning... augrian, argentan och allt va de nu heter. Lite mer koppar (för smakens skull?) och passar hästar som är nickelallergiker. Sen har skänklarna 45 graders lutning, för att mittenplattan inte ska kunna slå upp i gommen, och samtidigt få största möjliga anläggningsyta mot hästens tunga. Visst betalar du säkert lite för märket också, men det tycker jag ändå det är värd. Min häst är lugnare i handen med ett sprengerbett, tjaffsar inte alls för förhållningar. Sen finns de nästan i oändligt många varianter
 
Sv: Dyra sprengerbett!

Tänkvärt också att Sprengerbett innehåller koppar som är giftigt.

Även Globus har ett stort sortiment av bett - till en bråkdel av vad ett Sprenger kostar.
 
Sv: Dyra sprengerbett!

Kan ju meddela att Sprenger har alla de format och tjocklekar på bett. Bridongbett har de även och i många olika format och metallblandningar.

Har erfarenhet av att en del hästar med tråkiga munnar blir finare på Sprengers...de suger mer och blir "mjukare".

En häst med fin mun går bra på vilket bett som helst och en ryttare med hård hand kan betsla med vad som helst utan resultat.

Dock, det är en viss positiv skillnad på sprenger och andra bett lite beroende på häst.

Basta.
 
Sv: Dyra sprengerbett!

"Även Globus har ett stort sortiment av bett - till en bråkdel av vad ett Sprenger kostar".

Japp 1/5 del av priset.
Jag köpte ett tredelat eggbett med rund kula och bridongtjocklek (hittade inget sådant hos Sprenger).

Helt ok pris 160kr....det som inte är ok är att det gnisslar hela tiden.
 
Sv: Dyra sprengerbett!

Finns inget hål, bettet har fasta ringar.
Kan ju iaf prova att sänka bettet i olja så kanske lite tränger in...
 

Liknande trådar

Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: Sorgsen
·
Övr. Katt Toni har alltid ätit Latz, men nu äter hon det bara motvilligt. Jag tror att jag skulle behöva prova med någon annan mat men vet inte...
Svar
7
· Visningar
517
Senast: Wille
·
Utrustning Någon som gjort? Med vad? Eller är det kört om de börjat ta in lite vatten? Har hört att dagens täckesmateriall på de flesta täcken inte...
Svar
3
· Visningar
564
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Det står saker i min journal som inte stämmer. Jag ska ha fått en viss behandling står det, men det har jag inte alls. Och en annan sak...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 226
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp