Dyrare foder framöver?

kolblakkur

Trådstartare
Jag bor i Skåne och här kunde man få vallbidrag fram till 2021. Det talas redan nu om att bönder väljer att odla andra grödor istället för grovfoder och att priserna för det grovfoder som väl produceras lär bli högt 2022.

Dieselpriserna går upp, vallbidraget försvinner, gödningen har gått upp 350-400%, plast och nät är dyrare - vad händer med priset på grovfoder? Tror ni att det kommer att påverkas och i så fall - hur mycket? Tror ni grovfoderproducenter kommer att fortsätta producera grovfoder eller att de kommer byta till annan gröda?
 
Jag tror priserna kommer gå upp, här är det redan ett faktum. En höbal av typen vi köpte i stallet kostar som under torkan 2018 (var det väl?) dvs dubbelt så mycket, och det får man kanske vänja sig vid. Det kommer gå att få tag på i en annan utsträckning än då men priset är detsamma, är min gissning. Och då förutsatt att det blir bra skördar och inte ett skräckår med ihållande regn eller för lite av den varan..
 
Vi har även dyr el och höga priser på gödning. Vilket ger höga spannmålspriser just nu. Dvs även kraftfoder kommer stiga i pris.
 
Jag känner mig trygg på så vis att min stallägare tar in eget hösilage. Däremot har stallhyran höjts två gånger i fjol och den kan säkert höjas igen detta år. Så jag räknar med dyrare, men att jag ändå har enkel tillgång.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 386
Senast: Shixle
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 636
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp