Bukefalos 28 år!

Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

M

missan

Varför ska det vara så j***a dyrt att träna för klassiska tränare?! Och framförallt -varför ska det alltid kosta pengar att titta på dessa lektioner? Just det gör mig vansinnig! 400 spänn för att titta när 6-8 personer rider (ingen teori eller liknande)... och sen massa snack om att "vi försöker sprida budskapet om klassisk dressyr hit och dit... bla bla... men ingen vill lyssna..bla bla". Och "de som borde vara här (alltså "vanliga" ryttare") är inte här..."

Jag har aldrig varit med om att någon tagit betalt för att man ska få komma och titta på "vanliga" tränares lektioner (även A-tränare och OS-ryttare), däremot inom den klassiska dressyren är detta mer regel än undantag.


missan :devil:
 
Sv: Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

Tillgång och efterfrågan...
Det finns så få AR-tränare att de kan ta de summorna. Ingen hade betalat det för att komma och kolla på en vanlig c-tränare. Det finns för många av dem och det finns då andra som är billigare och anses ha samma kompetens.
Är man nischad på något sätt kan man tjäna mer pengar.
 
Sv: Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

jag betalar 100 kr som fotfolk för bra tränare. Då är det teori under dagen och tränaren har en dialog med oss under träningarna. Vi som fotfolk räknas som kursdeltagare.
 
Sv: Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

På AR-kurser brukar man ha deltagare till fots, som för en relativt billig slant (100-200 kr) får just deltaga i kursen. Dels i diskussioner mellan ridpassen och så ingår oftast ett eller flera teoripass.
Jag har varit på några kurser för andra klassiska tränare. Där har det kostat 300-400 kronor/dag för att enbart vara åskådare :o Jag själv skulle aldrig lägga så mycket på att sitta tyst som en mus på läktaren, bra ridning ser jag mycket ofta, helt gratis dessutom. :D
 
Sv: Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

Jag håller helt och hållet med dig.
Vad sägs om 1400 spänn för 2*halvtimme att rida :eek:
Teoristunden var inte heller av hög klass så nej, jag tränar hellre för Grand Prix ryttare för 350 kr a 45 min. Där går min gräns.

Det intressanta vara att de stackare som betalade denna hutlösa summa var inga rika människor med dyra hästar utan precis tvärtom.

Jag har sett liknande inom hunddressyren. Svinsvindyra tränare som ockrar på okunniga och osäkra människor.
 
Sv: Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

Har det inte oftast med flygbiljetter och annat att göra? Man hinner inte med så många ekipage om dagen om det skall ingå teori och då blir det ju dyrt. Jag tycker att den sortens kurser ger mer i gemenskap och lärdom än att varje ekipage rider sin tid och åker hem som oftast sker på vanliga dressyrträningar. När jag ridit kurser har det ju ingått både träning+ teori +lunch och fika. Jag har betalat runt 1000-1200 kr för det.
 
Sv: Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

Vad sägs om 1400 spänn för 2*halvtimme att rida :eek:
Teoristunden var inte heller av hög klass så nej, jag tränar hellre för Grand Prix ryttare för 350 kr a 45 min. Där går min gräns.

Det beror säkert också mycket på var i landet man bor. Jag bor i Skåne, och här finns inga av riddarna. Om man anlitar dem tillkommer resekostnaden.
GP-ryttare finns det massor av här i krokarna, och även övriga bokstavstränare så det är klart att det blir billigare om man vill rida för dem.
 
Sv: Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

Nja, vi flyger hit tränare ganska ofta. Hopp, fälttävlan etc. och det är inte lika dyrt som de här priserna.
Eller ja, det finns en, men han flyger inte hit.
 
Sv: Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

Vad kostar det att bara sitta på läktaren?

Tycker att det är märkligt att om man nu vill sprida sitt- frälsa så borde det vara gratis att se på.

Nej det ska väl vara märkvärdigt o unikt o ve den som vågar ifrågasätta.
De slipper man ju på så vis. eller så blir man utslängd som Kryddan:crazy:

det var samma med barfotarörelsen. tog stora arvoden fast den knappt kunde ngt om hästar. Ngn form av status inom en viss krets. hovisen tog bara hälften o kunde då inte verka lika bra. Mantrat som den sektledaren tutade i folk. Det blir status att vara unik- ngt som inte andra förstår- har inte sett ljuset.

Dyrt måste vara lika med superbra.
Man vill väl, men har inte hela biten framför sig. Lättpåverkad.
 
Senast ändrad:
Sv: Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

Jag Har nog aldrig betalat så mycket För att vara fotfolk, oftast 100-200kr. Dock så tar min AR tränare som Är riddare 300kr per lektion, vilket är superbilligt:)
 
Sv: Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

En orsak till varför AR är dyrare är till viss del för att man nästan alltid rider privatlektion. En vanlig tränare tar kanske samma arvode för en timme, men detta arvode är delas på fler personer -> billigare lektionspris.
 
Sv: Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

Rida själv kan man väl göra för andra tränare med? Det gör jag alltid. Jag vill ha max ut av min lektion och ha ögon på mig konstant.

KL

För mig är det helt ok att betala 500kr eller så för en lektion. Det är ju min tränares semester, pension, resekostnad, sjukdagar etc inräknat i den summan. Och även tränarens egen utbildning.

Är det så att man flyger in tränare och den ska övernatta så betalar jag ju också för flyg och omaket med att sova borta och ev boendekostnad.
Ev måste den ju också hyra in hjälp för att sköta det som finns på hemmaplanen i form av egna hästar och andra djur.

Men ska jag betala så vill jag få valuta för pengarna. Jag flyger inte in någon som inte är värd summan.
Jag tycker många klagar över tränare som tar runt 350 kr per lektion. Man ser bara det som timpenning och tänker inte in vad det verkligen är man betalar för; semester, resa, sjukdagar, utbildning, pension etc.

Vill man tjäna pengar får man antingen bli hopptränare och ta ett gäng ekipage per gång eller bli sådan tränare som tar betalt av fotfolk.
Jag är glad att mina tränare inte tar betalt av fotfolk. För jag har lärt mig mycket av att kolla även då jag inte ska rida. Och det är många timmars tittande och frågande som de gett mig gratis genom åren.
 
Sv: Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

Men jag kan tycka att när jag som ryttare rider på en clinic borde väl min avgift sänkas ju fler fotfolk som deltar? Jag delar ju med mig av min lektion och mer än en gång har frågvisa personer tagit "min" lektionstid i anspråk. Därför faller idén om att ha både en hög avgift för ryttare och fotfolk.

Jag var och tittade på en clinic med en "klassisk" tränare, jätteintressant och lärorikt! Nu fick jag veta att h*n kommer tillbaka till Sverige och tänkte direkt anmäla mig (jag har ridit ett antal clinics och för detta betalat hutlösa pengar), skulle bara öppna den bifogade länken först.... my god!! 1800 spänn per lektion och 400 per dag för publik. Till saken hör att just dessa folk klagar så oerhört över att "ingen är intresserad av att se "riktig, hästvänlig dressyr"... de kan ju inte mena allvar? De måste ju gilla att ha sin klubb för inbördes beundran och sitta och klaga över alla de som inte är där.

Jag har full förståelse för att en influgen tränare måste ta 600-1000 spänn per lektion för att det ska gå runt. Men detta pengamjölkande inom klassisk dressyr är jag trött på. Min gräns är nådd, jag betalar inte 1800 kr för en lektion bara för att den som skrivit inbjudan kallar h***m "mästare"!
 
Sv: Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

För mig är det helt ok att betala 500kr eller så för en lektion. Det är ju min tränares semester, pension, resekostnad, sjukdagar etc inräknat i den summan. Och även tränarens egen utbildning.

Är det så att man flyger in tränare och den ska övernatta så betalar jag ju också för flyg och omaket med att sova borta och ev boendekostnad.
Ev måste den ju också hyra in hjälp för att sköta det som finns på hemmaplanen i form av egna hästar och andra djur.

:bow::bow::bow:
Ytterst få tänker så långt som att även en tränare ska överleva!

/Migo
Som betalat en bit över 4000:- kr för en helgkurs (4* 60 min) med hunden. Då känns inte en helgkurs för en riddare för 2000:- kr så dyr helt plötsligt;)
 
Senast ändrad:
Sv: Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

Ja, jag håller med dig om att det blir fel om man då lägger ned den betalande ryttarens tid på frågor från fotfolket tex. Då förlorar ju ryttaren på det.

Men jag tar heller inte betalt om någon tittar. Och jag lägger min tid på min elev. Så det rör inte mig. ;)
Men har jag betalt för att lära någon rida vill jag göra ett optimalt jobb. Och då innefattar det för mig att ge min odelade uppmärksamhet till den som rider. Folk får titta och komma med enstaka frågor. Men ska man ha en heldagarsclinic kan man ju tex lägga upp det så att man har en tim gemensam teori som folk får betala för. Sen betalar ridande ekipage. Och övriga får kolla om de vill. Men inte ta ryttarens tid i anspråk.
Givetvcis kan man som bra tränare kanske klara båda. Men har man grönare ekipage kan det ju krävas att man är på dem så fort man bara kan prata. Något slinker iväg hela tiden som man måste påpeka. Då hinner man inte med fotfolksfrågor med. Inte om man vill hjälpa ridande ekipage max.
Därför tycker jag det är ett märkligt upplägg om det nu inte är rätt avancerade ekipage.
 
Sv: Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

Man blir medveten om det då man arbetar med det. ;)

Jag har både själv flygits in och hjälper till att dra ihop kurser för andra tränare på gården där jag står. Då jag själv åkt bort har jag behövt hyra in hundvakt och hästvakt. Det är inte bara att hoppa på flyget och dra. Jag sover dessutom inte bra i andra sängar och kan få gå en extra gång till kiropraktor/sjukgymnast efter en resa med övernattning. Det kostar alltså en hel del för mig att åka iväg för kurser. Och jag antar att det kan kosta ännu mer för de som har fler djur, barn, långtidsparkering vid flyget, taxi dit eller annat arbete att missa inkomst ifrån.

Jag betalar gärna för att få kvalitet. Då lär jag mig mer själv. Och sparar alltså pengar och tid då jag snabbare gör framsteg än om jag red för någon utan lika mycket kunskap. Nu behöver ju inte engar betyda kvalitet. Men om ngt bra kostar så får det vara värt det för mig.
 
Sv: Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

Men jag kan tycka att när jag som ryttare rider på en clinic borde väl min avgift sänkas ju fler fotfolk som deltar? Jag delar ju med mig av min lektion och mer än en gång har frågvisa personer tagit "min" lektionstid i anspråk. Därför faller idén om att ha både en hög avgift för ryttare och fotfolk.

Jag håller med om att fotfolket inte ska få ta tid från ryttarna! Det hade jag klart protesterat mot - har jag betalt för en timmes ridning så ska jag också rida i en timme.
Tanken vad gäller kursavgifterna är väl att de ridande ska "bära" kostnaderna, som kursarrangör vet man ju aldrig om, eller hur många, deltagare till fots som kommer.
Det är slitsamt att vara kursarrangör, och det går oftast jämnt ut när alla omkostnader är betalda. Man har kanske lagt ner uppemot 50 timmars arbete i förberedelser, har tränaren som nattgäst och förväntas därmed bjuda på både middag, frukost och lunch. Att det skulle bli pengar över någon gång hade jag inte tackat nej till.

Jag var och tittade på en clinic med en "klassisk" tränare, jätteintressant och lärorikt! Nu fick jag veta att h*n kommer tillbaka till Sverige och tänkte direkt anmäla mig (jag har ridit ett antal clinics och för detta betalat hutlösa pengar), skulle bara öppna den bifogade länken först.... my god!! 1800 spänn per lektion och 400 per dag för publik.

Jag rider mest akademiskt, men har även kommit med i en grupp som rider för en välkänd portugisisk tränare. Priset för ridplats är 2800 kronor (1400/timme, alltså) och då ingår lunch båda dagarna. Att bara vara åskådare, utan rätt att yttra sig, kostar 300 kronor/dag. Nog är det dyrt alltid, men av någon anledning känns det som om det är värt pengarna :p
 
Sv: Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

Håller med, det är skitdyrt :mad:... Kanske ska bli AR instruktör:angel:...

Jag tror att vi andra kommit fram till att AR-kurser kostar mindre än vad kurser för de "klassiska" gör :cool:

Som tuaphua skriver, det kostar på att åka iväg som instruktör. Hästvakt, hundvakt, barnvakt, flyg eller hundra mil bilkörning.
Hur många kurser orkar man med per månad? En varje veckoslut? Då kör man hemifrån fredag eftermiddag, 55 mil till kursarrangören. Man övernattar i "främmande" miljö efter att ha ätit en middag och diskuterat upplägg på kursen.
Kursdagen stiger man upp klockan 6 för att inta frukost och sedan bege sig till platsen för kursen. Första ekipage rider 8.30. Efter lunchen är det teori i en timme, sedan rider alla åtta ryttarna igen. Vid 18-tiden slutar kursen och då kör man 55-60 mil för att komma hem.

Om man då ger en sådan clinic varje veckoslut blir intäkterna 28 000 kronor/månad (plus körersättning) . På den summan ska man betala skatt och sociala avgifter - vad blir kvar? Bra mycket mindre än vad jag tjänar som statsanställd och med 14 arbetsdagar per månad (ja, det är heltid).
 
Sv: Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

javisst kan man rida själv för andra tränare också. men dessa privatlektioner är ju då också dyrare (?). det är som du säger, en tränare bör ju kunna leva på sitt arbete också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 751
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 111
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 214
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp