Haemoglobin

Trådstartare
Jag är inte rökare. Min pojkvän är dessvärre det och försöker verkligen sluta för min skull (och sin egna såklart). Han har trappat ner rätt så bra sen januari och jag ger honom så mycket stöd som möjligt - utan att vara jobbig och gnällig, pga. avskyr det + kontraproduktivt.

Till saken, han fyller år i april och min tanke är att jag ska underlätta det ännu mer genom att köpa ett fancy kit med E-cigg till honom + vätska med bla. kaffesmak (han älskar kaffe).

Vad har ni för erfarenheter gällande E-cigg? Blir man slapp och skiter i att försöka sluta eller blir det lättare att avstå från nikotin? Är E-cigg tillräckligt bra substitut så man ''nöjer'' sig som 'normal' rökare?

Vet att det är individuellt, men era åsikter är viktiga! :laugh:
 
Senast ändrad:
De flesta i min närhet som har ersatt vanliga cigg med e-cigg röker mer än vad de gjorde med vanliga. Typ ingen har lyckats använda det som "avtrappning".

Mitt råd till honom hade varit att gå cold turkey.
 
De få personer jag har träffat på som har gått över till e-cig röker numera mer än några andra och mer än någonsin. Det verkar inte fungera.
 
Har samma erfarenhet som @Andromedae de i min omgivning som börjat med e-cigg röker mer än de gjorde från början. Vissa gör det omedvetet, andra gör det medvetet med ursäkten att det inte är lika skadligt som vanliga cigaretter och därför kan man röka dubbelt så mycket som man gjorde innan.

Tror generellt inte att det är fördelaktigt att använda e-cigg som nedtrappning eftersom man snarare gör rökningen mer lättillgänglig. Man får t.ex. röka e-cigg på vissa platser där man inte får röka vanliga cigaretter iom att du inte förgiftar omgivningen i samma utsträckning.

Försöker han trappa ned men har svårt med nikotinabstinens så finns det andra produkter som är bättre än e-cigg.

Kort sagt är e-cigg snarare till för folk som vill fortsätta röka men vill slippa vanliga cigaretter.
 
Åh, vad svårt det är. Tänker att om det nu kommer ta månader för honom att sluta är det bättre att han röker något som är mindre skadligt för honom under tiden.

Har ni några bättre tips? Hela tobak-sfären är helt ny för mig.

Egentligen vill jag bara roundkicka iväg cigaretterna från honom.
:cautious:
 
Tar det verkligen så lång tid för honom att sluta? Har han tillräckligt med viljestyrka tycker jag det är bättre att han går cold turkey än håller på och segar ut på det i evigheter.

Om han börjar röka e-cigg så är risken stor att han börjar röka mer, och har han då svårt att sluta så kommer det där "om några månader" bli "om några år" och när det sedan väl är dags så kommer det bli en cold turkey ändå eftersom han aldrig trappade ned via e-ciggen.

Tycker det är bättre med plåster om nikotinabstinensen inte går att komma förbi på ren jävlar-anamma.
 
Åh, vad svårt det är. Tänker att om det nu kommer ta månader för honom att sluta är det bättre att han röker något som är mindre skadligt för honom under tiden.

Har ni några bättre tips? Hela tobak-sfären är helt ny för mig.

Egentligen vill jag bara roundkicka iväg cigaretterna från honom.
:cautious:
Men du kan ju inte sluta åt honom i vilket fall som helst.

Om du ändå tror att han slutar inom månader, är ju det för övrigt inte ett argument för e-cig. Så akut skadligt är det inte att röka vanliga cig.
 
antligenicke-rokare-detenklasattetattsluta-4047907-frntl.jpg


41 spänn på bokus. Mkt amerikansk och ganska pladdrig, men jag vet en del som har fått hjälp av den.
 
Men du kan ju inte sluta åt honom i vilket fall som helst.

Om du ändå tror att han slutar inom månader, är ju det för övrigt inte ett argument för e-cig. Så akut skadligt är det inte att röka vanliga cig.
Skulle inte vara uppe i diskussion om han inte själv uttryckligen tagit upp e-cigg som alternativ och har ett intresse i att sluta.

Min tanke var att underlätta för honom och e-cigg vore ett nyttigare presentförslag. Gjorde det ganska tydligt att det sen är upp till honom själv. :)

Månader är en förhoppning f.ö, men glädjer mig att veta :D
 
Skulle inte vara uppe i diskussion om han inte själv uttryckligen tagit upp e-cigg som alternativ och har ett intresse i att sluta.

Min tanke var att underlätta för honom och e-cigg vore ett nyttigare presentförslag. Gjorde det ganska tydligt att det sen är upp till honom själv. :)

Månader är en förhoppning f.ö, men glädjer mig att veta :D
Du får självklart göra som du vill, bara du är medveten om att det finns en överhängande risk att resultaten av en e-cigg blir det raka motsatta mot vad du tänkt dig.

E-cigg är lättare att röka än vanliga cigg, därför skulle jag snarare säga att de är svårare att sluta med än vanliga cigg. De är tillåtna på fler ställen, de kommer i massor med "goda" smaker, de är billigare i långa loppet, de stör inte omgivningen i samma utsträckning och är inte lika hälsoskadliga.
 
Du får självklart göra som du vill, bara du är medveten om att det finns en överhängande risk att resultaten av en e-cigg blir det raka motsatta mot vad du tänkt dig.
Jag har tagit åt mig som Svampbob fyrkant och e-cigg känns inte längre som ett alternativ. Hade en helt annan bild av det innan och hade fått för mig att det var ett asbra substitut.

Men tack för inputen! ^^
 

Den studie som artikeln hänvisar till har dock blivit hårt kritiserad eftersom forskarna inte har replikerat verklig användning utan använt utrustningen på ett direkt felaktigt sätt. Vid den höga temperatur där de har börjat uppmäta formaldehyd är det i princip omöjligt att inhalera ångan eftersom det smakar så vidrigt och är så retande för luftvägarna att det inte går att dra ner. Vilken ecigg-användare som helst som har råkat få ett torrbloss kan berätta att det inte är något man frivilligt utsätter sig för ens en enda gång, än mindre så regelbundet att man får i sig skadliga halter formaldehyd. Det forskarna har gjort är att dra upp spänningen så högt att en förbränningsprocess startat, något som inte sker vid normal användning av ecigg.

Det finns betydligt fler - bättre utförda - studier som visar att ecigg är betydligt säkrare än tobaksrök. Det är ju en relativt ny företeelse, så givetvis behövs mer forskning, men brittiska NHS rekommenderar numera ecigg som en rökavvänjningsmetod baserat på studier som visat att det är 95% mindre skadligt än tobakscigaretter.

Jag har själv slutat röka med hjälp av ecigg. Det är ett och ett halvt år sedan jag rökte min sista cigarett och jag är skitglad att jag valde att prova ecigg som en sista utväg efter att ha försökt med alla andra tillgängliga metoder. Jag hade inte ens tänkt sluta, bara prova att ersätta vissa av cigaretterna, men efter ett par dagar smakade cigaretterna så illa att jag inte kunde fortsätta röka.

Jag började på hög nikotinhalt men har trappat ner gradvis och är snart nere på nikotinfri vätska. Förmodligen kommer jag att sluta även med eciggen så småningom, men jag har inte så bråttom med det - jag mår redan som jag gjorde under mina perioder som ickerökare, och eciggen har dessutom den trevliga bieffekten att jag har kunnat dra ner på godisätandet eftersom vätskan finns i så många goda smaker.
 
Den studie som artikeln hänvisar till har dock blivit hårt kritiserad eftersom forskarna inte har replikerat verklig användning utan använt utrustningen på ett direkt felaktigt sätt. Vid den höga temperatur där de har börjat uppmäta formaldehyd är det i princip omöjligt att inhalera ångan eftersom det smakar så vidrigt och är så retande för luftvägarna att det inte går att dra ner. Vilken ecigg-användare som helst som har råkat få ett torrbloss kan berätta att det inte är något man frivilligt utsätter sig för ens en enda gång, än mindre så regelbundet att man får i sig skadliga halter formaldehyd. Det forskarna har gjort är att dra upp spänningen så högt att en förbränningsprocess startat, något som inte sker vid normal användning av ecigg.

Det finns betydligt fler - bättre utförda - studier som visar att ecigg är betydligt säkrare än tobaksrök. Det är ju en relativt ny företeelse, så givetvis behövs mer forskning, men brittiska NHS rekommenderar numera ecigg som en rökavvänjningsmetod baserat på studier som visat att det är 95% mindre skadligt än tobakscigaretter.

Jag har själv slutat röka med hjälp av ecigg. Det är ett och ett halvt år sedan jag rökte min sista cigarett och jag är skitglad att jag valde att prova ecigg som en sista utväg efter att ha försökt med alla andra tillgängliga metoder. Jag hade inte ens tänkt sluta, bara prova att ersätta vissa av cigaretterna, men efter ett par dagar smakade cigaretterna så illa att jag inte kunde fortsätta röka.

Jag började på hög nikotinhalt men har trappat ner gradvis och är snart nere på nikotinfri vätska. Förmodligen kommer jag att sluta även med eciggen så småningom, men jag har inte så bråttom med det - jag mår redan som jag gjorde under mina perioder som ickerökare, och eciggen har dessutom den trevliga bieffekten att jag har kunnat dra ner på godisätandet eftersom vätskan finns i så många goda smaker.
Tack för ditt svar! :) förstår nu att det som sagt är väldigt individuellt och det är ju inte jag själv som ska sluta röka. Men ja, tänker definitivt läsa på en del det skadar ju inte :)
 
Jag är inte rökare. Min pojkvän är dessvärre det och försöker verkligen sluta för min skull (och sin egna såklart). Han har trappat ner rätt så bra sen januari och jag ger honom så mycket stöd som möjligt - utan att vara jobbig och gnällig, pga. avskyr det + kontraproduktivt.

Till saken, han fyller år i april och min tanke är att jag ska underlätta det ännu mer genom att köpa ett fancy kit med E-cigg till honom + vätska med bla. kaffesmak (han älskar kaffe).

Vad har ni för erfarenheter gällande E-cigg? Blir man slapp och skiter i att försöka sluta eller blir det lättare att avstå från nikotin? Är E-cigg tillräckligt bra substitut så man ''nöjer'' sig som 'normal' rökare?

Vet att det är individuellt, men era åsikter är viktiga! :laugh:

Min sambo slutade röka i januari, va utan några veckor men suget bleb för stort så han köpte e-cigg, han är nöjd, men ja vet inte, känns bara som att förflytta "problemet" eller hur man ska säga!
 
Jag känner folk som slutat röka före el-ciggens intåg i folks liv, och de som slutat efteråt. Och jag måste tyvärr hålla med flera andra här om att el- ciggen egentligen bara förflyttar problemet. Ungefär som att börja snusa för att dra ner på rökandet, det slutar antingen med att de både röker och snusar sen, eller att de blir mer beroende av det än vad de var av cigaretterna. Det är lättare att snusa/röka el-cigg eftersom man kan/får göra det på många platser där vanlig rökning numera är förbjuden.

Försök vara ett stöd för honom istället. Du kan inte sluta åt honom, men du kan finnas där och visa att det är okej att han tycker att det är jobbigt. Han kanske inte vågar visa det om han vet hur fientligt inställd du är till rökningen?
 
Om du ska köpa hade jag köpt vätska helt utan nikotin i, så att han blir av med den biten direkt. Det funkade för mig, att göra mig av med nikotinet men ha e-ciggen för vanans skull ett litet tag. Nu används den inte heller.
 
De flesta i min närhet som har ersatt vanliga cigg med e-cigg röker mer än vad de gjorde med vanliga. Typ ingen har lyckats använda det som "avtrappning".

Mitt råd till honom hade varit att gå cold turkey.
Jag gick av praktiska skäl över till e-cigg för ett antal år sedan och inte för att sluta röka. Vanans makt är för stor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp