Bukefalos 28 år!

E detta vettigt!

T

Tummeliten

Pratade med en kompis idag som nyligen flyttat till ett nytt stall....

H*n står nu i ett kallstall, och då menar jag kallstall, vattnet fryser i hinkarna nattetid, mat som blöts fryser....Ingen sadelkammare, helt öppet för vem som helst att bara gå rätt in och plocka med sig allting....:eek: Och att lädergrejorna måste bli förstörda när det hänger så kallt....

Kompisen är ganska ledsen över detta, har tydligen blivit lite problem i detta stall och hon är orolig när mat o vatten fryser. Hon letar för övrigt nya platser....

Men nu till min egna fundering....Jag höll på att trilla av pinn när jag hörde stallhyran hon betalar i detta stall, frågade kompisen om det var ok att jag la ut en tråd ang. detta....

Så, vad tycker ni är skäligt att betala för en stallplats i kallstall, där det mesta är lite halvfärdigt, i 2 av boxarna är det "gallerliknande" saker (ej sett själv) från nåt gammalt kobås ända ner till golvet som en hov lätt får plats i. Som sagt vatten o mat fryser, ingen sadelkammare och kompisen och stallägaren delar på alla in/utsläpp. Typ rent kollektivt. Ingen padock.

Alla svar och synpunkter är välkomna!

Mvh Tummeliten!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: E detta vettigt!

Så, vad tycker ni är skäligt att betala för en stallplats i kallstall, där det mesta är lite halvfärdigt, i 2 av boxarna är det "gallerliknande" saker (ej sett själv) från nåt gammalt kobås ända ner till golvet som en hov lätt får plats i. Som sagt vatten o mat fryser, ingen sadelkammare och kompisen och stallägaren delar på alla in/utsläpp. Typ rent kollektivt. Ingen padock.

Jag undrar mer varför hon flyttade hästen dit överhuvudtaget, det låter lite ruckligt.?:confused:

Om det bara är kallt gör inget, man får bära vatten, ta med sadel hem(vilket jag hade gjort ändå, eftersom det inte går att låsa) och ha den foderhink inne som behöver blötas.
 
Sv: E detta vettigt!

Nej, jag tycker det är fullständigt vansinnigt. HUR kan hästägaren välja att sätta hästen på ett sådant ställe?! Fruktansvärt oansvarigt.
 
Sv: E detta vettigt!

håller med! vad tänker folk med? (dels stallägarna som ens har mage att ha det sådär, o dels hon som flyttade hästen till eländet...) låter helt vansinnigt! :(
 
Sv: E detta vettigt!

Det låter ju inte som ett ställe man hade satt sin häst på från början, men man vet inte varför hon gjorde det. Kn ju ha varit något akut som gjorde det, vad vet jag.

Men på ett sådant ställe hade jag ju inte gett många kr om ens något. Iofs hade jag inte satt hästen där från början.
 
Sv: E detta vettigt!

För att kunna göra en bedömning av vad det borde kosta (om vi nu bortser från skicket på stallet, som ju än så länge handlar om hörsägen) så behöver man ju veta vad som ingår eller inte ingår när fet gäller foder och strö plus storleken på hästen.
 
Sv: E detta vettigt!

Svarar alla på en gång:

Kompisen tog detta stall väldigt akut, då hon har fler än 1 häst är det svårt att hitta till så många och fick detta endast 3 dagar innan h*n var tvungen att lämna sitt gamla....

Som sagt vill kompisen inget hellre än att flytta, vad jag fattat det som lät det bättre när h*n kollade på stallet....Och att det skulle hända en del grejer, men inget har hänt ännu.... Finns inte ens el på hagen....

Ingenting ingår vad gäller mat eller strö....Utan endast boxen och att dom hjälps åt med in/utsläpp. Det är 3 ridhästar och 1 körponny.

Kan lova att kompisens hästar inte lider på nåt sätt, h*n är där ofta med hjälp av andra och ser till att det är varmt vatten som hälls på maten som blötläggs och att vattenhinkarna är isfria så gott det går....H*n häller i ljummet vatten i dom o så....

Vet inte om man får lägga ut vad saker kostar här men gör ett försök....

Hon betalar alltså 500:-/box för detta i månaden. Jag tycker det är hutlöst när det inte ens finns el på staketet....:eek:

Vill gärna ha fler synpunkter....

Mvh Tummeliten!
 
Sv: E detta vettigt!

jösses...frågan är ju VAD de tar betalt för om absolut ingenting ingår, inte ens el :crazy:
hoppas de kommer därifrån snart
 
Sv: E detta vettigt!

Svarar alla på en gång:

Kompisen tog detta stall väldigt akut, då hon har fler än 1 häst är det svårt att hitta till så många och fick detta endast 3 dagar innan h*n var tvungen att lämna sitt gamla....

Som sagt vill kompisen inget hellre än att flytta, vad jag fattat det som lät det bättre när h*n kollade på stallet....Och att det skulle hända en del grejer, men inget har hänt ännu.... Finns inte ens el på hagen....

Ingenting ingår vad gäller mat eller strö....Utan endast boxen och att dom hjälps åt med in/utsläpp. Det är 3 ridhästar och 1 körponny.

Kan lova att kompisens hästar inte lider på nåt sätt, h*n är där ofta med hjälp av andra och ser till att det är varmt vatten som hälls på maten som blötläggs och att vattenhinkarna är isfria så gott det går....H*n häller i ljummet vatten i dom o så....

Vet inte om man får lägga ut vad saker kostar här men gör ett försök....

Hon betalar alltså 500:-/box för detta i månaden. Jag tycker det är hutlöst när det inte ens finns el på staketet....:eek:

Vill gärna ha fler synpunkter....

Mvh Tummeliten!


Man kan nog inte förvänta sig mer för bara 500 kr/månad. man får vad man betalar för.

jag tycker ändå stallägaren gör fel här. Det är bättre att ta ut en stallhyra som gör att man har råd att hålla stallet i vettigt skick.
 
Sv: E detta vettigt!

Skulle också vilja säga att som kallhyra är det nog en skälig kostnad med tanke standarden Men det borde kosta mer så att stall och hage gick att hålla i bra bruksskick.
 
Sv: E detta vettigt!

För det priset hade jag inte förväntat mig mer än en box. Göra hage, service etc hade jag vackert fått sköta själv. Har betalt mer för mindre...
 
Sv: E detta vettigt!

H*n står nu i ett kallstall, och då menar jag kallstall, vattnet fryser i hinkarna nattetid, mat som blöts fryser....Ingen sadelkammare, helt öppet för vem som helst att bara gå rätt in och plocka med sig allting....:eek: Och att lädergrejorna måste bli förstörda när det hänger så kallt....

Då jag själv stått i ett stall med lösdrift i ena änden av stallet och boxar i den andra med "mindre skönhetsfel" och därmed även helt öppet på ena kortsidan = KALLT... Har jag inga svårigheter att förstå vad din kompis menar med vatten och så... Men det lever man med helt enkelt.. Man fixar vattnet så gott det går så hästarna åtminstone får "isfritt" vatten 3 ggr om dagen (den tiden det nu är så kallt, vilket i sthlm som tur e väldigt sällan).
Nu hade vi förvisso uppvärmd och låsbar sadelkammare samt en husvagn att värma oss själva i.. Så i hennes ställe skulle jag nog åxå ta hem det hon anser är "känsligt och värdefullt" eller skaffa en husvagn eller liknande att ställa upp utanför så hon kan ha lite "värme" ...

Så, vad tycker ni är skäligt att betala för en stallplats i kallstall, där det mesta är lite halvfärdigt, i 2 av boxarna är det "gallerliknande" saker (ej sett själv) från nåt gammalt kobås ända ner till golvet som en hov lätt får plats i. Som sagt vatten o mat fryser, ingen sadelkammare och kompisen och stallägaren delar på alla in/utsläpp. Typ rent kollektivt. Ingen padock.


I mitt fall så fanns ridvolt, samt om man betalade extra även ett ridhus att tillgå... Jag betalade 2500 för kollektivt, men då ingick foder och strö. Men jag kan nog inte lova att boxarnas skick var mkt bättre än din "utsago" men då jag ansåg att min häst kunde stå i boxen utan att göra illa sej osv tog jag det som det var... Boxdörren tex var ca 50 cm ovanför marken och i stort sett bara två-tre bräder med en tvärslå över och sen inget mer... Men min halvblodsmärr stormtrivdes och boxen var minst 12 kvm så som sagt inga som helst problem...

Och jodå det stallet gick förvisso igenom en djurinspektion (med "dum i huvudet" inspektör dessutom, så det såg nog värre ut än det egentligen var, för dem som nu bryr sej om det estetiska... :D )
 
Sv: E detta vettigt!

***delvis knapplån***

Jag håller också med om att det är en helt skälig kallhyra.
 
Sv: E detta vettigt!

Om man tänker kallstall så är det inget problem för hästen, bara människan. När det gäller utrustning så är ju det ett problem, men något din kompis bör ha sett vid inflyttning eller när denne tittade på stallet. I övrigt så åligger det ju hästägaren själv att välja stall med förstånd, att inte stall in sin häst i vad som helst och sen beklaga sig. Detta är väl inte något nytt får jag förmoda, utan har varit så hela tiden.

Kallstall generellt sett är bättre för hästen än varmstall, ett kallstall blir sällan taskig luft i och luftvägsproblem lyser med sin frånvaro i de flesta fall.
 
Sv: E detta vettigt!

inget alls. hästarna kommer få kolik av den frusna maten och brist på drickbart vatten och all utrustning kommer bli förstörd. :cool:
 
Sv: E detta vettigt!

Hon betalar alltså 500:-/box för detta i månaden. Jag tycker det är hutlöst när det inte ens finns el på staketet....:eek:

Vad tycker du att det skulle kosta då? :crazy: inget är gratis här i världen och hon kanske ska vara glad att hon fick tag på nått stall alls som ville ta emot henne? Varför var hon tvungen att lämna det gamla? Hade hon ingen uppsägningstid enligt kontraktet? Då borde hon haft gott om tid att hitta ett nytt stall/sälja kusen.
 
Sv: E detta vettigt!

2600 kostar det i kallstallet här.

ja vattnet fryser gärna i sådant kallstall.
men oftst är det iaf bra luft för hästarna.
 
Sv: E detta vettigt!

Jag tycker det låter som en skälig summa faktiskt... I de flesta kallstall härikring så kostar det 500:-/box.

Har själv stått i flera kallstall där vattnet fryser i hinkarna och betforen likaså.
Men boxarna var i mitt fall inte farliga för hästarna. Och det tycker jag är viktigast!

Hästarna mår bra att ha frisk luft, men det är jobbigare för oss hästägare att fixa och trixa med att vattnet inte fryser.


Ang utrustningshanteringen...
Går det inte att bygga ett skåp där hon förvarar sina grejer i, och sen använda någon slags uppvärmning inne i skåpet, borde inte vara omöjligt.
 
Sv: E detta vettigt!

Jag har för mig att det står i ngn djurskyddslag att hästen ska erbjudas drickbart vatten två gånger om dagen, minimum. Om hon då ger hästarna vatten på morgonen, när hon kommer till stallet på em och innan hon går hem för kvällen så är väl vattenfrågan inga problem? Sedan är det ju upp till var och en vad man tycker är skäligt att hästen får vatten, så jag uttalar mig inte, jag bara skriver vad som står i lagen.

Dessutom så värmer ju hästarna själva upp luften lite, iom att de är så stora.

Angående utrustningen: Om hon har syntetutrustning så är det väl inga problem att den förvaras kallt, eller har jag fel?
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 413
Senast: moonstruck
·
P
Hästmänniskan Min bästa kompis har en häst som står i ett stall en ganska bra bit från där hon bor. Situationen är nu, och har vart i flera år, att...
Svar
17
· Visningar
2 390
C
Ekonomi & Juridik Jag hoppas verkligen att jag inte gör något fel nu, jag har försökt att läsa alla nålade trådar och jag har förstått att man inte får...
Svar
9
· Visningar
1 496
Senast: Challe99
·
S
Hästmänniskan Hej. Står just nu i ett relativt litet stall (7 boxar) som är kollektivt, dvs. vi tar hand om in/utsläpp,fodringar, får köpa in...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: issikka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp