E-vitamin, selen, energi, protein, mineraler.. Hjälp någon? :/

Elma_vip

Trådstartare
Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena:

Per kg foder:



Ts 61
RP 41
Smrp 19
Mj 6,1
Kvot (Smrp/Mj) 3,2

Ca 2,9
P 1,1
Mg 0,7
K 8,0
kvot (Ca/P) 2,6

Är inte jätte kunnig inom detta med att läsa analyser men fattat som att energin är ok/dålig men proteinet är väldigt lågt och kvoten är väldigt dålig? :/

Har en unghäst född 08 som just nu rids 3-6 ggr i veckan, varierat dressyr, hoppning uteritt. Även nån veckas vila emellanåt. Det är en valack som är relativt svårfödd och faller lätt ur nu på höstkanten..

Just nu (i väntan på analys) har han fått så mkt grovfoder han kan plus 0,5 kg havre, 0,5 kg korn, 1/2 mått SeloE och ca 1 dl linfröolja.

Nu är frågan hur jag bäst ska få ihop hans foderstat, någon som har nåt tips?

Sen läste jag lite om just E-vitamin att man kan ge för mkt av det? Tänkte nämligen beställa hem en 10 liters bag in box med linfröolja men den innehåller precis som SeloE E-vitamin så det kanske är bättre att köpa hem oljan som inte innehåller E-vitamin?
 
Sv: E-vitamin, selen, energi, protein, mineraler.. Hjälp någon? :/

Testade lite snabbt att räkna ut en foderstat i ett foderstatsprogram och där fick jag ihop den hyfsat om jag räknade på 15 kg hö och 1kg kraft muskel. Har då tagit bort både korn och havre, och varken oljan eller SeloE står med heller då jag inte hittade innehållsförteckningen till någon av dom. Det är egentligen för mkt energi i foderstaten och det saknas både fosfor och magnesium, något bra tips på ett mineralfoder? Och hur ser man att kvoten mellan energi och protein är som den ska? alltså hur räknar man ut den?

Kollade med mineral grön och då verkar alla värden ok, även selen så då kanske inte SeloE behövs?

Har ju enbart kollat kraffts sortiment.
 
Senast ändrad:
Sv: E-vitamin, selen, energi, protein, mineraler.. Hjälp någon? :/

Ett tips är att fodra med lucern från Kvarnby som är högt proteininnehåll eller rent potatismjöl. Krafft muskel går säkert också bra, men tror det är 'snällare' med protein ifrån ett grovfoder som lucern.

Det finns fosfor i vetekli så det kan man ge och räkna om det räcker. Annars kan man ge mineraler eller fosforbalans. Magnesium finns som tillskott.

Kvoten är ju protein delat på energi.
 
Sv: E-vitamin, selen, energi, protein, mineraler.. Hjälp någon? :/

Ett tips är att fodra med lucern från Kvarnby som är högt proteininnehåll eller rent potatismjöl. Krafft muskel går säkert också bra, men tror det är 'snällare' med protein ifrån ett grovfoder som lucern.

Det finns fosfor i vetekli så det kan man ge och räkna om det räcker. Annars kan man ge mineraler eller fosforbalans. Magnesium finns som tillskott.

Kvoten är ju protein delat på energi.

Lucern drar ju med sig mycket mer energi än vad Krafft Muskel och pp gör. Det är protein hon behöver inte energi. Det är ganska mycket potatisprotein i KM.
 
Sv: E-vitamin, selen, energi, protein, mineraler.. Hjälp någon? :/

Glömde skriva att jag räknade på 130g (0,13kg?) när jag räknade med mineral grön. När jag skrev in detta så enligt programmet är ju även selenbehovet täckt, så jag kanske inte ens behöver ge SeloE?
 
Sv: E-vitamin, selen, energi, protein, mineraler.. Hjälp någon? :/

Okej, men som Korven skrev blir inte energin för hög då?

Och är det bättre att ge vetekli och magnesium tillskott istället för t.ex mineral grön?
 
Sv: E-vitamin, selen, energi, protein, mineraler.. Hjälp någon? :/

För att täcka proteinet skulle jag ge krafft muskel eller potatisprotein(om hästen äter det).

Det andra kan jag inte räkna på i huvudet just nu :D

E vitamin är fettlösligt och går att överdosera.

Räkna först ut hur många MJ han behöver för att klara sitt energibehov. Sen lägger du på minst (iom unghäst ändå skulle jag ge 6.5) 6g smrp per MJ. Om han behöver 60 MJ så blir det 60*6.5 smrp = 390g smrp för att få en kvot på 6.5 och proteinbehovet täckt.

Som ex. Hur man får ihop det bäst beror på fodret!
 
Sv: E-vitamin, selen, energi, protein, mineraler.. Hjälp någon? :/

Okej, men som Korven skrev blir inte energin för hög då?

Och är det bättre att ge vetekli och magnesium tillskott istället för t.ex mineral grön?

Jag skulle inte ge vetekli för forforns skull utan fosforbalans.
 
Sv: E-vitamin, selen, energi, protein, mineraler.. Hjälp någon? :/

Okej, men är 1 kg krafft muskel för mkt? Låter rätt mkt med tanke på allt protein, fast å andra sidan innehåller ju mitt hö inget protein alls knappt :P
 
Sv: E-vitamin, selen, energi, protein, mineraler.. Hjälp någon? :/

Mina hästars magar har alltid föredragit att dela upp större totalmängd på fler givor. Ungefär som med soja.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 075
Senast: Pudlan
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 598
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Min shettis sto 20 år konstaterades ha EMS efter fått fang utan någon synbar anledning. Hon har haft fang tidigare och har sen 10 år...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: katja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp