Bukefalos 28 år!

E-vitamin?

tokigaullis

Trådstartare
Jag fick tipset om att ge hästen E-vitamin.
Hon går idag på lösdrift och har då fri tillgång på grovfoder. Jag ger henne enbart mineraler utöver grovfoder.
Så min fråga är: vad är evitamin bra för? Vilken sort ska man ge? Med eller utan selen? Hur mkt per dag eller hur ofta ska man ge?

Tacksam för svar då jag är okunnig inom detta. :)
 
Sv: E-vitamin?

Varför ska du ge det ? Vad har du Flr grov foder analys och varför föreslås e vitamin ?
 
Sv: E-vitamin?

Så min fråga är: vad är evitamin bra för? Vilken sort ska man ge? Med eller utan selen? Hur mkt per dag eller hur ofta ska man ge?

E-vitamin är en fettlöslig antioxidant. Antioxidanter skyddar cellerna från att skadas av fria radikaler.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Antioxidanter

E-vitamin har även andra funktioner i kroppen. De bidrar till kroppens immunförsvar, deltar i cellernas signalsystem och andra metaboliska processer.

Gräs innehåller ofta tillräckligt med E-vitamin för att täcka hästens behov. Det mesta av E-vitaminet i gräs förstörs dock vid torkning till hö/hösilage och fortsätter att förstöras under tiden grovfodret lagras (vitaminen är känslig för sol och syre). Vid den här tiden på året kan man inte räkna med att grovfodret innehåller någon E-vitamin alls utan hela hästens behov måste täckas med tillskott.

Det finns andra trådar som diskuterar vilken produkt man bör välja.

Behovet av E-vitamin beror på hästens vikt och hur mycket den arbetar.

Selen behöver hästen alltid tillskott av oavsett om hästen går på bete eller inte eftersom våra marker är selenfattiga.
 
Sv: E-vitamin?

om du ger mineraler som innehåller vitaminer och motionerar hästen normalt så tror jag att din häst klarar sig.
 
Sv: E-vitamin?

Mineraler är mineraler och innehåller inte några vitaminer. Du kanske menar ett pelleterat mineral- och vitamintillskott?

Personligen skulle jag bortse från den E-vitamin som har tillförts pelleterat foder. Det troliga är att E-vitaminen förstörs under pelleteringsprocessen.

Det finns hästar som har fått 1000 IE/dag av E-vitamin från pelleterat foder men som ändå har haft E-vitaminbrist (enligt resultat från blodanalys).
 
Sv: E-vitamin?

Dessutom så har det väl bevisats att det kräver fettillskott i form av olja eller liknande (i liten mängd) för att fettlösliga vitaminer ska kunna tas upp ordentligt. Att ge enbart e-vitamintillskott i pulverform utan extra fett är nog mer eller mindre att förvandla sina pengar till bajs utan någon fördel för hästen (enbart havre eller liknande har i alla fall i någon studie jag läst visat sig att inte räcka för optimalt upptag).
 
Sv: E-vitamin?

Dessutom så har det väl bevisats att det kräver fettillskott i form av olja eller liknande (i liten mängd) för att fettlösliga vitaminer ska kunna tas upp ordentligt. Att ge enbart e-vitamintillskott i pulverform utan extra fett är nog mer eller mindre att förvandla sina pengar till bajs utan någon fördel för hästen (enbart havre eller liknande har i alla fall i någon studie jag läst visat sig att inte räcka för optimalt upptag).

Ja, du har helt rätt. Fettlösliga vitaminer behöver komma i kontakt med fett för att absorberas. Istället för att förlita sig på slumpen och hoppas på att E-vitaminet kommer i kontakt med fett i tunntarmen så är det mycket smartare att tillföra fett/olja till E-vitaminet redan i foderstaten. E-vitamintillskott är rätt dyra så man vill ju att hästen ska ta upp så mycket som möjligt.

Det är inte bara E-vitamin i pulverform som behöver blandas med olja. Tyvärr innehåller de flesta E-vitaminprodukter i vätskeform heller inget fett (olja) så man får själv blanda i lite vegetabilisk olja.
 
Sv: E-vitamin?

Ja, du har helt rätt. Fettlösliga vitaminer behöver komma i kontakt med fett för att absorberas. Istället för att förlita sig på slumpen och hoppas på att E-vitaminet kommer i kontakt med fett i tunntarmen så är det mycket smartare att tillföra fett/olja till E-vitaminet redan i foderstaten. E-vitamintillskott är rätt dyra så man vill ju att hästen ska ta upp så mycket som möjligt.

Det är inte bara E-vitamin i pulverform som behöver blandas med olja. Tyvärr innehåller de flesta E-vitaminprodukter i vätskeform heller inget fett (olja) så man får själv blanda i lite vegetabilisk olja.

Jätte nyttig information detta! Jag har inhandlat evitaminn i flytande form, ska kolla på innehållet imorgon om de innehåller någon typ av fett. Men om de inte gör de så tar alltså inte kroppen upp det utan de går raka vägen igenom och ut i bajs som nån sa :)
Ska man ge en skvätt olja till som du föreslog?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
765
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 043
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 235
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 274
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp