S

sneekkja

Vad tycker ni om E-vitamin, har precis köpt den och ger det till min islandshäst valack.
Det ska ju vara bra för muskeluppbyggnad, hjälpa till lite på traven (;

Så vad tycker ni, har ni använt det och vad tycker ni?
 
Sv: E-vitamin

ingen som har något att säga?
har också E-vitamin hemma, och undrar lite (;
 
Senast ändrad:
Sv: E-vitamin

Överskott av E-vitamin gör ingen som helst nytta, tyvärr.
Får hästen i sig sitt behov via foder eller mineraler så är det helt onödigt.
 
Sv: E-vitamin

Har hästen konstaterad e-vitaminbrist är det ju bra med tillskott.

Har hästen INTE ett behov kan man dessvärre överdosera den fettlösliga e-vitaminen vilket som med andra fettlösliga vitaminer kan ge förgiftning.
 
Sv: E-vitamin

E- vitamin är inget jag skulle ge bara för att ge, eftersom det är fettlösligt så kan överskott vara giftigt!

Så så länge jag inte var helt säker på att min häst hade E- vitamin brist så skulle inte jag ge det..
 
Sv: E-vitamin

De gånger jag gett e-vitamin är det till hårt tränande travhästar som behöver lite hjälp "på traven" med musklerna. Det är absolut inget jag skulle ge en medelpresterande ridhäst, eftersom överdosering kan orsaka förgiftning.
Att jämföra med B-vitamin som man kan ge stora mängder av utan konsekvenser (sen att det är väldigt dyr urin är en annan sak).
 
Sv: E-vitamin

Jag skulle vara lite försiktig med att ge e-vitamin "utan orsak" då jag vill minnas att den "samarbetar" med Selen. Om hästens kropp tar in mycket av det ena tar den automatiskt in mindre av det andra vilket kan ge brister. Men någon får gärna rätta mig om jag har fel.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 037
Senast: Karoliten
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 563
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 076
Senast: KAROLIJNAH
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen Quinti Von Hof står i boxen och njuter. Hästskötaren Madelen Isaksson vet hur hon ska få honom att må bra – och vara...
Svar
0
· Visningar
138
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp