easyboots vid ridning istället för skor på hästen!?

Jag skulle sko och brodda vintertid och ha bootsen sommartid, jag måste ha broddat i hagen också så jag har inget val om jag inte ska sanda :p hela hagen...

Men då funkar det kanske sommartid då i alla fall så hovarna får vila lite...
 
Jag provade ut mina Old Macs efter att jag tog av skorna och då var det ca 8 veckor sedan han verkades förra gången.

Man mäter bredden på hoven (och även längden men jag tyckte inte längden på hoven passade med längden enligt mått-tabellen på paketet). Jag tog den storlek som stämde med bredden på min hästs hovar.

När jag kom hem och provade passade de precis!! Det är en ganska avancerad fastsättningsanordning, man har först en rem som sitter innanför själva skon, som ska sitta lite lösare (ung en finger mellan rem och hov), och sedan en anordning, som fästs ganska tight, utanför hela hoven. Det blir jättebra och skorna rör sig inte alls när hästen rör sig (de skaver inte alltså). :D

mvh Jessica
 
De finns på H**ks. Man får ta hem och prova dem och sedan byta om de inte passar (i varje fall i "min" affär).

mvh Jessica
 
Om det var längden du blev osäker på så förstår jag dig, för jag fick inte heller till det, fast jag mätte som en galning. :confused:

Det slutade med att jag tog hem ett par som var rätt i bredd och så struntade jag i längden, det funkade i mitt fall. :D

Jag tycker att Easybootsen verkar ha så osäker fastsättningsanordning, det är ju bara 3 hakar som ska fästa i hoven på var sida. De verkar också stumma i materialet (=skavrisk).

mvh Jessica
 
Hästen ska alltid ha nyverkade hovar innan man mäter ut storleken på sina Old Mac´s. Eftersom jag själv va osäker på detta har jag ringt runt och kollat, alltid fått samma svar, nyverkade hovar.
 
Kul, hästarna ska verkas nästa tisdag.Jag ska åka och handla då.... :) :)
 
Du kan ju inte bara strunta i längden :confused:
Man ska givetvis kolla måttabellerna och gå efter det längsta måttet. Sedan ska det visst finnas ilägg att justera med.
Jag väntar just på mina första oldmacs så vi får se hur det går. :smirk:
Min hästs framfötter är just nu dåliga och kan inte ha vanliga skor så vi ska prova oldmacs.
 
Jag har kikat in på hemsidan om swiss horse boots, men VART i Sverige kan man köpa såna???? Är väldigt intresserad, fast min vbl-märr är inte så ömfotad, men tänkte att hon kanske bör ha dom på sej ett tag framöver....
Ngn som vet?? :confused:

---------------
hem.passagen.se/aspbarkfoder
 
Nja, jag kan tyvärr inte rekomendera dessa skor. Hade en häst som var minst sagt aktiv i hagen och titt som tätt sprang av sig en av framskorna. Efter några tappskor fanns det tyvärr inte något kvar att spika i och det var gips och överdragssko + hagvila som gällde några veckor.

Eftersom det var mitt i tävlingssäsongen köpte jag en easyboot för att kunna hålla igång honom lite. Passformen var sådär, tappade den någon gång men inte speciellt ofta. Steget försämrades rejält, stumt förhållandevis motvilligt. Skorna fäste bland annat med piggar som satt in i hovväggen, dessa trasade sönder hoven ännu mer. Gav upp försöket efter några dagar.

Har även pratat med flera hovslagare om tanken och materialet och de sa att dessa skor mest tillverkas för att tillfredsställa ett behov på marknaden, dvs efterfrågan finns och då vill de tillhandahålla produkten. Har även pratat med flera veterinärer och de anser att skorna är rent förkastliga, en järnsko är konstruerad för att ge ett glidmoment mot blandade underlag i nivå med det glidmomentet en oskodd hov får mot "stäpp-underlag". En plast/gummisko ger ett tvärstopp för hoven vi nedsättning och detta leder ofta till ledinflamationer främst på kotled och carpus. Sådana inflamationer kan leda till (leder till) hältor, pålagringar och obrukbarhet.

En annan synpunkt är att verkning inte skall snålas in på även om hästen inte bär järnskor, hornet växer och vinklar förändras allt eftersom hoven nöts. Verkning krävs lika ofta som på en skodd häst.

Som sagt, JAG trode på idén men tog reda på fakta. Lita inte på det ni läser på nätet utan fråga era veterinärer (fråga flera stycken) och hovslagare.
 
Jag har pratat med min hovslagare kring detta ämne...
Han är en utbildad och mycket kännd och duktig hovslagar(har tävlat i hovslageri flera gånger och placerat sig bra).
Han sa i alla fall såhär...
Tänk på hur hoven är formad och ser ut och hur den i sin tur samarbetar med leder senor ligament mm. Hoven är hård och vidgas bara begränsat vid belastning det är i lederna och på senorna den stora belastningen är. Strålen ska utsättas för tryck för att pump mekanismen i hoven och benet ska funka. Om du då sätter på hästen en gymastik sko(gämförelsen med bootsen) du får ett mjukare tryck mot hoven och rörelsen i lederna blir mindre senor mm tar upp mindre av belastningen vilket resulterar i slutet i stelare leder sämre funktion på ligament och senor försämrat tryck mor strålen.
Han sa i klartext att...
Dom är skadliga i längden för hästen och att det var ett skit påhitt som nån hadde kommit på för att tjäna pängar och inte med hästarnas välbefinnande som mål.
Han kan ju ha fel!
Men jag kulle aldrig använda boots mer än som ett hov sjuk omslag efter hov skador eller liknande.
Jag litar på min hovslagare!
 
En annan synpunkt är att verkning inte skall snålas in på även om hästen inte bär järnskor, hornet växer och vinklar förändras allt eftersom hoven nöts. Verkning krävs lika ofta som på en skodd häst.

En liten rättning. Verkning/raspning krävs oftare än när hästen är barfota än när man har järnskor, för hornet växer fortare och har hästen minsta tendens till felställning så får man problem om man slarvar. :crazy: Till viss del kan man kanske fixa raspningen själv om man är lite kunnig.

Men enligt min hovslagare så blir den totala kostnaden för hovvården lägre eftersom kostnaden för verkningen blir billigare. Men man tar ju inte av skorna av ekonomiska skäl, eller???

mvh Jessica
 
Nej, jag struntade inte i längden men jag tog hem ett par Old Mac's och provade istället för att gå på vad som stod på kartongen. De passade som tur var. :D

mvh Jessica
 
Jag fick mina Oldmacs idag. Jag är lite osäker på passformen. Hoven rör sig i skon så den är nog lite stor. Nu är han ovanligt hårt verkad (pga hovproblem efter fång) så jag kanske ska lugna mig innan jag beställer en mindre storlek. :confused:

Synd att easybootsen har dessa taggar mot hovväggen i fastsättningen, annars verkar dom mindre och smidigare på hoven. Kunde de inte haft bättre fastsättning överhuvud taget.

Jag måste ha något skydd till hovarna nu när vanliga skor inte fungerar/sitter, han behöver det, särskillt på hårt underlag.
 
Oj, det är ju inte bra om det glappar så mycket. Men det går att dra åt det yttre lagret ganska mycket, det går bättre när du har använt skon lite för då blir den mjukare. Prova att dra åt kardborren så hårt det går.

mvh Jessica
 
Sv: easyboots vid ridning istället för skor på hästen!?

Man kan ju böja bort taggarna i easybootsen, iaf litegrann om man tycker d e för vassa :rofl:
 
Sv: easyboots vid ridning istället för skor på hästen!?

Hovslagaren tjänar ju pengar på att slå järnskor på hästarna så klart att han förespråkar dem.
Samma som med bomlösa sadlar, det är ingen idé att gå in i ridportaffären och ens diskutera bomlöst med dem, det är skadligt med bomfritt för de vill sälja sadel med bom.
Mitt sto går just nu barfota och har jättefina hovar, funderar på att köpa boots till henne och använda när jag rider på grus asfalt och när det blir halt. Rider bara ca 1 timme varannan dag och resten av tiden går hon barfota (vilket ju MÅSTE vara det allra naturligaste). Om hon sedan har gympadojjor 1 timme varannan dag skadar nog inte henne.
 
Sv: easyboots vid ridning istället för skor på hästen!?

Har du sett att det kommit en ny Easy boot?
Det finns ju även Boa Boots som går att brodda!
kolla in sidan: http://www.naturligahovar.se/
Jag funderar på att köpa ett par.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 130
Senast: super
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Miingla
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 904
Senast: mily
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 465
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp