easyboots vid ridning istället för skor på hästen!?

C

chrisse

Jag har funderat ett tag på att ta av skorna på pållen och låta han gå barfota - i resten av hans liv (om det skulle funka med planen jag har)

Tänkt på att man kunde införskaffa någon form av easyboots och ha på hästen vid ridning.
Jag rider inte så mycket och tävlar inte heller.

Vore det bra?
Hästen har varit skodd fram nu i två år och det går "sådär" vid varje skoning. Hästen tycker inte om hovslagare.

Hoven mår ju bäst av att vara naturlig.
Men hästen blir ömfotad fram om den inte har skor på (därför är den skodd överhuvudtaget).
Ett par easyboots skulle väl hjälpa mot det?

Vad har ni kunniga -kunnigare än mig- för erfarenheter av det här?
Någon som har några för- och nackdelar att dela med sig av?

Den enda risken jag ser är att om jag skulle vilja sätta på hästen skor i framtiden (säg ett par år) så skulle den vara omöjlig att sko eftersom den redan är skärrad av skoning?!

Men iofs skulle ju hovslagaren komma ut och hantera/verka hovarna ändå så.. men just det här med att slå i sömmen. Det är det som är läskigt, tycker min häst.

Hur är bootsen att rida med?
FÅR man tävla med dom? (menar då lokaltävlingar)

Hoppas tråden hamnade rätt.
Mvh
 
Jag har själv tagit av skorna på min häst och jag köpte ett par Old Mac's som visade sig vara superbra. :D

Det märks inte att man har dem på i skritt och trav, men i galopp verkade det som om min häst var tvungen att vänja sig vid dem.

Jag tror inte du behöver tävla med dem, för oftast är underlaget så mjukt på tävlingsbanan att hästen klarar sig utan.

mvh Jessica
 
Rider du ute med dina old macs? Håller de till det. Hur länge har du haft dom?
 
Jadå, jag rider ute ;). Jag har inte haft dem så länge men det är 6 månaders garanti så de borde hålla för ritt i blandad terräng varje dag i sex månader i alla fall. :D :banana:

mvh Jessica
 
Grundiden är ju bra - barfota är ju bäst för hästen

men det är tyvärr inte alla hästar som klarar av att gå barfota just pga att de blir hovömma eller har dåligt hornkvalitet och trasar sönder hovarna.

Det där med easyboots är en ganska bra nödlösning men om man använder dem flitigt så slits de fort och kan dessutom orsaka skav.

Hovslagare måste ju hästen besökas av ändå, hovarna ska hållas efter var 6e vecka max. Bäst gör du nog om du pratar med hovis och frågar om din häst överhuvudtaget skulle klara av att gå barfota.
 
De flesta hästar får aldrig tillräckligt med tid när man provar att ta av skorna. Det tar minst ett år för en ny stark hov att växa ut och inte många är beredda att ge sina hästar det. Märkligt kan man kanske tycka att inte göra det för den man älskar...
Undantag finns ju alltid men om man inte gett sin häst en ärlig chans så kanske man inte ska säga att ens häst inte klarar att gå barfota.
Det finn olika skor man kan använda under övergångsperioden.
Exempelvis Swiss horse boot, Marquis supergrip, mfl.

Att fråga sin hovslagare om han tror att ens häst kan gå barfota tycker jag känns meningslöst eftersom det krävs att man provar för att veta.
Att dra av skorna, låta det gå tre veckor, förfasa sig över hur hovarna faller sönder, konstatera att "min häst kan inte gå barfota" och sen slå på skor igen är inte rättvist mot hästen.
Vi har orsakat att han är ömfotad då får vi också vara beredda att genomleva övergångsperioden med honom, om våra ambitioner tillåter det...
Har man en tävlingsmaskin kanske man inte är så intresserad av långvariga lösningar... ;)
 
Jag har testat Easy Boots, tycker inte att de sitter på speciellt bra.
Svårt att hitta den perfekta lösningen.
Min häst bör helst gå barfota, förr eller senare klarar hans fötter inte sömmen och då blir de förstörda=jag får ta av skorna.
Nu har han gått utan skor sen i vintras och hans hovar mår jättebra.
Fast jag kan inte rida varsomhelst, han har inte de tjockaste sulor....
Har ändå valt att ha honom barfota, det är bättre än skor.
Hur många ickesko lösningar finns det egentligen?
Kanske finns något man inte hört talas om?
 
Jag har med inskaffat easybootsen till min körponny.För min del så tjänar jag på det för hästens del så är det nog skönt för hans hovar att slippa järnskor efter 16 års ideligen skoning.Hans hovar blev sämre nu så jag valde att låta han gå barfota förutom vid körningen och då blev det bootsen.Ångrar absolut inte det! :D
 
Min häst blev skodd första gången som tre-åring när jag började rida in honom. efter nån månad så blev han ömfotad när vi red på grusväg, dock bara i fram.
Så vi skodde honom fram och det funkar bra.

Han sliter jämnt på bakhovarna och hovis runtar bara till bak när han är ute. Han säger att det finns ingenting att ta. (har haft två hovisar som sagt det)

Så han har kanon-hovar och både mamman och pappan är födda på irland och vad jag förstår så har många irländska (renrasiga) ponnyer bra och starka hovar.

Aldrig varit sjuk i hovarna.

Och jag PM:ade med någon förut som sa något väldigt vettigt: "vi slår på tunga järnskor som hästen tvingas ha dygnet runt överallt när vi endast rider en timme om dagen och egentligen bara är då de behövs".

Så frågan är vad jag ska göra?
Samtidigt ska jag börja träna mer dressyr i höst/vinter men det kan man väl göra med bootsen?
Även hoppa.
Det borde bli billigare i längden med. Visst bootsen kommer slitas men att peja 500:- för skoning var 8:e vecka när ett par boots kostar runt tusenlappen och håller sex månader beroende på hur man sköter dom och hur mycket man rider.

Visst hästen måste verkas men med min häst behövs han verkas kanske var 12:e vecka om han går barfota runt om. Kanske inte ens det?
Så bra sliter han nu på bak iafl och det är möjligt att två års skoning kan ha försämrat hans framhovar.. men de kommer ju tillbaka efter en tid.....
 
Är det en shettis du har dem på??
Skulle vilja ha det till min shettis men vet inte om det finns så små, finns det det?
Och som sagt, funkar bootsen på tävling, för körtävling är det ju inte bara mjukt underlag på hela vägen runt så att de kan gå barfota (nu menar jag inte trav...)
 
Jag funderade på easy boots elelr liknande. Valacken har finfin hovkvalitet, är inte ömfotad eller så. MEN, hans hovar slits ner för hårt eftersom jag rider så mycket på grusväg.

Så jag funderade på att slopa skorna helt, och ha easyboot/old macs/liknande när jag red istället. Skulle om det fungerade bli billigare (800 kr var 7:e vecka för helskoning blir ett antal kronor/år), bättre för hästen att slippa skorna och jag skulle ändå kunna rida som vanligt.

Men efter att ha studerat "lössko"-lösningarna som fanns så la jag raskt ner iden. Passformen var inte direkt strålande på min valack iaf, det var en uppenbar skavrisk, och även risk för skador om de gles/lossnade/fastnade.

Så såvida jag tänker fortsätta rida i den terräng jag gör, så är det skor som gäller för honom.... Men den dag dte kommer en vettig, säker och väl tillpassad lösning som passar MIN hästs ben/hovar, då står jag med plånboken i högsta hugg först i kön. Dock får de se till att man kan BRODDA bootsen på vintern med, annars är det ju menlöst, då lär jag sko vintertid iaf.
 
Japp jag har det på shettis.Det finns ner till 000 (8,3-9,8cm)
Jag har 00 till min.Enligt min hovis så skulle jag lägga till 3mm på min gammelman här vid beställningen men eftersom det är redan tilltaget i deras storleksräkning så behövdes ju inte det för det höll sig inom ramen så att säg.Jag fick flytta bak den innersta remmen så långt det gick så nu sitter de som gjutna.
Att man kan använda de till vilken diciplin som helst funkar ju men jag vet inte hur det är med regler osv för hopp etc.Hör med dom som anordnar tävlingen.
Vet bara att de är testade av terräng och distans ryttare.Jag ångrar mig inte!
 
Provade du Old Mac's eller Easyboots? Jag har definitivt inte haft några som helst problem med vare sig skav eller passform med mina Old Mac's, men jag skulle nog inte försöka mig på att rida i Easyboots. Easybootsen känns mer som en tillfällig lösning.

mvh Jessica
 
Jessica - EasyBoots jag provade. old Macsen bara tittade jag på och mätte och så och kom fram till att de inte skulle passa min valack så bra iaf, men finns ju andra hästar som de säkert passar bättre till.

Shettisar - jodå, om inte passformen, skavrisken och skaderisken på EasyBootsen vore som de var så.

vad jag menade var alltså att när de kommer en BRA lösning och som passar MIN valack, då står jag först i kön under förutsättning att de är broddade =)
 
kan man använda dessa trots att det gott flera veckor efter skoning.
Skulle gärna vilja att min häst fick pröva dessa.
Problemet är att ibland har hon 0er i fram och nästa skoning kanske det är 1or.
Hur ska man då veta vilken storlek man ska ta för bästa
passning. :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
916
Senast: Miingla
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 421
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp