Easyboots vs BoaBoots ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lill_flesky
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 116
L

lill_flesky

Har bestämt mig för att köpa boots till hästen som numera är barfota men det är ju väldigt svårt att bestämma sig för vilket märke och modell man ska välja i och med den uppsjö av boots som finns på marknaden.

De som jag är mest inne på är easyboots och boaboots. Vad är för- och nackdelar med respektive boots?
Hade tänkt att använda dem när jag rider ut, när jag vet att jag ska rida mkt på grusvägar och asfalt.

Sv: Easyboots vs BoaBoots ?

Finns ju nya easyboots nu, Epics som verkar väldigt bra, jag är lite sugen på att testa såna.

Läs mer om boa och easyboot på www.easyboot.com

har använt boa boots till min pålle, tycker att de är kanon bra! De är lätta att ta av och på, sitter där de ska, lätta att hålla rena och hästen går säkert med dem. Rekomenderar dem starkt!!

Man måste borra hål i dom för att fästa broddarna.

Jag har precis köpt fyra stycken boaboots, inkl brodd och gaiters. De kom me dposten idag och jag premiärred dem på ömfotade valacken.

Han behövde ingen 'invänjning' och verkade inte bry sig om dem, och vid red en halvtimmas tur i skritt, trav och galopp, båd epå mjuk grusväg, hård grusväg, med stoora stenar och mindre, vasst grus. Samt i lera och genom en vattenpöl. Och avslutade med gräsunderlag följt av stenig stig full med rötter. Fungerade fint överallt, han slog i 'sko' (boots) lite i det tunga underlaget men då började han nog bli trött, och de väger en del de där gympaskorna.

Men hästen gick från öm, öm, öm till att utan restriktioner kunna ridas i alla gångarter, steget verkade inte förändras vad jag kunde se/känna, trots att de är lite för stora i bak och 'glappar' (som gummistövlar ungefär). Hade gaiters runt om med, och inga skav alls, lite ruggad päls men inga skav.

Kom in lite lera ffa i tån, genom de borrade broddhålen (de finns inte där om man inte gör det själv) men mindre än jag trodde, vet dock inte hur det blir under värsta lerperioden.

Lätta att sätta på och ännu lättare att ta av, jag hade lite problem att få gaitersen att hamna rakt bara men det är nog nybörjarklantighet.

Jag kan inte vara nöjdare, däremot är jag en ning konfunderad ang punkttryck av broddarna men det får vänta tills vintern eftersom jag skruvat ur dem nu.

Intressant inlägg!

Har beställt 4 stycken Boaboots nu, hoppas på att få dem i nästa vecka. Synd att de var så dyra, men man får vell se dem som en investering. Någon om det finns någon garanti på dem föresten?

Gaiters, är det nått som kan köper extra? Vad används de till?

Och så en allmän fråga, tror ni att det går att rida med Boabootsen i vatten? Har lite översvämmade småsjöar uppe i skogarna och det brukar vara så skoj att rida genom vattnet nu på vårkanten :)

lill_flesky skrev:
Intressant inlägg!

Har beställt 4 stycken Boaboots nu, hoppas på att få dem i nästa vecka. Synd att de var så dyra, men man får vell se dem som en investering. Någon om det finns någon garanti på dem föresten?

Gaiters, är det nått som kan köper extra? Vad används de till?

Och så en allmän fråga, tror ni att det går att rida med Boabootsen i vatten? Har lite översvämmade småsjöar uppe i skogarna och det brukar vara så skoj att rida genom vattnet nu på vårkanten :)

3 månaders garanti står det att det är om man tittar på den engelska/amerikanska hemsidan iaf.

Gaiters är att jämföra med strumpor om du jämför med människor och gympaskor, skyddar mot skav samt 'fyller ut' litegrann om de är en aning för stora. Kika på någon hemsida om boaboots så ser du, den amerikanskea/engelska visar det nog bäst tror jag.

Det går att rida i vatten med dem, iaf någon dm djupt vatten plaskade jag runt i utan problem. Djupt vatten vet jag inte, vattnet ska ju UT ur bootsen med och de där små dräneringshålen blir ju lätt igensatta av lera, så risken är väl det blir väldigt tungt. Men är ju bara att stanna och hälla ut vattnet i så fall.

Jag gillar också att plaska i vattenpölarna och så som fanns nu i vår =)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 689
Senast: lirco11
·
Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 337
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 448
Dressyr Nu behöver jag hjälp! Dags för nya stövlar men vad ska man välja?! Det finns ju en uppsjö av märken, de jag kommer på är (fyll gärna...
Svar
11
· Visningar
3 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Boxmattor, erfarenheter?
  • Gör stigbyglarna skillnad?
Tillbaka