Ebba Buschs fastighetsaffär (utbruten från Vad gör vi del CXXV)

Fattar ärligt talat inte vad som är grejen riktigt? Vill man ens flytta in nånstans med så mycket tjafs med tidigare ägaren :confused:??
Hade iaf inte jag velat utan letat vidare.
Precis så känner jag också. Hade jag varit Ebba och jag fick rätt i domstol tror jag att jag skulle ha en olustig känsla kring huset och tomten i flera år framåt och inte kunna glädja mig, inte efter alla dessa turer.
 
Man ska vara försiktig när man gör affärer med dementa... oavsett hur rätt man har är risken stor att det biter en i häcken. Bäst att låta bli helt enkelt, just för att undvika sådana här situationer. Och ska man göra det är det bäst om de har en god man eller förvaltare så det inte blir misstankar om oegentligheter.
Han är inte dement. Han var helt med på att sälja, men problemen började när en granne ville köpa istället och började föra väsen. Och nu säger Esbjörn att han inte gillar att hon ska röja upp på tomten.

Jag röstar inte KD, men jag står faktiskt helt på Ebbas sida i denna tvisten. Visst var det lite korkat att börja röja på tomten innan allting var klart, men värre saker har hänt.
 
Han är inte dement. Han var helt med på att sälja, men problemen började när en granne ville köpa istället och började föra väsen. Och nu säger Esbjörn att han inte gillar att hon ska röja upp på tomten.

Jag röstar inte KD, men jag står faktiskt helt på Ebbas sida i denna tvisten. Visst var det lite korkat att börja röja på tomten innan allting var klart, men värre saker har hänt.

Hur kan du så tvärsäkert säga det? Har du öht någon insikt i demens?

Intervjun motbevisar inte min misstanke om begynnande demens kan jag säga.

Sedan är den politiska skadan redan skedd för henne. Hennes förtroendekapital är i botten oavsett vad som händer i rätten.

Att hon inte agerade korrekt (dvs väntade med att utföra arbeten) visar också på en stor omdömeslöshet som inte håller om man är rikspolitiker och partiledare.
 
Jag såg precis en del av intervjun TV4 gjort med Esbjörn, 81 år, om husaffären med Ebba Busch. Oj, vad saken låter annorlunda när man hör hans version! Jag förstår att Ebba fortsätter insistera på affären!

Esbjörn säger rätt ut att han ändrade sig angående affären för att han inte tyckte om att Ebba skulle ta ner några träd och ändra för mycket på tomten. Han vill att det ska se ut som det alltid har gjort. I så fall får han ju behålla huset. Den nya ägaren får ju faktiskt ändra på både tomt och hus så som hen vill (inom ramarna för bygglov osv).
Men det styrker väl snarare att han inte riktigt förstod avtalet han skrev på om han tror att han kan ändra sig efteråt och att det inte skulle bli förändringar på fastigheten med en ny ägare?
 
Hur kan du så tvärsäkert säga det? Har du öht någon insikt i demens?

Intervjun motbevisar inte min misstanke om begynnande demens kan jag säga.

Sedan är den politiska skadan redan skedd för henne. Hennes förtroendekapital är i botten oavsett vad som händer i rätten.

Att hon inte agerade korrekt (dvs väntade med att utföra arbeten) visar också på en stor omdömeslöshet som inte håller om man är rikspolitiker och partiledare.
Så som du skrivit tidigare i tråden så märker man direkt att du av principiella skäl aldrig skulle skriva något neutralt om Ebba. Det är bara pinsamt faktiskt.
 
Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.

Som hon beter sig (i detta och i övrigt) så kan jag inte se att hon är någon given potentiell ledare för hela landet. Det bör man vara om man är partiledare.
Kanske OT men lite på ämnet.

Jag tycker faktiskt att det är synd att det verkar som att kvinnliga politiker känner att de behöver skaffa sig extra hård hud på näsan för att lyckas som politiker. Jag tycker inte om manliga politiker som inte kan visa ödmjukhet eller empati men jag vet att det är lättare att förbise bristen hos män just pga deras kön, även om jag inte gillar det.
Men jag tycker att det är lite synd att kvinnliga politiker verkar tro att de ska sänka sig till männens nivå snarare än att försöka bibehålla ödmjukhet och/eller empatin. Det skulle behövas lite sånt inom politiken.
(Om de nu har en sådan sida såklart, vad vet jag, kanske alla som söker sig till politik på den nivån behöver sakna de delarna för att kunna lyckas 😅)

Tillägg: med det sagt med humor så är det såklart urkorkat om det är vad som krävs för att lyckas.
 
Hur kan du så tvärsäkert säga det? Har du öht någon insikt i demens?

Intervjun motbevisar inte min misstanke om begynnande demens kan jag säga.

Sedan är den politiska skadan redan skedd för henne. Hennes förtroendekapital är i botten oavsett vad som händer i rätten.

Att hon inte agerade korrekt (dvs väntade med att utföra arbeten) visar också på en stor omdömeslöshet som inte håller om man är rikspolitiker och partiledare.
Jag är faktiskt rätt så bra på demens, tyvärr får man väl säga.

Läser man på lite mer verkar det ha funnits ett kontrakt mellan parterna att röjningen fick påbörjas, och att Esbjörn till och med varit med på tomten och röjt.

Fastighetsbråket mellan Ebba Busch och Esbjörn – det här handlar det om (expressen.se)

Vi får se vad rätten säger. Men grannen har visst försökt köpa fastigheten rätt så länge, men de har enligt ryktet inte velat betala tillräckligt. Brorsonen har såklart också egna intressen i det och det är han som tagit fram den högre värderingen på fastigheten.

Vi får helt enkelt se vad som kommer fram. Men jag tycker att det är märkligt att Esbjörn inte dykt upp på medlingssamtalen om han är 100%. En sådan grej missar man liksom inte.....om man inte vill gå till domstol eller är sjuk då förstås. Ebba är såklart rädd om sitt rykte och jag tvivlar faktiskt på att hon hade gjort husaffären ifall hon inte trodde att det gick riktigt till. Hon har liksom inte riktigt råd att lura pensionärer ifall hon vill ha en fortsatt politisk karriär.
 
Jag är faktiskt rätt så bra på demens, tyvärr får man väl säga.

Läser man på lite mer verkar det ha funnits ett kontrakt mellan parterna att röjningen fick påbörjas, och att Esbjörn till och med varit med på tomten och röjt.

Fastighetsbråket mellan Ebba Busch och Esbjörn – det här handlar det om (expressen.se)

Vi får se vad rätten säger. Men grannen har visst försökt köpa fastigheten rätt så länge, men de har enligt ryktet inte velat betala tillräckligt. Brorsonen har såklart också egna intressen i det och det är han som tagit fram den högre värderingen på fastigheten.

Vi får helt enkelt se vad som kommer fram. Men jag tycker att det är märkligt att Esbjörn inte dykt upp på medlingssamtalen om han är 100%. En sådan grej missar man liksom inte.....om man inte vill gå till domstol eller är sjuk då förstås. Ebba är såklart rädd om sitt rykte och jag tvivlar faktiskt på att hon hade gjort husaffären ifall hon inte trodde att det gick riktigt till. Hon har liksom inte riktigt råd att lura pensionärer ifall hon vill ha en fortsatt politisk karriär.
Fast helt ärligt, om hon hade varit rädd om sitt rykte hade hon backat ur redan från början när Esbjörn skickar meddelande att han har ångrat sig.

Men hon är ju inte ensam om att göra grejer som är visserligen helt lagliga men ändå ställer till det politiskt.
 
Man ska vara försiktig när man gör affärer med dementa... oavsett hur rätt man har är risken stor att det biter en i häcken. Bäst att låta bli helt enkelt, just för att undvika sådana här situationer. Och ska man göra det är det bäst om de har en god man eller förvaltare så det inte blir misstankar om oegentligheter.

Hur vet du att han är dement?
 
Jag röstar inte KD, men jag står faktiskt helt på Ebbas sida i denna tvisten. Visst var det lite korkat att börja röja på tomten innan allting var klart, men värre saker har hänt.

Som någon nog skrivit, hon hade fått lov till att röja bla för Esbjörn har sparat sitt skrot på tomten och annan skit under alla år och det ingick i priset att Ebba skulle städa.
Jag håller på Ebba.:D
Lite bonus är det allt om KD rasar.

Tragiskt i det hela är att gamlingar inte kan dö innan hugade spekulantgamar försöker få deras fastigheter, Ebba var ju inte ensam om att lägga ut sina krokar men det var hon som vann- enligt Esbjörn föll han för hennes (kvinnliga) charm och kändisskap och det är väl mer problem för gamla gubbs överlag att de lockas av sådant och inte kan tänka klart- det handlar liksom inte om demens .
 
Men det styrker väl snarare att han inte riktigt förstod avtalet han skrev på om han tror att han kan ändra sig efteråt och att det inte skulle bli förändringar på fastigheten med en ny ägare?

Fast va? Jag tänker att åldringar är inte på nåt vis förskonade från att få vara knepiga i affärer. Oavsett fastigheter eller annat, det finns människor som är krångliga. Demens eller ej. Man kan faktiskt vara knepig oavsett ålder.
 
Moraliskt eller ej. Ebba har inte gjort rätt rent juridiskt här vilket är anledningen till att hon inte kan bli beviljad lagfart.

Esbjörns namnteckning på köpekontraktet är inte bevittnad... Det ska bli väldigt intressant att se hur detta går för vår käre lillejimmy *host* förlåt Ebba
 
Moraliskt eller ej. Ebba har inte gjort rätt rent juridiskt här vilket är anledningen till att hon inte kan bli beviljad lagfart.

Esbjörns namnteckning på köpekontraktet är inte bevittnad... Det ska bli väldigt intressant att se hur detta går för vår käre lillejimmy *host* förlåt Ebba

Var läser du att den inte är bevittnad?
 
Det vet jag inte... men jag misstänker starkt att det är någon form av demens inblandad eller annan psykisk ohälsa.
Det fanns väl ett läkarutlåtande om Eskil som Ebba anlitade experter för att syna? Vill minnas att det skrev om detta för någon vecka sen för jag tyckte det var så kränkande att mot honom att hon ifrågasatte hans mentala hälsa med experter. Hur desperat i en husaffär får man bli?
 
Man "får" bryta ett avtal innan köpet har gått igenom. Men motparten kan ha rätt till skadestånd om den har lidit ekonomisk skada. Eftersom det vanligen är säljaren som riskerar att förlora pengar på en affär som inte fullföljs får den en handpenning som säkerhet.

Generellt sett behöver inte avtal bevittnas. När det gäller fastigheter så behövs bevittnande för att kunna söka lagfart, men inte för själva affären som sådan, om jag har förstått det hela rätt.

Ett misstag(?) som Ebba gjort, och som jag misstänker är grunden för hela bråket, är att det - enligt vad som framkommit - inte har gjorts någon oberoende värdering. Någon kan därför tycka att hon betalar ett underpris. Antingen säljaren själv eller någon annan (med intresse i det hela) som har upplyst honom om det. Om det inte har gjorts en oberoende värdering så är det svårt att veta hur hon/de har kommit fram till köpeskillingen och om den är skälig eller inte.

Oavsett ålder, men kanske speciellt om man är till åren, så kan man bli eller känna sig överkörd om någon är gåpåig och inte ger en möjlighet till reflexion eller att diskutera affären med någon annan. För att inte verka "mossig" kan man också känna sig pressad att skriva på något som man kanske inte borde (just då). Den stress som en sådan här affär för med sig om det blir bråk kan också både få en att framstå som mer dement än vad man är, men det kan också påverka en så att man blir sämre. (Har nyligen genomgått mycket stökig husaffär med äldre släkting som ena parten, men åt andra hållet. De hälsomässiga förlusterna är mycket värre än de ekonomiska)
 
Det vet jag inte... men jag misstänker starkt att det är någon form av demens inblandad eller annan psykisk ohälsa.
Det räcker väl att man blir stressad och (på grund av ålder) kanske inte är lika rapp i sitt tänkande? Tänk själv om du plötsligt blir uppvaktad av någon som vill köpa ditt hus. Själv är du helt oförberedd. Köparen som har haft möjlighet att tänka över saken en längre tid är väl förberedd och drivande och vill ha en snabb affär. Jättelätt att bli överkörd och sedan, när man får tillfälle att tänka över det - eller prata med någon annan - ångra sig.
 
Nu hade hon två olika mäklare som gjorde värdering innan köpet.
ok, i ett reportage på TV så framkom det att det inte hade gjorts någon värdering och man ställde sig också frågande till priset. Men de kan ha missat den värderingen, eller så har de gjorts i efterhand?

edit: rent formellt så har hon inte köpt, bara ett avtal om att köpa så vitt jag förstår.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp