Ebba Buschs fastighetsaffär (utbruten från Vad gör vi del CXXV)

Jag trodde först Ebba "såg" tagen ut på förhandlingen , men hon kanske har kommit på då att hon är lurad , och kommer bli av med både tänkt hus, heder, ära men värst av allt: ses som en lättlurad person.

Ebba har väl antagligen bjudit på ett högre pris, låter det inte lite illa om Esbjörn tackar nej till ett mer rimligt pris?
Inte om han skyller på att han har lovat Brorsonen huset.
Brorsonen har ju också känslor för huset.
 
Ja han är nog med på det hela.

Ebba vill verkligen ha det där huset.
Men erbjudandet var för bra för att vara sant.
Hon föll i alla fall för det.
Det var aldrig meningen att kontraktet skulle fungera för att få ut någon lagfart.
Det finns en orsak till att det inte är bevittnat.
Esbjörn kan vara regisserad till det hela och också lurad.
Det handlar inte alls om Esbjörn heller.
Nu tappade du mig. Det var ju Ebba som upprättade avtalet med hjälp av sin vän kändismäklaren och drev på påskrivandet. I avtalet fanns en klausul om köpebrev när full betalning gjorts, om köpebrevet som det var tänkt skrivits under på banken hade det säkert också bevittnats där och det är tillräckligt för att få lagfart. Man kan såklart också bevittna köpeavtalet men det behövs inte om inte köpebrevet hänvisar till särskilda villkor i köpeavtalet.
 
Trodde nästan jag kommit in i en tråd på flashback, där brukar ju -till skillnad från här- konspirationsteorier hagla utan någon som helst fakta att backa upp med.
Jag har sedan länge klassat den här affären som något man aldrig kommer ha en aning om vad som verkligen har förevarit och vad som är bakgrund till allt.
Domen kommer göra någon till vinnare på formella grunder, men fortfarande lämna alla frågor om rätt och sanning och olika perspektiv obesvarade.

Folk kommer fortsätta spekulera lika länge och vidlyftigt som om vem som sköt Karl XII, typ...
 
Trodde nästan jag kommit in i en tråd på flashback, där brukar ju -till skillnad från här- konspirationsteorier hagla utan någon som helst fakta att backa upp med.
Min fakta kan jag tyvärr inte skriva ut här.
Det skulle bli förtal.
Så, nej jag kan inte backa upp mina påståenden här.
 
Nu tappade du mig. Det var ju Ebba som upprättade avtalet med hjälp av sin vän kändismäklaren och drev på påskrivandet. I avtalet fanns en klausul om köpebrev när full betalning gjorts, om köpebrevet som det var tänkt skrivits under på banken hade det säkert också bevittnats där och det är tillräckligt för att få lagfart. Man kan såklart också bevittna köpeavtalet men det behövs inte om inte köpebrevet hänvisar till särskilda villkor i köpeavtalet.
Ja, Ebba vill verkligen ha huset.
Om Esbjörn verkligen hade haft för avsikt att sälja så hade ju han sett till att avtalet blev vattentätt och även kommit på kontraktskrivningen.
Men Esbjörn fick litet hjälp att trassla till det och Ebba fick litet hjälp att komma på att hon skulle försöka köpa huset.
Mer kan jag nog inte skriva öppet.
 
Ja, Ebba vill verkligen ha huset.
Om Esbjörn verkligen hade haft för avsikt att sälja så hade ju han sett till att avtalet blev vattentätt och även kommit på kontraktskrivningen.
Men Esbjörn fick litet hjälp att trassla till det och Ebba fick litet hjälp att komma på att hon skulle försöka köpa huset.
Mer kan jag nog inte skriva öppet.
Fast det håller inte, Ebba om någon borde klara att upprätta ett köpeavtal utan hjälp från Esbjörn. Jag har dessutom läst det och vad jag kan se är det ett standardavtal utan några konstigheter.
 
Fast det håller inte, Ebba om någon borde klara att upprätta ett köpeavtal utan hjälp från Esbjörn. Jag har dessutom läst det och vad jag kan se är det ett standardavtal utan några konstigheter.
Hittills så går det ju inte så bra, eller hur?
De som har drivit på Ebba in i affären vet att Esbjörn inte fungerar som han skall. De är och har hela tiden varit fullt medvetna om att avtalet skulle kunna bestridas.
Ebba som bor i området borde också hela tiden ha kunnat misstänka det, rykten är starka där. Det skulle inte förvåna mig om hon faktiskt hade försökt att utnyttja det för att lyckas med att köpa huset.
Det är nog så att båda sidor försöker att lura varandra.
 
Hittills så går det ju inte så bra, eller hur?
De som har drivit på Ebba in i affären vet att Esbjörn inte fungerar som han skall. De är och har hela tiden varit fullt medvetna om att avtalet skulle kunna bestridas.
Ebba som bor i området borde också hela tiden ha kunnat misstänka det, rykten är starka där. Det skulle inte förvåna mig om hon faktiskt hade försökt att utnyttja det för att lyckas med att köpa huset.
Det är nog så att båda sidor försöker att lura varandra.
Jag tycker teorin verkar väldigt långsökt, det kan säkert finnas folk med egna intressen som nu försöker påverka i olika riktningar men att det är något som planerats från början tror jag inte på.
 
Så oerhört fjuttigt.
Hon kan ju inte seriöst ha trott på det?
Ja, jag tyckte också det var lite lågt, men å andra sidan om budet skulle höjas rejält innebär det förutom en betydligt sämre affär också att hon ger motparten rätt och visar att hon medvetet köpte till underpris så den vägen är stängd tror jag.
 
Ja, Ebba vill verkligen ha huset.
Om Esbjörn verkligen hade haft för avsikt att sälja så hade ju han sett till att avtalet blev vattentätt och även kommit på kontraktskrivningen.
Men Esbjörn fick litet hjälp att trassla till det och Ebba fick litet hjälp att komma på att hon skulle försöka köpa huset.
Mer kan jag nog inte skriva öppet.
Fast Esbjörn skrev inte ihop avtalet, om det är vattentätt eller inte vet vi inte, det har inte provats än, men det kan möjligen brytas av andra orsaker att det i sig är vattentätt. En annan anledning att det eventuellt kan brytas är om det anses att Esbjörn inte var i skick att skriva avtal. Det är definitivt att leka med elden för Esbjörn om han nu egentligen inte vill sälja att skriva på avtalet.
 
Det stora misstaget som hon gjorde var att göra sig skyldig till förtal. Där så spelade hon dem helt i händerna. Det där kommer hon aldrig ur med hedern i behåll.
Så Korkat.
Men sluta nu!
Än så länge har hon inte gjort sig skyldig till någonting över huvud taget. Hon är misstänkt och en förundersökning är startad. Det är långt ifrån säkert att hon fälls för förtal i detta fall.

Esbjörn har nekat en förlikning, så nu är det upp till domstolen att komma fram till någonting. Visst kan din polare ha ett finger med i spelet, men vi ska nog inte fördumma de som sitter i tingsrätten i Uppsala, de är nog rätt så slipade det med.
 
Sådärja, jag har rensat bort en del inlägg+ citatsvar och ber att vi går vi tillbaka till att diskutera sådant vi faktiskt vet och kan diskutera på ett vettigt sätt, och lämnar diverse konspirationsteorier därhän. Det blir ju en jättemärklig diskussion annars, som kan spåra ur på alla möjliga håll och kanter och göra stor skada.

/Mod
 
Sådärja, jag har rensat bort en del inlägg+ citatsvar och ber att vi går vi tillbaka till att diskutera sådant vi faktiskt vet och kan diskutera på ett vettigt sätt, och lämnar diverse konspirationsteorier därhän. Det blir ju en jättemärklig diskussion annars, som kan spåra ur på alla möjliga håll och kanter och göra stor skada.

/Mod
Ja, jag gjorde en felbedömning där.
 
Jadu @Inte_Ung du trodde ju att de skulle försöka förhala rättegången... Det har redan börjat !

Förvirring i hustvisten mellan Esbjörn, 81 och Ebba Busch | Aftonbladet

Det hade redan börjat för länge sen eftersom de förhalade den första förhandlingen genom att ansöka om god man för Esbjörn (som avslogs om jag fattat rätt).

Lite roligt att det påstått nya ombudet blir upprörd och pratar om advokatetik. Det gamla ombudet är ju inte advokat.
 
Det hade redan börjat för länge sen eftersom de förhalade den första förhandlingen genom att ansöka om god man för Esbjörn (som avslogs om jag fattat rätt).

Lite roligt att det påstått nya ombudet blir upprörd och pratar om advokatetik. Det gamla ombudet är ju inte advokat.
Han menade att innan han kan åta sig uppdraget måste han sätta sig in i ärendet, det hör enligt honom till god advokatetik, och det är inte klart om han blir Esbjörns nya ombud. Så förstod jag det när jag läste som hastigast.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp